اندیشمندان جهان اسلام در گفت‌وگو با قدس بر نقش وحدت اسلامی در مقابله با فرهنگ غربی، تاکید کردند.

اندیشمندان جهان اسلام تاکید کردند: نقش وحدت اسلامی در مقابله با فرهنگ غربی

به گزارش قدس آنلاین، سی و ششمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی در بخش حضوری روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

قدس در حاشیه این مراسم به گفت‌وگو با شیخ قاضی حنینه، رئیس هیئت امنای شورای علمای مسلمان لبنان و دکتر محمد حسان عوض، معاون رئیس شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه و رئیس دانشکده شریعت دانشگاه دمشق پرداخته است.

تلاش غرب برای مقابله با روح وحدت اسلامی

شیخ قاضی حنینه، رئیس هیئت امنای شورای علمای مسلمان لبنان در حاشیه سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با روزنامه قدس به تبیین نقش وحدت اسلامی در مقابله با فرهنگ غربی و ترویج مفهوم جدایی دین از زندگی اجتماعی و سیاسی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) را هفته وحدت نام‌گذاری کرد تا امت اسلامی را گرد هم متحد کند و در مقابله با تمام چالش‌ها و دشمنی‌هایی که امت اسلامی با آن روبه‌رو است، کلمه و سخن واحدی را داشته باشند. یکی از این چالش‌ها همان ترویج مفهوم جدایی دین از سیاست و زندگی اجتماعی و سکولاریزه کردن جامعه است.

شیخ قاضی حنینه افزود: این مفهوم با اساس دین اسلام که همه جوانب زندگی انسان شامل زندگی دینی، اجتماعی، اقتصادی، روابط بین‌المللی و غیره را در نظر گرفته در تعارض است. بنابراین تأکید می‌کنیم مفهوم جدایی دین از سیاست و زندگی اجتماعی یک ایده غربی است که تلاش شده آن را در اذهان بسیاری از سیاستمداران کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان با هدف دورکردن آن‌ها از دین نهادینه کنند و نتیجه این شرایط همان گسترش تروریسم و اندیشه تکفیری در جوامع اسلامی بوده است.

رئیس هیئت امنای شورای علمای مسلمان لبنان ادامه داد: بنابراین جدایی دین از سیاست ساخته و پرداخته غرب است و همه اختلافاتی که در این خصوص در کشورهای عربی می‌بینیم نتیجه تلاش بی‌وقفه سفارت‌های غربی به‌ویژه سفارت آمریکا برای تحکیم این ایده خود است. از این رو باید با الگو گرفتن از امیرالمؤمنین(ع) و صحابه که وحدت امت اسلامی را پس از رحلت پیامبر(ص) حفظ کردند، ما نیز وحدت خود را مقابل این تلاش‌های غربی و ایجاد تفرقه و دور کردن جوامع اسلامی از قوانین اسلامی حفظ کنیم.

قاضی حنینه در زمینه نقش وحدت اسلامی در رسیدن به تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر نیز گفت: اسلام با تمام مذاهب خود اعم از شیعه و سنی از سوی خداوند نازل شده و یک دین واحد است و بین هیچ یک از مذاهب تعارضی وجود ندارد. بنابراین همان‌طور که پس از رحلت پیامبر و در عهد خلفا و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب شیعه و سنی با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند و یاریگر اسلام بودند ما نیز باید اکنون این روحیه را دوباره احیا کرده و ائتلاف، اتحاد و برادری میان مذاهب مختلف را به دور از اختلاف‌نظرها تقویت کنیم و در اسلام ذوب شویم. همه ما مسلمان هستیم، خدای واحد را می‌پرستیم، پیامبر واحد و کتاب واحد داریم و همه، اصولی مشترک داریم؛ بنابراین باید برای گسترش روح وحدت و یاری اسلام که غرب برای تکه تکه کردن آن تلاش می‌کند، جدی باشیم و تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم.

مسئله فلسطین محور اصلی وحدت امت اسلامی است

دکتر محمد حسان عوض، معاون رئیس شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه و رئیس دانشکده شریعت دانشگاه دمشق نیز در گفت‌وگو با روزنامه قدس درباره چگونگی اتحاد کشورهای مسلمان مقابل بخش‌های ضد اسلامی فرهنگ غربی گفت: کشورهای عربی می‌توانند متحد شوند تا به عنوان امت عربی وحدت اسلامی را شکل دهند و شخصیت مستقلی را به دور از وابستگی به غرب و تبعیت از فرهنگ آن برای خود داشته باشند.

