سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ۱۵ مهر سال جاری کلیه اقلام لوازم یدکی تولیدی، وارداتی و کالاهای سطح عرضه و انبارها که منشاء تولید آن‌ها وارداتی یا داخلی است در صورت عدم دریافت شناسه و کد رهگیری مطابق بندهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شوند.

سرپرست معاونت نظارت  صمت خراسان رضوی: لوازم یدکی بدون شناسه و کد رهگیری قاچاق محسوب می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، بخشعلی بیاتی قله زو در خصوص جمع آوری لوازم یدکی بدون کد شناسه از ۱۶ مهر ماه در استان همزمان با سایر کشور اظهار کرد: طرح مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی از ۱۵ اردیبهشت سال جاری با دو قلم کالا یعنی باطری و کمک فنر خودرو آغاز و پس از آن ۵۳ کالای دیگر به این لیست افزوده شد.

وی افزود: در همین راستا سازمان صمت در جهت حمایت از تولید داخلی و حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده به عنوان نماینده سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده جلسات متعددی را در سطح استان با عنوان کار گروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا که زیر مجموعه کمیسیون برنامه‌ریزی و مبارزه با کالای قاچاق استان است با مرکزیت مشهد برگزار کرد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: کلیه افراد اعم از وارد کننده، عرضه کننده و تولید کننده لوازم یدکی باید از طریق سامانه جامع تجارت این کالا را خرید فروش کرده و باید کد نقش دریافت کنند . این مساله در سطح استان رخ داده و در سطح بازرسی نیز اقداماتی در ۶ ماه ابتدای سال جاری صورت گرفته است. طی ۶ ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۵ پرونده قاچاق در خصوص لوازم یدکی فاقد شناسه و کدرهگیری شامل ۱۱۴۰ قطعه لوازم یدکی با ارزش ریالی ۵ میلیارد و ۷۴۹ میلیون ریال در استان تشکیل شده است. همچنین طی این مدت ۱۲۸۰ مورد بازدید و بازرسی از واحدهای تولید و توزیع و .. در استان صورت گرفته است.

بیاتی قله زو ادامه داد: از ۱۵ مهر سال جاری کلیه اقلام لوازم یدکی تولیدی، وارداتی و کالاهای سطح عرضه و انبارها که منشاء تولید آن‌ها وارداتی یا داخلی است در صورت عدم دریافت شناسه و کد رهگیری مطابق بندهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شوند. به همین جهت باید برای دریافت شناسه کالا و کدرهگیری اقدام شود. کد شناسه کالا یک کد عمومی است، اما کد رهگیری موجب می‌شود تا کالا از مبادی تولید تا مصرف کننده به راحتی ردیابی شود و اصالت کالا از طریق سامانه جامع تجارت و کد #۴۷۷۷ * قابل استعلام است.

وی درباره لوازم یدکی‌ که از گذشته در بازار بوده و منشاء مشخصی دربازار ندارد، بیان کرد: مالکان این کالاها و واحدهای صنفی تا ۱۵ آذرماه سال جاری مهلت دارند تا نسبت به اظهار موجودی کالا، ارائه تعهدنامه مشتمل بر اصالت کیفیت، پذیرش مسئولیت صدمات ناشی از مصرف و به کار گیری، تعهد خدمات پس از فروش، رعایت ضوابط اعلامی و درج مشخصات کالا و شماره فنی در صورت وجود در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتاق اصناف نسبت بر واحدهایی که این تعهد را داده‌اند، جهت نظارت بر انطباق با تعهد اقدام می‌کند. پس از راستی آزمایی برای این کالاها شناسه صادر و مالک موظف است نسبت به نصب شناسه بر لوازم یدکی اقدام نماید.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: شناسه‌های صادر شده تا تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال جاری معتبر و قابل استعلام برای مالکان و خریداران است، پس از این زمان عملا خرید و فروش این کالاها که شناسه موقت دارند، امکان پذیر نیست. پس از این مدت شناسه‌های موقت از سامانه جامع تجارت حذف و کالاهایی که فروخته نشده تحت عنوان کالای فاقد شناسه تلقی می‎‌شود و در صورت عرضه در بازار برخورد صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.