گروه‌های فلسطینی حاضر در نشست الجزایر بر سر بندهای بیانیه الجزایر که بر وحدت فلسطینیان تاکید دارد، توافق کرده اند.

توافق گروه‌های فلسطینی بر سر بندهای بیانیه الجزایر

به گزارش قدس آنلاین، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، بر ضرورت بهره برداری از فرصت تاریخی برای آشتی داخلی در فلسطین تاکید کرد. پیش نویس بیانیه الجزایر برای اولین بار سازوکار پیگیری بندهای توافق و پایان دادن به شکاف در فلسطین را مد نظر قرار داده است.

به نقل از المیادین، گروه‌های فلسطینی در همان سالنی گرد هم آمدند که پیش از این و در سی و چهار سال پیش، در آن از تشکیل کشور فلسطین خبر داده شده بود، گروه‌های فلسطینی با نظارت الجزایر بر سر میز آشتی داخلی گرد هم آمدند و اختلافات را بررسی، گاه بر مواضعشان اصرار و گاه نیز مواضعی متفاوت با گذشته اتخاذ کردند و گفتند، می‌خواهیم الجزایر پیروزی سیاسی‌ای را به دست آورد که بتواند تصمیمات رهبران عرب را در کنفرانس آتی سران تقویت کند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این نشست گفت: به خواست خدا هدف خیر است، ما از نتایج به دست آمده خرسندیم، فضای مثبتی از تفاهم و پیگیری گفتمان بر گفت‌وگوی داخلی فلسطین و همچنین بر نظارت الجزایر جهت مدیریت گفتگو، که تقریبا از یک سال قبل آغاز شده بود، حاکم بود.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر، تصمیم گرفت خودش در این نشست حاضر شود و با رهبران فلسطینی حاضر در نشست خوش و بش داشته باشد و اندکی قبل از مراسم امضای نهایی بیانیه الجزایر، با هدف رسیدن به توافق فراگیر، دستانشان را بفشارد.

مصطفی البرغوثی، دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز گفت: بزرگ‌ترین دستاورد توافق الجزایر این است که در کشور الجزایر اتفاق افتاد و موجب توافق کامل میان تمام گروه‌های فلسطینی و در تمام مسائل از جمله حوزه مبارزه ملی، تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات شورای ملی جدید فلسطین شده است.

بیانیه الجزایر حلقه نجات موضوع فلسطین و فرصتی برای تقویت نقش سازمان آزادیبخش فلسطین است تا بتواند انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و انتخابات شورای قانونگذاری را برگزار کند به این امید که در سایه این انتخابات دولت وحدت ملی شکل بگیرد.

ماهر مزهر، مسئول دفتر روابط ملی جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز گفت: این پیامی ملی است که ما در آستانه یک نهضتیم، به رویارویی با عادی سازی روابط ادامه خواهیم داد و همچنان از قضیه ملی و مبارزه مردم فلسطین تا نابودی اشغالگران حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد. در چنین شرایطی مطلوب این است که همگان به اجرای آنچه که توافق می‌شود متعهد باشند.

الجزایر متعهد شد روند اجرای بیانیه وحدت و آشتی ملی و افرایش تلاش‌ها برای رویارویی با دشمن اسرائیلی را پیگیری کند. این سازوکار پیگیری توافق الجزایر با مشارکت الجزایر و کشورهای عربی است، از مهم‌ترین بند در پیش نویس بیانیه الجزایر برای تحقق وحدت ملی فلسطین، توافق فلسطینیان با بندهایی است که موجب می‌شود کنفرانس آتی سران عرب به کنفرانس فلسطین تبدیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.