در آخرین روز از ماه صفر و در هنگامه بازگشت زائران حرم رضوی به شهر و دیارشان به روال هر سال شاهد شلوغی پایانه مسافربری امام رضا(ع) بودیم و این سوژه تکراری هر ساله رسانه و نارضایتی مردم در نبود سرویس‌دهی مناسب برای بازگشت زائران دهه آخر صفر بود.

بازگشت زائران پیاده با حاشیه‌های کمتر

امسال نقل‌قول‌های مسئولان مرتبط با خدمات رسانی سفر زائران نشان از برنامه‌ریزی برای سهولت سفر زائران در روزهای پایانی صفر داشت. موضوعی که تا حدودی محقق شد و نارضایتی‌ها، شلوغی‌ها و نبود بلیت در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد کمتر دیده می‌شد.

بالا رفتن سطح رضایت زائران
یکی از زائران که از سبزوار پیاده به مشهد سفر کرده بود، درباره ارائه خدمات به زائران برای بازگشت به شهرشان گفت: ما چند سالی است که دهه آخر صفر با کاروان پیاده به مشهد مشرف می‌شویم. باید بگوییم امسال برای تسهیل شرایط از ابتدا تا امروز که در حال بازگشت به شهر خودمان هستیم، همه چیز از سطح بهتری برخوردار بود.
وی ادامه می‌دهد: در موضوع بلیت برگشت و مهیا بودن اتوبوس نیز همین طور است. من همراه یکی دیگر از دوستان کاروان، دوشنبه به منظور هماهنگی برای گرفتن بلیت به پایانه مسافربری مشهد مراجعه کردم که بر اساس هماهنگی انجام شده با مسئولان به ما اعلام کردند می‌توانیم سه‌شنبه با حضور در پایانه مسافربری بدون مشکل به سبزوار برگردیم و گفتند ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس آماده است تا داخل استان، زائران را به شهرهایشان برگردانند.

نبود راهنمای زائر پای سکوی سوار شدن
گشتی داخل پایانه، نشان از جمعیت تقریباً زیاد مردم داشت. با این وجود شلوغی و سردرگمی برای تهیه بلیت برگشت در پایانه امام رضا(ع) دیده نمی‌شد و حتی برخی از اتوبوس‌هایی که برای برگشت مسافران به استان‌های دیگر در نظر گرفته شده بودند، ظرفیت بیشتری برای سوار کردن مسافر داشتند. آنچه که بیشتر به چشم می‌آمد نبود راهنما برای هدایت مسافران به پای سکوی در نظر گرفته شده برای سوار شدن یا مراجعه مسافر به سکو و حاضر نبودن اتوبوس مورد نظر در زمان اعلام شده برای سوار کردن مسافران بود.

سرویس‌دهی هزار و ۳۰۰ اتوبوس از سایر استان‌ها
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص شرایط بازگشت زائران به شهر و دیارشان با استفاده از اتوبوس گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از قبل برای بازگشت زائران انجام شده بود، پیش‌فروش بلیت انجام شد و حتی برای نخستین بار سامانه لیست انتظار فروش بلیت نیز راه‌اندازی شد که زائران می‌توانستند از این طریق نیز برای تهیه بلیت نام‌نویسی کنند.
جعفر شهامت بیان کرد: بر پایه آنچه که گزارش شده مشکل خاصی برای فروش و تهیه بلیت زائران نبوده؛ چرا که افزون بر ۷۰۰ تا ۹۰۰ سرویس اتوبوسی که در اختیار استان بوده، حدود هزار و ۳۰۰ اتوبوس نیز با هماهنگی راهداری کشور برای خدمات‌دهی به مسافران راه‌های دور و استان‌های دیگر به این تعداد اضافه شد.

آخرین آمار در حوزه زائران پیاده
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده دهه آخر صفر نیز در خصوص آخرین آمار زائران پیاده‌ای که در روزهای پایانی ماه صفر به مشهد مشرف شدند، گفت: ۴۵۸ هزار و۷۳۳زائر پیاده در قالب ۷ هزار و ۲۲۶ کاروان توفیق زیارت امام رضا(ع) را در این روزها پیدا کردند که از ۲۰استان کشور به مشهد وارد شدند.
حسین رضایی ادامه داد: مسن‌ترین زائر آقای عباس عبدی با ۸۹ سال سن از سبزوار نامش در فهرست زائران پیاده امسال ثبت شد و کوچک‌ترین زائر نیز کودک ۶ ماهه‌ای از فریمان بود که همراه پدر و مادرش به پابوسی امام هشتم(ع) مشرف شدند. بزرگ‌ترین کاروان پیاده نیز از شهر نیشابور با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خانم بود و کوچک‌ترین آن‌ها کاروان چهار نفره از رفسنجان استان کرمان بود که به مشهد سفر کردند.
وی اظهار کرد: بین خیل زائران پیاده امسال ۲هزار و ۱۷۰ زائر اهل سنت نیز حضور داشتند که این نیز در نوع خود کم‌نظیر بود. نکته بعدی در مورد آمار و ارقام، عزیمت چهار موکب از مراسم اربعین و اضافه شدن به موکبان خدمات‌رسان به زائران پیاده دهه آخر صفر بود که این موکب‌ها پس از اتمام خدمت در کربلا به فیض خدمت به زائران پیاده امام هشتم(ع) نیز نائل شدند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.