سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شدند: «درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

اروپا مسئولیت‌پذیر باشد

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس)که پیشتر به دنبال میانجی‌گری تا حصول توافق در وین بودند، روز شنبه در بیانیه‌ای با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شدند: «درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

این سه کشور اروپایی که در تمام طول اجرای برجام تعهدات خود را نادیده گرفته بودند، در کمال بی‌مسئولیتی، ادعا کرده‌اند: «هنگامی که در حال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است». هجدهم شهریورماه نیز، ایالات متحده، همزمان با اتهام زنی‌های بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمله سایبری به آلبانی اعلام کرد وزیر و وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرده است. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران نیز در واکنش به این رخداد، ضمن اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بی طرف نیستند و همپیمان آمریکا هستند، تأکید کرد هر چقدر توافق هسته‌ای به تأخیر بیفتد، مشکلات کشورهای اروپایی نیز بیشتر خواهد شد. مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی نیز با محکوم کردن اقدامات خصمانه طرف غربی گفت: آمریکا فقط منطق زور را می‌فهمد ولی ایران با استفاده از ابزارهای دقیقی که در اختیار دارد، آمریکا را متوجه تغییرات زمان و مکان خواهد کرد. بهشتی پور، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل نیز به رسانه‌ها گفت: اگر آمریکا منافعش اقتضا کند که با ایران توافق کند، منتظر نتیجه انتخابات کنگره یا پارلمان اسرائیل نمی‌شود، اگر هم منافعش اقتضا نکند چه بایدن شکست بخورد چه پیروز شود، توافق نمی‌کند. لاپید،نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه در تازه‌ترین اقدام برای متقاعد کردن قدرت‌های غربی به امتناع از امضای توافق هسته‌ای با ایران به آلمان سفر کرده است.
قدس در گفت‌وگو با دو کارشناس مسائل بین‌الملل، تلاش غرب و ایالات متحده برای کنار کشیدن از توافق و انداختن توپ مذاکره به زمین سازمان‌های بین‌المللی را بررسی کرده است.

چین و روسیه به دنبال مقاومت متغیر
مهدی خورسند کارشناس بین‌الملل به ما می‌گوید: باید بین تروئیکا و اتحادیه اروپا تفاوت قائل شویم؛ زیرا تروئیکا همواره به نقش آفرینی در زمین آمریکا تلاش کرده است. هرگاه آمریکایی‌ها به گوشه رینگ می‌روند، اعضای تروئیکا مثل صهیونیست‌ها به فریادش می‌رسند. وی ادامه می‌دهد: بیانیه‌ صادر شده از سوی این سه کشور بدموقع ومتأثر از نقش آفرینی لابی صهیونیستی است. فشارافکار عمومی در آستانه برگزاری انتخابات کنست صهیونیستی و نزدیک شدن آمریکا به انتخابات کنگره، بخشی از دغدغه طرف مقابل است. دموکرات‌ها نمی‌خواهند جناح جمهوری‌خواه‌ از احیای برجام به عنوان نقطه ضعف آن‌ها استفاده کند. به همین خاطر کاخ سفید می‌خواهد بازی را به پس از انتخابات موکول کند. وی تصریح می‌کند: جمهوری‌اسلامی در مسیر منطقی توسعه هسته‌ای به دور از مذاکرات قدم برمی‌دارد. ما باید روی خواسته هایمان بایستیم و با اصل انعطاف‌مقتدرانه به مذاکره بپردازیم. در حال‌حاضر، چین و روسیه نیز با بهره‌گیری از تاکتیک مقاومت متغیر، از برگ ایران برای گرفتن امتیاز استفاده می‌کنند تا بازارهای ایران را برای خود حفظ کنند. بنابراین همواره در سطح تحلیل کلان، خود را در برابر آمریکا قرار نمی دهند و از طرفی تلاش دارند در برابر سیاست‌های کاخ سفید، حمایت مشروط از ایران داشته باشند.

برجام در آستانه مرگ قطعی
علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به ما می‌گوید: ارزیابی‌ها از عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایرانی مثبت است و امروز توپ در زمین آمریکایی‌هاست. باید در زمینه پیشبرد صنعت هسته‌ای گام های بیشتری برداریم. وی ادامه می‌دهد: برجام دچار مرگ مغزی شده و در صورت حصول هرگونه توافقی، بازهم در بحث اجرای تعهدات طرف مقابل با مشکل روبه‌رو خواهیم بود. در حال حاضر اظهارات تروئیکا بر علیه ایران، ممکن است موجب مرگ قطعی برجام شود. وی تصریح می‌کند: اروپایی‌ها تاوان عدم مسئولیت پذیریشان را خواهند داد و ایران باید ضمن پایبندی به ان پی تی، براساس همین معاهده، حجم غنی سازی را تا ۹۰ درصد افزایش دهد. در این مسیر اما، اتکای تهران به چین و روسیه باید براساس اصل مزیت نسبی و راهبرد منافع ملی ادامه یابد. وی تأکید می‌کند: درحال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بازی را به زمین نهادهای بین‌المللی بکشند تا وقت بخرند. این اقدام آن‌ها اگر جنبه‌های قطعی‌تر پیدا کند حاکی از استیصال آن‌ها در برابر افکار عمومی است. وی می‌افزاید: روشن است که ما فراتر از ان پی تی به هیچ نهادی اجازه اظهارنظر و نظارت نخواهیم داد؛ زیرا از نقطه گریز هسته‌ای عبور کرده‌ایم و نهادهای بین المللی مثل گذشته توانایی اعمال فشار برما را ندارند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.