در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل سنگ‌اندازی‌های ایالات متحده آمریکا همچنان بدون نتیجه باقی مانده، گفته می‌شود این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و همزمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است.

مبادله ۷ میلیارد دلاری

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل سنگ‌اندازی‌های ایالات متحده آمریکا همچنان بدون نتیجه باقی مانده، گفته می‌شود این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و همزمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است.

برخی رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند توافق آزادی زندانیان بین ایران و آمریکا می‌تواند به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی منجر شود. از سال ۲۰۱۸ بیش از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان در دو بانک کره‌ای و به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود مانده است.

۳ مجرم به جاسوسی کدام‌اند؟

فروردین ماه گذشته بود که نام سه مجرم امنیتی درحالی که به اتهام جاسوسی و حبس محکوم شده بودند، در صدر فهرست مبادله زندانیان قرار گرفت.

مراد موشه طاهباز یکی از افرادی است که در جریان پرونده جاسوسان محیط زیستی برای رژیم آمریکا بازداشت شده است. او طی مدت فعالیت خود در داخل کشور با نفوذ در سازمان حفاظت محیط زیست، توانسته بود با این پوشش به مناطق حساس و فوق سری کشور دسترسی پیدا کرده و اطلاعاتی را درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج فارس جمع‌آوری کند.

محمد باقر نمازی فرد دیگری است که پرونده دستگیری‌اش به سال ۹۴ برمی‌گردد. نمازی در دوران پهلوی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ مسئولیت‌های مهمی را به حکم مستقیم شاه تجربه می‌کند. او پس از انقلاب به صورت غیرقانونی از کشور خارج و موفق به گرفتن تابعیت آمریکا می‌شود. نمازی بعدها شرکت آتیه بهار را تأسیس می‌کند و با خویشاوندانش وارد فعالیت‌های امنیتی در پوشش دلالی اقتصادی برای کشورمی‌شوند که بخشی از میراث ننگین آن‌ها به پروژه فساد کرسنت برمی‌گردد. کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر
در خصوص نمازی گفته است: باقر نمازی به‌خاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به چهار سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می‌برد.

سیامک نمازی یکی از افرادی است که نامش در فهرست مبادله‌ای‌ها قرار دارد. سیامک از سنین نوجوانی مشغول خدمت به سازمان جاسوسی آمریکا بوده و بعدها به جرم شبکه سازی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است. سیامک نمازی که فرزند محمد باقر نمازی است با ورود به شرکت آتیه بهار در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ مدیریت این شرکت را به عهده می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین اقدامات وی در این زمان، ایفای نقش به‌عنوان دلال عقد قرارداد ایران با برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله کرسنت است. وی در پروژه کرسنت، مدیر پروژه‌های استراتژیک این شرکت بوده است.

گوترش از رئیس جمهور کشورمان درخواست کرد؟

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به آزادی باقر نمازی اعلام کرده است «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد قدردان این است که پس از درخواست از «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران، این خواسته برآورده شد. همچنین «جارد گنسر»، وکیل بین‌المللی حقوق بشر که به پرونده نمازی‌ها رسیدگی می‌کند، در توییتی نوشت: «خوشحالم که برای نخستین بار در هفت سال گذشته اعلام کنم سیامک نمازی یک شب را در خانه با پدر و مادرش در تهران می‌گذراند. ممنوعیت سفر باقر نمازی برداشته شده است. البته تا زمانی که آن‌ها به ایالات متحده برنگردند و کابوس طولانی آن‌ها به پایان نرسد، ما نیز آرام نخواهیم بود». سخنگوی سازمان ملل با قدردانی از همکاری مقامات ایرانی همچنین گفت: سازمان ملل به تعامل با مقامات ایرانی در مورد طیفی از موضوعات مهم از جمله وضعیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ارتقا و حمایت از حقوق بشر ادامه خواهد داد.

مبادله زندانیان ربطی به برجام ندارد

پیشتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مورد امکان مبادله زندانیان شامل دو تابعیتی‌هایی از جمله عماد شرقی، مراد طاهباز و باقر و سیامک نمازی، آیا شما پیش‌بینی می‌کنید بدون توافق هسته‌ای هم بشود در مورد زندانیان توافق کنیم؟ اعلام کرده بود: ما هیچ ارتباطی بین موضوع انسانی زندانیان و بازداشت‌شدگان با برجام قائل نیستیم. بنابراین برای تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی آمادگی داریم و به طرف آمریکایی هم گفته‌ایم. لازم به ذکر است فرد دیگری که نامش در کنار این سه زندانی مطرح می‌شود؛ عماد ادوارد شرقی است.

نام وی هر چند در کنار این سه زندانی مطرح می‌شود اما تبادل وی کمرنگ است. عماد ادوارد شرقی به اتهام جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نظامی به ۱۰ سال حبس محکوم و با قرار وثیقه آزاد شده بود که پیش از برگزاری دادگاه تجدید نظر قصد فرار داشت که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز عراق بازداشت شد. تاکنون مقامات قضایی و همچنین وزارت خارجه اعلام نظری در رابطه با پرونده‌های عماد شرقی و مراد طاهباز نداشتند و سیامک نمازی باوجود آزادی همچنان در تهران است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.