محمد سرشار گفت: مهم این نیست که منبع خبری چه کسی است. مهم این است که بتوانیم شایعه‌ را راستی‌آزمایی کنیم. موارد متعددی از همین چهره‌ها می‌شناسم که بعدها عذرخواهی کردند و گفتند که بر مبنای خبرهای جعلی فریب خوردند و در آن لحظه واکنش نشان دادند.

سرشار: مهمترین نکته در برخورد با سلبریتی‌ها روشنگری آن‌ها است/ باید بتوانیم شایعه‌ را راستی‌آزمایی کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمد سرشار، نویسنده و مدیر سابق شبکه «کودک» در برنامه «سینماچی» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که دلیل فاصله سلبریتی‌ها از حاکمیت چیست، گفت: به تاریخ که نگاه می‌کنید، هنرمندان نقش موثری در فرایندهای اجتماعی داشتند و در فرایندهای اجتماعی پیشتاز بودند. اتفاقی که در ایران افتاده این بوده که هنرمندان به جای اینکه در این فرایندها پیشتاز باشند، به فریب خوردگان ترول‌ها، ربات‌ها و جریان‌های جعلی رسانه‌ای تبدیل شدند.

سرشار ادامه داد: این جریان‌ها در نزدیکی برخی از هنرمندان تریبون‌دار، فضایی را ایجاد کردند که با واقعیت جامعه منطبق نیست. یعنی توهمی را برای سلبریتی‌ها ایجاد کردند و دردمندی آن‌ها را در حوزه‌هایی به صدا درآوردند که آن حوزه‌ها دردهای جامعه نیست‌.

این نویسنده گفت: مشکل اصلی این است که این بزرگواران در زیر باد کولرها و در خانه‌های امن‌شان نشستند و درباره مسائلی نظر می‌دهند که از واقعیت آن خبر ندارند. با این سلبریتی‌ها باید وسط میدان رفت و مشاهده کرد که آنچه که اتفاق می‌افتد با آنچه که ادعا می‌کنند، چقدر تطبیق دارد. آیا آنچه که اتفاق افتاده، درد جامعه است؟ یا عده‌ای هستند که از این وضعیت ناامنی سوء‌استفاده می‌کنند.

وی درباره نحو ادبیات برخی از سلبریتی‌ها با مسئولان کشوری افزود: متاسفانه رفتار برخی از افراد که صاحب تریبون هستند، شبیه مسافران هتل شده است. انگار کشور محل زندگی آن‌ها نیست، مدت موقتی اینجا هستند و بلیت‌ها گرفتند و می‌خواهند بروند. کسی که مسافر هتل است، خیلی به فکر تغییر مشکلات نیست. می‌خواهند زودتر کشور را رها کنند و اگر لازم باشد لگدی هم با ساختمان می‌زنند و می‌روند.

مدیر سابق شبکه «کودک» گفت: اما اگر کسی بخواهد در این خانه بماند و زندگی کند، دغدغه دارد که این سرزمین برای فرزندانش ساخته شود و اگر مشکلی هست، برطرف شود و جلو برود. رفتار آقای حامد بهداد چنین مسئله‌ای را به ذهن می‌رساند. اگر قرار است باهم گفت‌وگو کنیم و شمای بازیگر برای فرد دیگری آرزوی مرگ می‌کنید، به آن شخص هم اجازه می‌دهید که برای شما آرزوی مرگ کند. این موضوع باب گفت‌وگو را می‌بندد.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که حاکمیت و سیستم فرهنگی کشور با این سلبریتی‌ها باید چگونه رفتار کند، توضیح داد: اولین نکته روشنگری آن‌هاست. مشکل خیلی از این افراد منابع ورود اطلاعات است. یعنی آن‌ها گوش‌هایشان را بر گفته‌های مختلف بستند و مجموعه‌های خاصی هم به آن‌ها اولویت‌های خبری را معرفی می‌کند. شاخک‌های آن‌ها هم بر این اساس واکنش نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که سلبریتی‌ها مدعی‌اند مگر ۲۰:۳۰ راست می‌گوید که ما پای این منبع خبری بنشینیم، اظهار کرد: مهم این نیست که منبع خبری چه کسی است. مهم این است که بتوانیم شایعه‌ را راستی‌آزمایی کنیم. موارد متعددی از همین چهره‌ها می‌شناسم که بعدها عذرخواهی کردند و گفتند که بر مبنای خبرهای جعلی فریب خوردند و در آن لحظه واکنش نشان دادند.

سرشار به برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای ملی اشاره کرد و گفت: در رشته‌های مختلف افراد باید چهره به چهره همدیگر را ببینند. وقتی ما همدیگر را نمی‌بینیم، حال و احوال هم را نمی‌پرسیم و از وضعیت زندگی هم جویا نمی‌شویم، از هم دور می‌شویم. فضای مجازی هم چون احساسات افراد را منتقل نمی‌کند، باعث تشدید فاصله‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ناشر کتاب اعلام کرده که از این وضعیت راضی نیستم و می‌خواهم پروانه نشر خود را دور بیندازم، باید به خواسته او احترام گذاشت، افزود: اگر افراد چنین چیزی را اعلام کردند، نظام هم با آن‌ها همراهی کند. اگر هنرمندی هم دوباره تصمیم گرفته که به سیستم کشور برگردد، به همان شکل باید اعلام کند که می‌خواهد برگردد. اینکه افراد در محافل عمومی گردن‌کلفتی کنند و در فضای خصوصی به‌گونه‌ای دیگر موضع بگیرند، اهانت به افکار عمومی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.