با وجود گذشت حدود یک ماه از اربعین حسینی، همچنان برخی از زائران به کشور بازنگشته‌اند. این امر در حالی است که حضور بیش از ۳۰ روز در عراق غیرقانونی است.

برخی از زائران اربعین هنوز به ایران برنگشتند!

به گزارش قدس آنلاین، اربعین امسال بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورمان به زیارت اربعین مشرف شدند که بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین حسینی، برنامه‌های اربعین تا پایان شهریورماه ادامه داشت تا زائران در بازگشت به کشور دچار مشکل نشوند.

با این وجود، به گفته یک منبع آگاه اکنون با گذشت یک ماه از اربعین حسینی، برخی از زائران به کشور بازنگشته‌اند. در حالی که با توافق انجام شده زائران برای تشرف به عراق فقط می‌توانند یک ماه پس از ورود به این کشور در آنجا اقامت داشته باشند و پس از این مدت، حضور آنها بدون داشتن مجوز، غیرقانونی است.

سفرهای زیارتی به عراق به صورت زمینی و هوایی بدون نیاز به اخذ ویزا در حال انجام است و با توافق صورت گرفته بین ایران و عراق، زائران و مسافران ۲ کشور برای سفر نیازی به اخذ ویزا ندارند و تنها با داشتن گذرنامه معتبر (داشتن ۶ ماه اعتبار) می‌توانند سفر کنند. البته در ایام اربعین برخی از زائران با گذرنامه منقضی که با یک مٌهر معتبر شد، از مرزها عبور کردند و طرف عراقی برای تشرف زائران ایرانی همکاری لازم را داشت.

همچنین مسؤولان کشورمان با توجه به استقبال زائران برای سفر اربعین، تأکید داشتند برای جلوگیری از مشکلات، افراد سفر خود را مدیریت کرده و بیش از ۲ هفته در عراق اقامت نداشته باشند. اما اکنون برخی از زائران بیش از ۳۰ روز است که به کشور بازنگشته‌اند.

بر همین اساس، مسؤولان توصیه می‌کنند که حتما زائران زودتر به کشور بازگردند تا مُهر خروج از عراق و ورود به ایران در گذرنامه آنها ثبت شود و در صورتی که قصد حضور مجدد در این کشور را دارند، دوباره باید اقدام به ورود به عراق کنند تا حضور آنها در عراق مشکل قانونی نداشته باشد. علاوه بر غیرقانونی بودن حضور بیش از ۳۰ روز در عراق، افراد متخلف برای بازگشت به ایران باید جریمه بپردازند.

گفتنی است، امسال بیش از ۲۱ میلیون نفر به زیارت اربعین مشرف شدند که در این بین سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی بودند. این امر در حالی است که سال گذشته به دلیل محدودیت‌ها حدود ۱۰۰ هزار نفر به زیارت عتبات مشرف شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.