مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: تا کنون یک ظرفیت ۱۰۰ هزار نفری در ناوگان حمل‌ و نقل عمومی جاده‌ای، ریلی و هوایی برای جابه‌جایی زائران اربعین در خراسان رضوی در نظر گرفته شده که در صدد افزایش ۳۰ درصدی این ظرفیت هستیم.

۱۰۰ هزار زائر اربعین از طریق ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اعزام می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، جعفر شهامت صبح امروز، ۱۲ شهریور ماه، در نشست خبری ستاد اربعین خراسان رضوی که در استانداری این استان برگزار شد، اظهار کرد: عملیات حمل‌ و نقل زائران اربعین حسینی برای نخستین بار به نیمه شهریور ماه رسیده است. در سنوات گذشته حمل‌ و نقل زائران اربعین در مهر و آبان ماه انجام می‌شد و در شهریور معمولا درگیر وضعیت تردد زائران تابستانی به مشهد بودیم و تمام ظرفیت در اختیار جابه‌جایی این زائران قرار داشت؛ اگرچه آغاز رسمی پیاده‌روی اربعین از ۱۵ شهریور در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر موج بازگشت زائران امام رضا(ع) از مشهد با آغاز طرح پیاده‌روی اربعین همزمان شده است.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته تعداد مسافران بهره‌بردار از وسایل حمل‌ و نقل عمومی جاده‌ای در سراسر کشور از جمله مشهد کاهش ملایمی داشته است. این کاهش ملایم با ادامه شرایط کرونا شرایط سخت‌تری پیدا کرد و تعداد صندلی‌های ناوگان اتوبوس به دلیل درخواست مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و همین موضوع منجر به شکل‌گیری ناوگان‌های vip یا اتوبوس‌های ۲۵ نفره شد و میانگین تعداد صندلی‌های اتوبوس‌های زیر ۲۰ سال کارکرد از ۳۸ به ۳۰ و زیر ۳۰ صندلی رسید. همچنین باید توجه داشت بخشی از ناوگان کشور فرسوده شده است. تولید و یا واردات ناوگان اتوبوسی ما نیز افت چشمگیری داشته و تقریبا به غیر از موارد خاص و محدود هیچ تولید و واردات اتوبوس مسافری صورت نگرفته است.

افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت جابه‌جایی زائران اربعین خراسان رضوی

مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام ظرفیت‌های ممکن برای حمل و نقل ایمن زائران اربعین بسیج شده، خاطرنشان کرد: تمام ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی در طرح کشوری راهپیمایی اربعین در خراسان رضوی بسیج شده‌اند.

امکانات لازم برای پاسخگویی به تمام نیاز زائران اربعین وجود ندارد

شهامت تصریح کرد: این در حالی است که تقاضا برای حمل‌ و نقل عمومی برای جایه‌جایی زائران اربعین ۲ برابر این ظرفیت است. اگر بخواهیم تمام نیازها را پاسخ دهیم، باید یک ظرفیت ۲ برابری محقق کنیم. البته از نظر عمرانی پیگیر هستیم که از حداکثر توان خود استفاده کنیم اما امکانات لازم برای پاسخگویی به تقاضای تمام زائران وجود ندارد. با این وجود افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت حمل‌ و نقل عمومی استان در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم ۱۳۰ هزار زائر اربعین خراسانی را جابه‌جا کنیم.

وی تاکید کرد: تاکنون تعداد زیادی از رانندگان به صورت رایگان امکانات موکب‌ها را با ۱۵۰ دستگاه حمل کرده‌اند. در حال حاضر نیز موضوع اعزام خادمان موکب‌ها در جریان است و پس از آن جابه‌جایی زائران اربعین در بخش‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی آغاز می‌شود اما با توجه به اینکه در کشور سفرهای تابستانی جریان دارد، در حال حاضر برخی از کمبودها تحت رصد و پیگیری است. مشکلاتی در جریان ورود و خروج زائران به مشهد و سرویس‌هایی به زائران اربعین وجود داشت که در صدد پیگیری و حل این مشکلات هستیم.

مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: درصددیم تعداد سرویس‌دهی به زائران اربعین کمتر از سال ۹۸ نباشد. در سال ۹۸ حدود ۲۳۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی از سراسر شهرهای خراسان رضوی به زائران اربعین سرویس‌دهی داشتند. همچنین روزانه ۱۵۰ پرواز از طریق ناوگان هوایی و ۷۰ قطار از طریق ناوگان ریلی عملیات جابه‌جایی مسافران را انجام می‌داد که از طریق این وسایل بخشی از زائران به تهران و قم سفر کرده و از آنجا عازم عراق می‌شدند و بخش دیگرشان نیز با سفر به مرزهای چهارگانه عازم عتبات می‌شدند.

شهامت با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ هزار زائر خراسانی با خودروهای شخصی در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد، گفت: سامانه ۱۴۱ در تمام استان‌های کشور به صورت شبانه‌روزی فعال است تا مشکلات زائرانی که با خودروهای شخصی عازم مرزهای غربی کشور هستند را برطرف کند.

مرزهای زمینی عراق فقط اتباعی که تبعه ایران باشند را پذیرش می‌کند

وی در خصوص شرایط سفر اتباع خارجی به عراق یادآور شد: مرزهای زمینی عراق فقط زائرانی که تبعه ایران باشند را پذیرش خواهد کرد؛ در غیر این صورت زائران اتباع باید از مرزهای هوایی وارد عراق شوند.

مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در بازگشت زائران اربعین وارد طرح دهه پایانی صفر خواهیم شد که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن ایام نیز صورت گرفته تا ظرفیت‌های ویژه‌ای از سراسر کشور را در مشهد بسیج کنیم تا زائران امام رضا(ع) با کمترین مشکل ممکن مواجه باشند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.