۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 821372

عمر طرح پوشش رایگان زنان باردار که چندی پیش حسابی خبرساز و باعث امیدواری خانواده‌های زیادی شد آنقدر کوتاه بود که هم مردم غافلگیر شدند و هم مسئولان ذیربط؛ طرحی که انتظار می‌رفت در سایه آن جمعیت قابل‌توجهی از فاقدان بیمه در فهرست بیمه‌شده‌ها قرار بگیرند.

حق بیمه زنان باردار چقدر است؟

به گزارش همشهری آنلاین، براساس آماری که مدیرعامل بیمه سلامت اعلام کرده است بین ۵۰۰ تا یک میلیون نفر از مردم کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند. به‌گفته محمدمهدی ناصحی، بیمه سلامت به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمه درمانی کشور با پوشش ۴۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۵ صندوق مهم درمانی فعال است. او می‌گوید: «نخستین و پرجمعیت‌ترین صندوق ما، صندوق بیمه روستایی و صندوق دوم، صندوق بیمه همگانی است که حدود ۱۳.۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد. صندوق بیمه کارکنان دولت ۵.۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده و سایر افراد در صندوق‌های سایر اقشار و ایرانیان قرار دارند که تنوع وسیعی جغرافیایی و اجتماعی دارد.»

پوشش رایگان بیمه زنان باردار و نوزادانشان تا ۲ سالگی یکی از طرح‌هایی بود که تابستان امسال قرار شد از سوی بیمه سلامت در راستای جوان‌سازی‌ جمعیت کشور و حمایت از مادران باردار فاقد بیمه صورت بگیرد. البته نخستین خبر درباره بیمه شدن زنان باردار را وزیر بهداشت و درمان اسفندماه سال گذشته در آزادشهر اعلام کرد و مردادماه امسال انسیه خزعلی، خبر جدی‌تری از پوشش صددرصدی بیمه مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند را در توییترش اعلام کرد و توضیح داد پوشش صددرصدی بیمه برای مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند، پوشش ۱۰۰درصدی فرزندان آنها تا ۵ سالگی و پوشش ۱۰۰درصدی تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی و عمومی دستاوردهای جدیدی هستند که به‌طور قطع در دولت سیزدهم ادامه‌دار خواهند بود.»

انتشار این خبر و تأیید آن از سوی مسئولان بیمه سلامت باعث خوشحالی بسیاری از خانواده‌ها به‌خصوص بانوانی که یا باردار بودند یا در آستانه بارداری و از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نبودند، شد. اما این خوشحالی برای آنها خیلی دوام نیاورد؛ چراکه مصوبات جدید همه مصوبات قبلی را شست و با خود برد. لغو پوشش رایگان بیمه زنان باردار و بیمه این گروه براساس ارزیابی وسع خانوارها مصوب شد. برخی از مراجعه‌کنندگان به بیمه سلامت هم علاوه بر رویارویی با این تغییرات که خبررسانی جامع و کاملی هم درباره‌اش تاکنون صورت نگرفته بود، با مشکلات دیگری هم برای بیمه شدن روبه‌رو شدند.

