۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۲
کد خبر: 820208

نتیجه آرامش در زندگی

حجت‌الاسلام تراشیون

زیباترین شکل زندگی این است که زن و شوهر حس کنند طرف مقابلشان به آن‌ها آن تعهد لازم را دارد و متعهد به خانواده‌اش است. بنابراین حتی جملاتی که منجر به این شود که طرف مقابل ما این را حس کند که خدایی ناکرده ما نسبت به او می‌خواهیم بی‌وفایی رقم بزنیم باید مراقب این هم باشیم.
یعنی آن قدر خانواده مقدس است. گاهی اوقات اصلاً ما باید روزانه یک صدقه‌ای بدهیم که مراقبت کنیم از خودمان که طرف مقابلمان را از خودمان نرنجانیم چه برسد به اینکه خدایی نکرده این حس بی‌اعتمادی را در زندگی شکل بدهیم.
ولی متأسفانه برخی‌ها این گونه‌اند که گاهی اوقات انگار در خانه یکی پول داده که طرف مقابلمان را بچزانیم! یعنی حرف بزنیم و اذیت کنیم... این‌ها آسیب‌ها و پیامدهایی دارد. مثلاً یکی از پیامدها، عدم آرامش است. آرامش خیلی می‌تواند در زندگی مشترک به انسان رشد دهد. به تازگی پژوهشی دیدم که در محیط زندگی اگر یک تنش متوسطی بین زن و شوهر باشد، نه یک تنش عمیق و سخت، یک تنش موقت... کارایی زن و مرد و رشد آن‌ها را حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. در زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) یکی از ویژگی‌های مشترک آرامش است... وقتی پیامبر گرامی اسلام از امیرالمؤمنین(ع) می‌پرسند: زهرای مرضیه را چگونه یافتی، حضرت می‌فرمایند: «نِعمَ العَونَ عَلَی طاعَةِ الله» بهترین یاری‌دهنده در بندگی خدا. یعنی وقتی این آرامش شکل می‌گیرد، رشد می‌دهد. حتی در مسیر بندگی، حتی در شغل، در کار. شما ببینید ما اکنون سال تحصیلی را پیش رو داریم، بچه‌هایمان می‌خواهند کار علمی‌شان را شروع کنند و خیلی هم مهم است. یعنی ما اگر جامعه رشد یافته‌ای می‌خواهیم داشته باشیم یکی از شاخصه‌هایی که باید به آن توجه کنیم مسئله علم‌آموزی در دانش‌آموزان است. باید شاخصه‌های مختلفی را در نظر بگیریم، یک مورد آرامش خانواده است. یعنی اگر دانش‌آموز در محیطی قرار بگیرد که پدر و مادرش دائم با هم دعوا داشته باشند، اصلاً او حس علمی پیدا نمی‌کند و انگیزه‌اش از دست می‌رود. بعد نتیجه چه می‌شود؟ همین بچه رفیق باز می‌شود، همین بچه بچه‌ای می‌شود که ما الان کف خیابان نگاهش می‌کنیم ناراحتیم که چرا حجابش این گونه است، چرا رفتارش این گونه است، چرا اخلاقش این گونه است، چرا هنجارهای یک جامعه را رعایت نمی‌کند... .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.