رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با اشاره به قرارداد ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس‌ مناسب‌سازی شده برای معلولان گفت: همه اتوبوس‌هایی که وارد چرخه شهری می‌شود، مناسب‌سازی و دارای رمپ ورودی و جایگاه ویژه ویلچر و نابینایان خواهد شد.

ناوگان حمل و نقل عمومی برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا رضایی فر با بیان اینکه اغلب وسائط نقلیه مناسب‌سازی نشده‌اند، افزود: وظیفه داریم ناوگان حمل و نقل را طوری مناسب‌سازی کنیم که همه افراد حتی افراد دارای معلولیت هم بتوانند بدون محدودیت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات مناسب‌سازی ناوگان درون شهری گفت: در هفته دولت سال جاری یکصد دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شد که وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها اعلام کردند قرارداد ۱۹۰۰ دستگاه از این نوع اتوبوس‌ها بسته شده و قرار است تا ۶ هزار دستگاه افزایش یابد.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور اضافه کرد: کرامت انسانی و برابرای فرصت‌ها این الزام را برای ما می‌آورد که همه حق دارند از امکانات جامعه استفاده کنند و حضور یکسانی داشته باشند و افراد دارای معلولیت، سالمندان و زنان باردار بتوانند آزادانه تردد کنند.

مناسب‌سازی فقط مخصوص معلولان و جانبازان نیست

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: هنگامی که صحبت از مناسب‌سازی می‌شود، گمان می‌رود که مناسب‌سازی صرفا برای چند گروه خاص است اما مناسب‌سازی برای همه افراد است. هنگامی که فردی که محدودیت حرکتی ندارد از محیط پیاده رو وارد خیابان می‌شود اگر اختلاف سطح، جوی یا پل خطرناک وجود نداشته باشد، امنیت او بهتر حفظ می‌شود.

رضایی فر افزود: یک مادر با کالسکه نوزاد خود نمی‌تواند به راحتی در معابر تردد کند همچنین گاهی فرد نمی‌تواند در فروشگاه با چند کیسه خرید تا ماشین برسد و به خاطر پرش از سطح جوی یا چاله صدمه می‌بیند. گاهی هم با پل‌های فلزی روبرو می‌شود که فاصله میله‌های پل از هم خیلی زیاد است و پا در آن گیر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کسی پایش بشکند و ناگزیر باشد دو ماه با عصا و گچ راه برود، زندگی برایش سخت خواهد شد. همه این مسائل نشان می‌دهد مناسب‌سازی یک ضرورت است و در همه کشورهای توسعه یافته نیز به عنوان یک ضرورت دیده می‌شود و این ضرورت باید حس شود چون بیشتر مسئولان با این مساله درگیر نیستند و ضرورت را حس نمی‌کنند.

مناسب‌سازی، قوانین الزام آور دارد

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: سالهاست برای مناسب‌سازی قوانین الزام آور وجود دارد. اسفند سال ۱۳۹۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را داشتیم که در واقع تکمیل شده قانون سال ۱۳۸۳ است. براساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای‌ معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

رضایی فر خاطرنشان کرد: براساس ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، برای مناسب سازی باید ستادی تشکیل شود و طبق این قانون، شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند همچنین این قانون، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را مکلف کرده است که دسترس‌پذیری حمل و نقل عمومی را تسهیل کند.

وی گفت: اکنون حتی فرد سالم با کالسکه نوزاد نمی‌تواند در شهر بچرخد. نابینایان هنگام تردد در پیاده رو هر لحظه ممکن است آسیب ببیند. مسیر ویژه نابینایان در پیاده روها به گونه ای طراحی شده که بیم آن می‌رود نابینا هر لحظه با یک مانع برخورد کند.

رضایی فر با اشاره به فعالیت ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی گفت: این ستاد هر سه ماه یک بار جلسه برگزار می‌کند و در صدر آن وزیر کشور و بعد معاون توسعه وزارت کشور قرار داد و دبیر آن، رئیس سازمان بهزیستی است و ۱۲ نفر از وزرا و معاونان عضو این ستاد هستند. در سطح استان‌ها نیز مشکلات و نیازها با حضور استاندار بررسی و دائم رصد می‌شود.

