همزیستی اهل سنت و شیعه در استان اردبیل به عنوان استانی که از پایگاه‌ها و خاستگاه‌های مهم مذهب شیعه در تاریخ است، الگویی از احترام به عقاید و باورها و وحدت بین پیروان این دو مذهب اسلامی را رقم زده است و این وحدت و انسجام در ایام میلاد پیامبر اکرم نمود ویژه‌ای یافته است.

اردبیل مروج وحدت اسلامی و همزیستی شیعه و سنی است

به گزارش قدس آنلاین، حضرت محمد مصطفی (ص) در عام‌الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع‌الاول دیده به جهان گشوده است و مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم(ص) را در صبح جمعه‌ هفدهم ربیع‌الاول و علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه نوشته اند.

نامگذاری بین این دو تاریخ به عنوان هفته وحدت از سوی امام خمینی (ره) نوعی تدبیر عقلایی و حتی دوراندیشی سیاسی بود تا این تفاوت و فاصله هر چند اندک تاریخی، به محوری برای برانگیختن اتحاد مسلمانان و بیداری و بصیرت آنها نسبت به توطئه‌ها و تفرقه‌انگیزی دشمنان و بدخواهان امت اسلامی تبدیل شود.

سنت حسنه ای که بیش از چهار دهه است زمینه‌ساز وحدت و انسجام بین فرق و مذاهب اسلامی را فراهم ساخته است. هرچند در تحقق عملی این سنت حسنه و نهادینه سازی آن مجموعه‌های ارزشمندی همچون مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایجاد شده است.

پیامبر گرامی اسلام بیش از همه بر حفظ اتحاد و یکپارچگی در دنیای اسلام ارزش قائل بوده و همگان را از تفرقه و اختلاف بر حذر داشته و فرموده است: «من فارق الجماعـۂ شبراً فمیتـۂ الجاهلیـۂ[۲]؛ کسی که به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین کناره بگیرد و در آن حال بمیرد، در حال جاهلیت (عدم اسلام) مرده است».

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران و مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد. جمعیت اهل سنت این استان در بخش‌های عنبران شهرستان نمین و خورش رستم شهرستان خلخال ساکن هستند. رواداری، احترام به عقاید و باورهای مذهبی و حتی بالاتر از آن مشارکت و همدلی در آیین‌های مذهبی همچون عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین و یاران شهیدش الگویی بی‌نظیر و ناب از همزیستی و وحدت بین شیعه و سنی را در استان اردبیل رقم زده است.

در همین زمینه طبق سنتی مرسوم امسال هم آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، سید حامد عاملی استاندار و جمعی از مقامات استانی طی روزهای شنبه و یکشنبه با حضور در مساجد بخش‌های خورشرستم و عنبران در شهرستان‌های خلخال و نمین با علما و ریش سفیدان اهل سنت این مناطق دیدار کرده و جشن میلاد پیامبر اعظم و هفته وحدت را گرامی داشتند.

در این آیین سخنرانان با تشریح و تبیین فضایل پیامبر گرامی اسلام و اشاره به خلق عظیم ایشان، آن حضرت را الگویی تمام برای تحکیم وحدت اسلامی برشمرده و برلزوم حفظ وحدت و انسجام مسلمانان در شرایطی که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه در دنیای اسلام هستند تاکید کردند.

فراموش نکنیم که خاستگاه بودن اردبیل برای سلسله صفویان و نخستین حکومت شیعی و در نتیجه گردآمدن ایرانیان بر گرد پرچم اسلام، در عمق بخشیدن به باورهای اسلامی و تقویت وحدت ملی تاثیرگذار بوده است به طوری که اکنون در همه جای استان اردبیل و بدون توجه به تنوع مذاهب، همگان به پیشینه اردبیل به عنوان سلسله جنبان حکومت صفویان و تاثیر این دیار در گسترش فرهنگ تشیع در ایران افتخار می‌کنند.

امروزه نقش بی‌بدیل خرده فرهنگ‌ها و باورها در هویت و اصالت مردم بر کسی پوشیده نیست و همانگونه که مولفه‌هایی همچون خط، زبان و معماری از مصادیق هویت بخش و وحدت‌آفرین نزد همه اقدام و ملل محسوب می‌شوند، فرهنگ‌ها و اعتقادات نیز در نزدیکی دل‌ها به همدیگر و ایجاد وحدت در میان مردم، اهمیت بسزایی دارند.

یکی از پیام‌ها و شعارهای برخاسته از نهضت کربلا، فرمایش گهربار امام حسین (ع) است که مراد و مبنای حرکت تاریخی خود علیه طاغوت و کفر را اصلاح دین جد خویش عنوان کرده بود و باید بر این نکته تامل و تدبر کنیم که وقتی قیام کربلا هدفی جز اصلاح دین و هدایت جامعه به مسیر درست دیانت نداشته است؛ پس دلباختگان و شوریدگان امام عاشورائیان، هرچند از مذاهب مختلف باشند، اشتراک را بر افتراق ترجیح می‌دهند و بروز خللی در بنای وحدت اسلامی را برنمی‌تابند.

به تعبیر قرآن مجید، وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) به واسطه خلق عظیم، محور وحدت اسلامی بوده است و همانگونه که آن حضرت، با مکارم اخلاقی و مهربانی خاص خویش همه را مجذوب خود و اسلام رحمانی ساخته و گرد لوای دین جمع می‌کرده اند، امروز نیز مسلمانان با اتکا به عزت و عظمت همان پیام آور الهی هر گونه سوء تفاهم و اختلاف سلیقه‌ها را رفع و پیوند برادری خویش را محکم می‌کنند.

نهضت امام حسین (ع) نیز از یک نظر، ادامه رسالت نبی مکرم اسلام در هدایت انسان‌ها و روشنگری جوامع بشری است و هر چه در مسیر کربلا قدم برداشته شود و هر مقدار که برای اشاعه فرهنگ عاشورا اهتمام ورزیده شود، در واقع برای تبلیغ دین مبین اسلام گام برداشته شده است و شور و حال خاص ماه محرم در استان اردبیل که حکایت از شوریدگی و شیدایی اهالی سنی و شیعه استان نسبت به اولیای الهی دارد، همان نماد عینی اتحاد اسلامی است که همه ساله محکم‌تر و مقاوم‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.