وی افزود: طبیعتاً در این مسیر از هر چیزی که خلاف شریعت اسلامی است باید پرهیز شود و هر چیزی که با شریعت اسلامی تعارض ندارد می‌تواند عامل تقویت این اتحاد باشد. حکمت، گمشده انسان مؤمن است، هر زمان که آن را پیدا و براساس آن عمل کرد خود را نجات داده است. کفر و اومانیسم و دوری از اصول دین هر زمان به روابط مسلمانان ورود کند مانع از وحدت خواهد شد. بروز این مشکلات در بین امت اسلامی به خاطر برخی نقاط نفوذ و به این دلیل است که در آن نقطه، فکر و اندیشه جوانان مورد نفوذ قرار گرفته و موجب انحراف شده است. اما اگر وحدت اسلامی وجود داشته باشد هوشیاری و آگاهی امت تقویت خواهد شد و مانعی بلند را مقابل انحرافات شکل خواهد داد.

حسان عوض در زمینه نقش قضیه فلسطین در وحدت اسلامی نیز توضیح داد: در حقیقت مسئله فلسطین محور اصلی امت اسلامی است و کشورها و ملت‌های مختلف به اندازه توان خود برای توجه به فلسطین تلاش می‌کنند. اگر این تلاش‌ها و مقاومت نبود تاکنون نامی از فلسطین باقی نمانده بود اما به لطف مقاومت فلسطین همچنان پابرجاست، قدس مرکز توجه و مسجدالاقصی برای مسلمانان باقی است. معاون رئیس شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه تأکید کرد: اگر چه هنوز فلسطین آزاد نشده و اشغالگران همچنان در سرزمین‌های اسلامی حضور دارند، اما تلاش‌ها و مقاومت متوقف نشده و امت اسلامی پیشرفت بزرگی را در مسیر آزادی فلسطین محقق کرده‌اند. البته در مقابل، کشورهای استکباری و رژیم صهیونیستی از هیچ‌ جنایتی علیه ملت فلسطین و امت اسلامی فروگذار نکرده‌اند و برای ایجاد انحراف و تضعیف امت اسلامی تلاش زیادی می‌کنند.

پروژه ضدوحدت غرب با ترویج فرهنگ سکولار و لیبرال

شایان ذکر است حجت‌‍‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این کنفرانس با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت اسلامی بین جوامع مسلمان، تصریح کرد: سی و ششمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی امسال با محوریت اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام، راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی برگزار می‌شود و ما تلاش داریم در این دوره برای قرارگیری در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی برنامه‌ریزی کرده و راهکارهای اجرایی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دلایل مشکلات جوامع اسلامی اعتماد به دنیای استکبار است، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا می‌خواهد دو پروژه اساسی را در جوامع اسلامی پیاده کند؛ به‌طوری که اگر به هدف خود در زمینه تجزیه کشورهای اسلامی دست پیدا نکند، طرح سرزمین سوخته را اجرایی خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه استکبار و آمریکا، دنیای اسلام را آواره می‌خواهند تا به چپاول خود ادامه دهند، تصریح کرد: پروژه بعدی دشمنان اسلام، ترویج فرهنگ سکولار و لیبرال به آحاد جامعه به‌ویژه جوانان است تا آن‌ها را از درون تهی کنند. اسلامِ داعیه‌دار ظهور مهدی موعود(عج) خواب از چشمان ظالمان ربوده است.

وی با بیان اینکه اسلام دین مهربانی است، اما آن‌ها تلاش می‌کنند اسلام را دین خشونت نشان دهند، گفت: باید برخی از علل دیگر را که بسترساز مشکلات بودند، شناخته و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم. برخی از این مشکلات وجود دولتمردان سرسپرده است که در کنار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به فکر دامن زدن بر اختلافات هستند.

حجت‌الاسلام شهریاری در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: نبود مردم‌سالاری دینی، خیانت برخی از مذاهب که با تفکر تکفیری و ترویج خشونت و نگاه قومیتی و ملی‌گرایی شبیه جاهلیت صدر اسلام، مانع وحدت می‌شوند و همچنین اتخاذ تصمیم حکومتی توسط خاندان فامیلی و ایجاد سوءظن به یکدیگر برای رسیدن به منافع خود و سیاست حذف مخالفان از آفت‌های وحدت اسلامی است که باید با مقاومت در برابر استکبار جهانی و ایجاد نظام واحد فرهنگی و اقتصادی، جلو زیاده‌خواهی دشمنان اسلام را بگیریم.

خبرنگار: جواد فراهانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.