با شروع سال تحصیلی آنچه برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه از درجه اهمیت بالایی برای خانواده‌ها برخوردار است، رفت و آمد فرزندانشان و مهیا بودن سرویس مدرسه است.

پس‌لرزه‌های گرانی و کرونا بر سرویس مدارس

به گزارش قدس آنلاین، با شروع سال تحصیلی آنچه برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه از درجه اهمیت بالایی برای خانواده‌ها برخوردار است، رفت و آمد فرزندانشان و مهیا بودن سرویس مدرسه است.

بر اساس تجربه هر سال در ابتدای سال تحصیلی تا یکی دو هفته‌ ساماندهی سرویس مدرسه‌ها با مشکلاتی مواجه بود که تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسید؛ اما امسال پس از دو سال وقفه در آموزش حضوری مدرسه‌ها، سر و سامان دادن به تشکیلاتی که دو سال راکد بوده و کمترین فعالیت را داشته، مشکلات خاص خودش را دارد. آنچه مسلم است والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه دغدغه زیادی دارند تا جایی که نبود یا کمبود سرویس برای برخی از مدرسه‌ها نگرانی‌های خانواده را در ابتدای سال تحصیلی جدید دوچندان کرده است.

سایه گرانی بر سرویس مدارس

نگرانی‌ها بیشتر جنبه کاستی‌ها در حوزه ساماندهی سرویس‌ها و متقاعد کردن راننده‌ها به سرویس‌دهی به مدرسه‌ها را دارد. گرچه مسئله هزینه‌هایی که خانواده‌ها برای استفاده فرزندانشان از سرویس رفت و آمد باید بپردازند نیز موضوع مهمی است که مشکل را بیشتر کرده است. در این بین راننده‌های راغب به کار کردن در سرویس مدرسه‌ها بنا به ادعایی که دارند و به صرفه نبودن هزینه سرویس، مطالبه پول بیشتری دارند و مدعی‌اند بالا رفتن هزینه‌ها از جمله استهلاک خودرو و مواردی از این دست، بسیاری از آن‌ها را مجاب به جایگزین کردن منبع درآمد دیگری جز سرویس‌دهی به مدرسه‌ها کرده است. این خلأ خود یکی از معضلات بزرگ پیش پای متولیان بحث آموزش و حمل و نقل شهرها از جمله مشهد است. البته سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش برای حل مشکل سرویس‌دهی به مدرسه‌ها راهکارهایی نیز پیش پای شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان سرویس مدرسه‌ها گذاشته‌اند؛ اما هنوز این معضل در هفته‌های نخست سال تحصیلی به چشم می‌آید.

والدین دانش‌آموزان می‌توانند راننده سرویس شوند

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد با اشاره به نحوه گزینش والدین دانش‌آموزان به عنوان سرویس مدرسه‌ها و امتیازات مربوط به آن می‌گوید: با توجه به شرایط دو سال گذشته و مجازی بودن مدرسه‌ها، تمام رانندگانی که به عنوان سرویس مدارس مشغول به فعالیت بودند، ترک شغل کرده و ناگزیر شدند سراغ شرکت‌های تاکسی اینترنتی بروند. در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل با کمبود خودرو مواجه شده‌ و رانندگانی که در گذشته با این شرکت‌ها همکاری داشتند، مدعی پایین بودن کرایه‌ها و مسئولیت بالای چنین کاری هستند.

احمد محبی می‌افزاید: با توجه به شرایط یاد شده در کارگروه ماده ۱۸ استان تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه والدینی که تمایل دارند در کنار فرزند خود بتوانند تعدادی دیگر از دانش‌آموزان را نیز به مدرسه ببرند و به عنوان سرویس مدرسه با اداره کل آموزش‌ و پرورش استان همکاری کنند.

والدین دانش‌آموزان در صورت تمایل برای کمک به حمل و نقل درون‌ شهری و کاهش ترافیک می‌توانند عهده‌دار سرویس مدرسه‌ها شوند که البته برای این کار نیاز به مجوز دارند. در صورت موافقت شهرداری، امتیاز و پروانه حمل‌ و نقل به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. همچنین آن‌ها می‌توانند از بنزینی که وزارت کشور برای سرویس مدارس در نظر گرفته، استفاده کنند. امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بتوانیم کمبود سرویس مدرسه‌ها را جبران کنیم.

کسری ۹۰۰ راننده برای سرویس مدارس مشهد

همایون محمدیان؛ مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد نیز در خصوص آخرین آمار از ساماندهی رانندگان سرویس مدرسه‌های این شهر به قدس گفت: تا امروز با ۴۰ شرکت حمل و نقل برای سرویس‌دهی به مدارس متقاضی سرویس در مشهد مذاکره شده که همگی در تلاش هستند تا با همکاری سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش این موضوع را سرو سامان دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند راننده برای سرویس‌دهی به مدرسه‌های مشهد نام‌نویسی شده‌اند اظهار کرد: تا پیش از کرونا ۷هزار راننده سرویس مدارس در مشهد فعالیت داشتند که با توجه به موضوعاتی که در بحث درخواست اقتصادی رانندگان سرویس پیش آمد و عوض شدن شغل بعضی از این رانندگان موجب شد آن‌ها تمایل زیادی به ارائه خدمات به سرویس مدرسه‌ها نداشته باشند. با این وجود تاکنون ۴ هزار نفر برای سرویس‌دهی نام‌نویسی کرده‌اند که با وجود درخواست‌هایی که از مدرسه‌ها برای معرفی راننده سرویس داشتیم، ۹۰۰ راننده دیگر مورد نیاز است که در تلاش هستیم این موضوع حل شود.

ویژگی‌هایی که رانندگان سرویس باید داشته باشند

در همین زمینه عباسعلی نعمتی؛ رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی نیز با اشاره به ویژگی‌هایی که رانندگان سرویس مدرسه‌ها باید داشته باشند، گفت: تفکیک جنسیتی یکی از موضوعاتی است که در آیین‌نامه سرویس مدارس از آن یاد شده است. رانندگان سرویس مدرسه‌ برای دختران باید خانم و برای پسران، آقا باشند که شرایط آن به صورت کامل در آیین‌نامه‌ تصریح شده است.

وی درباره نحوه دریافت سوخت سرویس‌های مدارس هم تصریح کرد: تأمین سوخت رانندگان مربوط به وزارت کشور است. وزارت کشور اعلام کرده کسانی که در سامانه سپند به عنوان راننده سرویس مدارس نام‌نویسی کنند، در ازای پیمایشی که دارند، سوخت دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در خصوص مقدار و محاسبه کرایه این دسته از رانندگان نیز بیان کرد: کرایه سرویس مدرسه‌ها بر اساس مسافت و نوع خودرو محاسبه می‌شود. در حال حاضر محاسبه کرایه رانندگان سرویس مدارس بر مبنای محاسبه مسافت رفت به اضافه یک‌دوم مسافت بازگشت است. کرایه از سوی مدرسه به رانندگان پرداخت می‌شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.