مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه هشت تعاونی دانش بنیان با اشتغال ۸۴ نفر و سرمایه بالغ بر ۴۲میلیارد ریال در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: رویکرد دانش بنیان در بخش تعاون در اولویت استان قرار گرفته است.

رویکرد دانش بنیان در اولویت تعاونی های خراسان رضوی قرار می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد امین بابایی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته تعاون گفت: خراسان رضوی با ۵۳۱۳تعاونی فعال یا در حال بهره برداری پس از تهران دومین استان برتر در حوزه تعاون است.

وی افزود: ۷۵۳۷شرکت تعاونی فعال در خراسان رضوی وجود دارد که ۱۱۹۲۷۸ نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند و بخش خدمات بیشترین حوزه تعاونی های استان را شامل می شود.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۶۶تعاونی استان با اشتغال ۲۹۴۶نفر مربوط به بانوان می باشد، تصریح کرد: هشت تعاونی دانش بنیان با اشتغال ۸۴ نفر و سرمایه بالغ بر ۴۲میلیارد ریال نیز در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند که در تلاش هستیم این تعداد را افزایش دهیم.

بابایی با بیان اینکه کشورهای مقصد هدف صادراتی تعاونی های استان به ترتیب افغانستان، پاکستان و عراق می باشد ، ادامه داد: مهمترین چالش در حوزه تعاونی های خراسان رضوی عدم اموزش همگانی در زمینه موضوع تعاون است از این رو بناداریم این اموزش ها را در جهت رغبت بیشتر افراد به سمت تعاون محور کردن فعالیت ها و اگاهی افراد به حقوق خود در زمینه تعاون افزایش دهیم.

وی افزود: تعاون بهترین محور برای انجام فعالیت ها است زیرا به دلیل نظارت های عمومی که در این بخش صورت می گیرد اجازه انباشت سرمایه و ایجاد فاصله طبقاتی را در جامعه فراهم نمی کند از این رو همواره فعالیت های با رویکرد تعاونی مورد هجمه صاحبان سرمایه قرار می گیرد.

بابایی بیان داشت: طی یک سال گذشته تولید ۱۰درصد فراورده های دامی ، ۸درصد محصولات زراعی ، ۵درصد گوشت مرغ و تخم مرغ و بهره برداری ۳درصد از معادن خراسان رضوی توسط تعاونی ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای باقی مانده مسکن مهراستان توسط پروژه نهضت ملی مسکن تکمیل خواهند شد، افزود: بیمارستان مهرگان مشهد نیز توسط بخش تعاونی فعالیت می کند که به دلیل برخی اختلافات بین اعضا دچار مشکلاتی شده است که امیدواریم به زودی این مسائل برطرف شود.

بابایی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تحقق سهم تعاونی ها در اشتغال و اقتصاد کشور، همکاران ما در اداره کل و شرکای اجتماعی ما در بخش تعاون مانند اتاق تعاون در کنار هم یک تعامل و هماهنگی خوبی با یکدیگر برقرار کرده اند.

وی افزود: ما ظرفیت های بسیار ارزشمند و خوبی در حوزه تعاون استان داریم که باید این ظرفیت ها در کنار هم قرار گرفته و از آن برای تقویت و ارتقاء تعاون استفاده کرد.

*تامین سرمایه در گردش

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: دبیرخانه ستاد دائمی تعاون در اداره کل کار و تعاون خراسان رضوی تشکیل شده است تا توجه به موضوع تعاون صرفا به یک هفته خاص منجر و خلاصه نشود.

رضا رمضانی ادامه داد: همچنین بنا داریم در همه شهرستان های خراسان رضوی اتاق تعاون را فعال کرده و به صورت قوی اداره کنیم تا موضوع تعاون مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی بیان کرد: حوزه های خدمات، کشاورزی، صنعت، تولیدی و توزیعی، مسکن، معدن و فرش دستباف بیشترین حجم از تعاونی های فعال خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اند.

رمضانی رویکرد دوره جدید اتاق تعاون را تعاون در تعاون ذکر و بیان کرد: هدف از اتخاذ این رویکرد اتصال شبکه تولید به شبکه توزیع کالا و متصل کردن تعاونی های تولیدی به تعاونی های توزیعی است تا واسطه ها از میان برداشته شده و قیمت تمام شده کالا کاهش یابد.

رییس اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: تعاونی ها شفاف عمل کرده و درآمد و هزینه هایشان نیز مشخص است و می توانند بهترین گزینه برای توزیع کالاهای اساسی با قیمت واقعی به دست مردم باشند، همان طور که در حال حاضر تعاونی ها بخشی از شبکه توزیع کالاهای تنظیم بازار استان را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که تعاونی های استان با ان مواجه هستند تامین سرمایه در گردش می باشد که انتظار می رود بانک توسعه تعاون در این زمینه همراهی های بیشتری را با فعالان عرصه تعاون داشته باشد.

انتهای پیام

خبرنگار : رضاطلبی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.