برخی بر این باورند تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، با توجه به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول که پیش بینی کرده رشد اقتصاد جهانی طی سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد، اتخاذ شده است.

چرایی تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از الجزیره، پس از خوشبینی ها در ماه جولای ۲۰۲۲ نسبت به روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی، اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته در یک تصمیم غافلگیر کننده، کاهش تولید نفت را اعلام کرد. تصمیمی که قیمت نفت خام برنت را تا ۹۳.۳ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام آمریکا را تا ۸۷.۷ دلار افزایش داد.

در مورد تصمیمات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خود به میزان حدود ۲ میلیون بشکه، قرائت های متعددی وجود دارد. تصمیم اوپک پلاس، ۲ درصد از تولید روزانه نفت جهان را کاهش می دهد. بر اساس بیانیه عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد شد.

برخی بر این باورند که این تصمیم با توجه به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای گذشته درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اتخاذ شده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهانی طی سال ۲۰۲۳، به میزان ۲.۹ درصد کاهش می یابد.

با این حال، برخی معتقدند کاهش تولید اوپک پلاس منجر به بازگشت قیمت نفت به سقف ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا فراتر رفتن از این سقف به ویژه با شروع فصل زمستان در اروپا خواهد شد.

این ارزیابی ها به تصمیم اوپک پلاس شتاب داد و به سناریوی محتمل‌تری برای ادامه مسیر صعودی تورم در اقتصاد جهانی منجر شد. دولت بایدن این تصمیم را به‌عنوان یک چالش آشکار برای خود دانسته و اتحادیه اروپا نیز در واکنش به آن، برای تصویب هشتمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه که شامل اعمال سقف بر قیمت نفت روسیه است، اقدام نمود.

در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از فروش نفت خود به کشورهایی که از تصمیم اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت نفت حمایت می کنند یا به آن ملحق می شوند، خودداری می کند.

دلایل اوپک برای کاهش تولید نفت

برخی بر این باورند که اوپک پلاس به منظور حفظ توان مالی کشورهای تولیدکننده نفت و پیش‌بینی هر وضعیتی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت در بازار بین‌المللی همانند بحران ۲۰۰۸ شود، این تصمیم را اتخاذ کرد. در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ ، قیمت نفت بشدت سقوط کرد و به ۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که تصمیم اوپک پلاس از ظهور نظم جهانی چندقطبی خبر می دهد.

به نظر می رسد که آمریکا گزینه های جایگزین زیادی برای جبران کسری ناشی از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید ندارد. شاید توسل هر چه سریعتر به ونزوئلا و لغو تحریم ها علیه آن و ورود میادین نفتی این کشور برای تولید یکی از این گزینه ها باشد.

گزینه های آمریکا برای غلبه بر بحران پیش رو

به گزارش الجزیره، آمریکا برای غلبه بر بحران پیش رو می تواند در انعقاد توافق هسته ای با ایران تسریع کند، همچنین در لیبی و سایر مناطق درگیری که مناطق تولید نفت یا گاز بشمار می روند، به آرامش بیشتری برقرار کند تا عرضه نفت در بازار بین المللی افزایش یافته و در نتیجه قیمت ها روند کاهشی پیدا کند.

همچنین رکود آشکار اقتصاد در سطح جهانی ممکن است فرصتی برای آمریکا و اروپا باشد تا نفسی بکشند و پرونده‌هایی را در زمینه انرژی فعال کنند تا با چالش روسیه یا بلوک فعلی اوپک پلاس مقابله کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.