وی با اشاره به جشنواره شهید رجایی برای دستگاه‌های دولتی گفت: در این جشنواره، عملکرد دستگاه‌ها هر سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اواسط شهریور، جمع بندی و امتیاز داده می‌شود. یکی از مواردی که چندسال است، بررسی می‌شود، مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری است. سال گذشته ۲۴ هزار ساختمان از ۱۰۰ دستگاه اجرایی در ۳۱ استان و ۴۵۰ شهرستان مورد ارزیابی قرار دادیم.

تدوین شاخص‌های مناسب‌سازی دستگاه‌های غیردولتی و اماکن عمومی

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: برای ارزیابی دستگاه‌ها، مکاتباتی با دستگاه انجام می‌دهیم و چک لیست‌ها (سیاهه‌ها) را به دستگاه‌ها می‌فرستیم. دستگاه‌ها خودارزیابی می‌کنند و همکاران ما راستی آزمایی و بازدید محلی انجام می‌دهند و گزارش آن را برای ما می‌فرستند و در سامانه مدیریت عملکرد سازمان موسوم به «تسما» وارد می‌کنیم. شاخص‌هایی که در این ارزیابی کنترل می‌شود، مناسب بودن ورودی ساختمان، فضای بهداشتی ساختمان، وضعیت آسانسور و وضعیت سطوح شیب‌دار ساختمان‌ها است.

رضایی فر خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، طبق استانداردهای اعلام شده، ۵۲ درصد میانگین تحقق مناسب سازی ما بوده است و سال قبل آن ۴۸ درصد بود که میانگین چهار درصد رشد کرده است ایده ال ما بالای ۷۵ درصد است.

وی تصریح کرد: اکنون از وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های غیردولتی، اماکن عمومی و معابر شهری اطلاعات مدونی نداریم که استارت آن را برای بررسی محیط‌ها زدیم و شاخص‌های آن مشخص شده است تا سال آینده بتوانیم ارزیابی از وضعیت فضاهای عمومی و خصوصی از جمله اماکن عمومی و معابر در سطح کشور داشته باشیم. چک لیست های آن آماده شده است و از ماه آینده شروع می‌کنیم.

اکنون ساز و کاری داریم تا به صورت موردی بتوانیم موانع را از جلوی پای افرادی که دچار مشکل می‌شوند، برداریم بنابراین سامانه‌ای به نام «سامانه معبر» با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ راه اندازی کردیم و افرادی که در محل زندگی و کار خود به صورت موردی دچار مشکل در حوزه مناسب‌سازی هستند، مشکل خود را به این سامانه منتقل می‌کنند.رضایی فر خاطرنشان کرد: اکنون ساز و کاری داریم تا به صورت موردی بتوانیم موانع را از جلوی پای افرادی که دچار مشکل می‌شوند، برداریم بنابراین سامانه‌ای به نام «سامانه معبر» با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ راه‌اندازی کردیم و افرادی که در محل زندگی و کار خود به صورت موردی دچار مشکل در حوزه مناسب‌سازی هستند، موضوع را به این سامانه منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از اعلام مشکلات به سامانه معبر از طریق مراکز استان‌ها با دستگاه‌های مربوطه برای رفع آن مشکل مکاتبه می‌کنیم و نتیجه را به ارسال کنندگان پیام نیز اطلاع می‌دهیم. البته برخی موارد مناسب‌سازی زمانبر است.

لغو شرکت در همایش پزشکی به خاطر مشکلات مناسب‌سازی مصلی

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور که پزشک است و خود دارای مشکل حرکتی است در ادامه از مشکل مناسب سازی در ساختمان مصلی تهران انتقاد کرد و گفت: به خاطر این مشکلات در همایش پزشکی که پول داده و ثبت نام کرده بودم، نتوانستم شرکت کنم.

رضایی فر با برشمردن مشکلات مناسب سازی ساختمان مصلی افزود: ورودی مصلی مشکل داشت؛ ساختمان اصلی ورودی ۱۱ تا ۱۶ پله می خورد و یک رمپ غیراستاندارد داشت و تابلوی راهنمایی هم نبود. جلسات در طبقه دوم با ۳۱ پله برگزار می شد که احتمال لیزخوردن وجود داشت و دیوارهای سنگی نیز دستگیره نداشت. بنابراین فردی که نمی‌تواند از پله بالا برود حق استفاده از این همایش را ندارد و برگزار کننده همایش به این موضوع توجه ندارد در حالیکه با بالابر ساده می توانست این مشکل را برطرف کند.

وی تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی مصلی که باید جایگاه بین المللی باشد پارکینگ مخصوص نزدیک به ساختمان ویژه معلولان و جانبازان ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.