آیت الله سید مصباح عاملی گفت: برای شناخت اربعین باید از شناخت جریان امامت شروع کرد. ماهیت شناسی اربعین بدون شناخت حماسه عاشورا امکان پذیر نیست.

اعزام گروه‌های متخصص طلاب به اربعین برای آگاهی بخشی و ایجاد ارتباط با زائران

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های اربعین شناسی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: اربعین شناسی مساوی است با عاشوراشناسی. در خود واژه شهادت دو معنا وجود دارد؛ یکی خون است و یکی پیام. در حماسه عاشورا نیز این دو رکن به خوبی وجود دارد و باید به خوبی هم این دو رکن مورد توجه قرار بگیرد. باید برای احیای این مکتب عاشورایی هر دو رکن به سمت یک حرکت تحلیلی عقلانی سوق داده بشود تا آن آرمان‌ها و اهدافی ک امام حسین(ع) از این قیام دنبال میکردند تحقق پیدا کند.

آیت الله عاملی ادامه داد: رکن اول خود حماسه عاشورا است که در این زمینه انصافا فعالیت‌های فراوان علمی اموزشی پژوهشی شکل گرفته است، گرچه هنوز هم خیلی جای کار دارد. رکن دوم پیام است که تجلی آن را در اربعین می‌توان دید. بنابراین ورود به مسئله اربعین، یا اربعین شناسی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مسئله‌ای که وجود دارد این است که ماهیت شناسی اربعین منهای رکن اول یعنی اصل حماسه امکان پذیر نیست. هویت، پیام، هدف و آرمان در روز عاشورا در رکن اول تجلی پیدا کرد و به صورت یک پیام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به سمت جامعه روانه شد و نهایتا در اربعین از یک تجلی کامل برخوردار شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه شناخت حماسه عاشورا مبتنی بر شناخت جریان امامت است بیان کرد: اینکه بعضی عقلانیت درستی از این حماسه ندارند و هرکسی به گونه‌ای آن را تحلیل می‌کند که که اکثرا هم با نفس حماسه سازگاری ندارد، به خاطر این است که از برای جریان امامت در ادامه حرکت رسالت یک تفسیر و تحلیل درست و تطبیقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: لذا باید از مبدا شروع کرد، یعنی شناخت جریان امامت. رهبری در اینجا نقش امامت را در طول تاریخ به صورت خلاصه بیان میکنند: تفسیر و تطبیق و زمامداری جامعه.

عاملی تصریح کرد: نقش امام تفسیر اصیل و ناب اسلام، منطبق با وحی منزل از نزد خداست تا دین از چنگ کذابینی که در طول تاریخ در قالب نهله‌های مختلف و متضاد برداشت‌های تحریف گونه از آن داشتند رها شود. این رسالت کمی نیست.

وی افزود: دومین رسالت ائمه اطهار تطبیق است. اسلام دینی جهانی و ابدی است و استعداد این را دارد که در هر شرایطی، برنامه‌ای خاص به جامعه بدهد و شکل‌بخش زندگی انسان در تمام ابعاد باشد. منتهی تفسیر تطبیقی نیاز دارد. نقش امام این است که اسلام را منطبق با اقتضاعات زمان تفسیر تطبیقی کند و نگذارد مردم احساس کهنگی کنند.

آیت الله عاملی در ادامه به سومین نقش امامت، یعنی زمامداری جامعه اشاره کرد و گفت: به تعبیر رهبری، امام در یک دست قران و در دست دیگر زعامت جامعه را. گاهی در قضاوت در مورد ائمه، خیلی‌ها نقش مفسری را قبول دارند، اما از امام یک چهره منزوی می‌سازند . نمی‌شود از جامعه غافل بود!

وی در ادامه به فعالیت‌های حوزه علمیه خراسان در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: هیئت اندیشه ورز اسلام و ادیان، در بحث اربعین شناسی کار پژوهشی و ابلاغ بین‌المللی را انجام میدهند. ۴۰ نفر از طلاب فرهیخته زبان‌دان، به اربعین اعزام شدند تا با زائرین خارجی ارتباط برقرار کنند. حوزه علمیه هم ۱۰ گروه حساب شده و آموزش دیده گزینش کرده و به اربعین اعزام کرده است که در بین آنها ۴ گروه تخصصی و دو گروه زبان دان برای ارتباط با زائرین خارجی وجود دارد. یک گروه متخصص مذاهب و فرق هم وجود دارد که وظیفه دارند تبلیغات فرق انحرافی را خنثی کنند و از طرفی اگاهی بخشی خوبی نیز داشته باشند.

وی در پایان، با عقلانی و تبیینی خواندن حرکت اربعین گفت: امیدواریم این فعالیت‌ها و حرکت‌های تبیینی در سال های بعد هم توسعه و هم ارتقای بیشتری پیدا بکند.

انتهای پیام/

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.