آن روزها آنها برای اعزام به جبهه و رخصت از امام رضا(ع) به حرم مشرف می‌شدند و امروز مائیم که به حرم می‌آییم برای پابوسی امام رئوف و زیارت مزار آنها؛ مزار ۸۶۶ شهید آرمیده در این بهشت.

«فرستادگان رضا(ع)»؛ یادواره ۸۶۶ شهید مدفون در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان‌نیوز، پیش از ظهر اول مهرماه، دومین روز هفته دفاع مقدس، مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی میزبان جمعی از خانواده‌های معزز شهیدان مدفون در حرم مطهر رضوی است که به ویژه‌برنامه «فرستادگان رضا(ع)»، یادواره شهیدان مدفون در حرم مطهر رضوی دعوت شده‌اند؛ مراسمی که با حضور ۳۰۰ نفر از همسران و خانواده شهیدان در نخستین روز از هفته دفاع مقدس در سال ۱۴۰۱ برگزار شده.
مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز می‌شود. هنگامه پخش سرود ملی ایران عزیزمان که می‌رسد، حاضران دست بر سینه به احترام پرچمی که قرمزی‌اش رنگ و نشانی از خون سرخ شهدا دارد، می‌ایستند و همراه هم، این سرود را زمزمه می‌کنند.

به احترام مادران، همسران و خواهران شهدا
یک مادر شهید، با ویلچر خودش را به سختی به مراسم ‌رسانده و با همراهی خادمان، روی یکی از صندلی‌های سالن می‌نشیند. کمی آن‌طرف‌تر، فاطمه زنجان‌طلب نشسته است؛ بانویی که همسر یک شهید است و خواهر یک جاویدالاثر؛ خواهر جاویدالاثر محمدرضا زنجان طلب و همسر فرمانده شهید جواد جامع خراسانی.
باید به احترامشان تمام قد ایستاد، به احترام مادران، پدران، خواهران، برادران و همسران شهدا.

دلتنگ همسر، چشم به‌راه نشانی از برادر
فاطمه زنجان‌طلب می‌گوید: "زمانی که برادرم به جبهه رفت، من ۱۲ ساله بودم و بعد از آن روز دیگر او را ندیدم و هیچ نشانی هم از او به ما نرسید. همسرم هم زمانی که من باردار بودم به جبهه رفت و سال ۶۳ در عملیات بدر شهید شد و من هم تا بعد از تولد فرزندم از شهادت همسرم خبر نداشتم". او می‌افراید: "همیشه همسرم حرف از شهیدان و شهادت می‌زد، روزی که به جبهه رفت از من قول گرفت که صبر زینبی پیشه کنم و من هم از او قول گرفتم اگر شهید شد مرا شفاعت کند، اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم این آخرین دیدار ما باشد و این عهد بین ما یادگار بماند".

مدیونشان هستیم
بی‌بی راضیه شاهچراغی، همسر شهید محمدعلی روحمند که در سال ۶۵ به شهادت رسیده می‌گوید: "زمانی که همسرم به جبهه رفت و شهید شد کوچکترین فرزندم تازه به دنیا آمده بود و چهار فرزند دیگرم هم سن و سالی نداشتند، بعد از رفتن همسرم روزهای سختی را گذراندیم اما از همسرم یاد گرفتم پیرو انقلاب و رهبری باشم و با استقامت بر مشکلات غلبه کنیم. با همین روحیه بود که توانستم هم بچه‌هایم را بزرگ کنم و هم ادامه تحصیل بدهم و به درجات بالای علمی برسم". او ادامه می‌دهد: "همه ما مدیون شهدا هستیم، شاید کم و کاستی وجود داشته باشد اما نباید رهبر و انقلاب را تنها بگذاریم و امیدوارم پیرو حقیقی امام و شهیدان انقلاب باشیم".

درس‌هایی که شهدا به ما دادند
در ادامه مراسم، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره درس‌هایی که از شهدا می‌توانیم بگیریم سخن می‌گوید؛ درس‌های همچون ولایت‌پذیری، بصیرت، موقعیت‌شناسی و دشمن‌شناسی.
رحمتی ادامه می‌دهد: همه شهدا در کنار اینکه خدا را می‌دیدند و جریان‌شناس‌ترین افراد زمانه خودشان بودند یک ویژگی بارز داشتند و آن اخلاص بود و باید این الگوی رفتاری را همواره مدنظر داشته باشیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید می‌کند که امام خمینی(ره)، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا را، هم ردیف شهادت دانسته‌اند و امیدواریم که با این یادواره‌ها یاد شهدا را زنده نگه داریم و استمرار دهنده یاد شهدا باشیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس، می‌افزاید: خوشحالیم که امروز نیز فرزندان امام راحل به پیروی از شهیدان، شعار «ما می‌توانیم» را محقق کرده‌اند و امروز در عرصه بین‌الملل صاحب علوم روز مانند سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای شده‌اند.

یه راهِ که پایان نداره، شهادت
نوبت به اجرای نوجوانان گروه سرود «گلدسته‌های حرم» می‌رسد و یک صدا می‌خوانند: «یکی پاهاشُ روی مین جا گذاشته/ یکی جا گذاشته دلش رو تو کرخه/ یه راهه که پایان نداره شهادت/ ولی میشه این راهُ تا آخرش رفت...». نوجوانان با هم خوانی یک تک بیت، از شهید حججی هم یادی می‌کنند: «مثل اون جوونی که در راه زینب/ پای غیرتش موند، اما سرش رفت...».

روحیه فداکاری، لازمه داشتن جامعه‌ای بهتر
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور هم از مهمانان ویژه این مراسم است که در سخنرانی خود اظهار می‌کند: جامعه‌ای می‌تواند به حیات خویش ادامه دهد که روحیه فداکاری و ایثار بین مردم آن جامعه برای فردا وجود داشته باشد.
معاون رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: مردم نیاز به الگوهایی دارند که بدانند کدام سبک زندگی، سبک عالی و مقدس است، که شهدا با رفتار و اعمال خود این الگو را به خوبی نشان می دهند.
رئیس بنیاد شهید می‌افزاید: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا یاد ۸۶۶ شهید که در حرم مطهر رضوی مدفون شده‌اند را زنده کرده و به این فکر کنیم که چه تفاوتی بین شهدای کربلا و دفاع مقدس با سایر کشته شدگان جنگ‌های عالم وجود دارد که هنوز یاد این عزیزان زنده است.
قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید: در سراسر دنیا یادمان‌هایی برای شهدا برگزار می‌شود اما مانند شهیدان کربلا و شهدای دفاع مقدس یاد و نامشان زنده نیست و این نشان می‌دهد که نکته مهمی در این شهادت‌ها نهفته است.

خانواده شهدا، مهمان سفره حضرت
مراسم به پایان می رسد و مهمانان یادواره بر سر سفره حضرت رضا(ع)، مهمان می‌شوند. امامی که بسیاری از شهدا از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی، ایشان را واسطه اجابت دعایشان برای نعمت شهادت قرار دادند و نامشان را به برکت نگاه امام هشتم(ع) ماندگار کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.