بیمه به شرط‌ها و شروط‌ها

فاطمه فراهانی، یکی از بانوان بارداری است که برای بهره‌مندی از خدمات این پوشش بیمه‌ای به دفاتر بیمه سلامت در شهر اراک مراجعه کرده، اما به قول خودش با وجود پیگیری‌های بسیار به در بسته خورده و عطای بیمه رایگان را به لقایش بخشیده است. او می‌گوید: «همسر من کارگر روزمزد است و قبلا ۴ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی به واسطه فعالیت در یک شرکت پیمانکاری داشت، اما از ۲ سال گذشته تا امروز که مجبور به ترک شغل سابقش شده تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستیم. وقتی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه زنان باردار به دفاتر بیمه سلامت مراجعه کردیم، اعلام کردند همسرت باید به بیمه تامین اجتماعی مراجعه و تمام سوابق خود را باطل کند؛ شرطی که عملا ما را از پیگیری بیمه زنان باردار منصرف کرد؛ چرا که با این کار تمامی سوابق همسرم از بین می‌رفت.» زهرا هم بانوی ۳۴ ساله دیگری است که فرزند سوم خود را باردار است. درحالی‌که خوشحال از خبر بیمه زنان باردار بود او هم مانند فاطمه در میانه راه مایوس شد. حالا تمام هزینه‌های گران دوره بارداری را بدون برخورداری از بیمه پرداخت می‌کند: «طرح بیمه زنان باردار و نوزادان آنها طرح خوب و امیدوارکننده‌ای بود؛ به‌خصوص در این شرایط گرانی هزینه‌های چکاپ بارداری، اما شروط بیمه سلامت برای اجرایی شدن آن سخت و غیرقابل‌قبول است.»

همسر او هم چند سالی است که به‌خاطر تعدیل از یک واحد صنعتی به مسافرکشی مشغول است و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست: «همسرم ۱۲ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارد و عاقلانه نیست به بهانه بیمه بارداری من، چشم روی همه این سوابق ببندد.»
این بانوی باردار می‌گوید: «بیمه سلامت قرار بود زنان باردار فاقد بیمه را تا ۲ سال بیمه کند. شرط صفر بودن سابقه بیمه‌ای خانواده برای بهره‌مندی از این بیمه نامعقول است و خیلی از زنان به دلیل شرایط حاکم و کرونا از کار بیکار شده‌اند و امیدوارند دوباره به‌کار سابق برگردند. انصراف از تمامی سوابق بیمه‌ای گذشته برای این خانواده‌ها به هیچ‌وجه منطقی نیست و بیشتر شبیه راه فرار از اجرای این مصوبه است.»

در کنار این گلایه‌ها تعداد زیادی از خانواده‌ها هم وقتی برای برقراری بیمه رایگان مراجعه می‌کردند با این توضیح روبه‌رو می‌شدند که باید هزینه‌ای را بابت حق بیمه پرداخت کنند؛ موضوعی که با وعده‌های داده شده مبنی بر بیمه رایگان زنان خانه‌دار منافات داشت و همین باعث سردرگمی مردم در شعب بیمه سلامت شده بود.

ایرادات را قبول نداریم

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت ضمن رد این موانع و غیرقابل پذیرش بودن این ایرادات از سوی برخی شعب بیمه سلامت، خبر دیگری را درباره بیمه زنان باردار به‌صورت رسمی اعلام کرد و گفت: طرح رایگان بیمه زنان باردار از سوی دولت لغو شده و بهره‌مندی از مزایای بیمه بارداری فاقدان پوشش بیمه‌ای براساس ارزیابی وسع خانواده‌ها صورت می‌گیرد. حنان حاج‌محمودی می‌گوید: «بعد از اعلام خبر پوشش بیمه‌ای رایگان زنان باردار در تابستان امسال برای مدت کوتاهی این طرح به همین شکل دنبال شد و تعدادی از بانوان باردار فاقد بیمه هم تحت پوشش قرار گرفتند، اما بعد از مصوبه ۳۰ مردادماه در دولت، مقرر شد ضمن لغو پوشش رایگان بیمه‌ای، پرداخت حق بیمه براساس ارزیابی وسع خانوارها انجام شود و سرپرست خانوار براساس دهک اعلامی از سوی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی حق بیمه خود و خانواده را بپردازد.

او ادامه می‌دهد: بر این اساس تنها افرادی که در دهک یک تا ۳ قرار می‌گیرند از خدمات بیمه رایگان زنان باردار بهره‌مند می‌شوند و باقی دهک‌ها باید براساس ارزیابی وسعشان نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت می‌گوید: براساس مصوبه دولت خانوارهایی که در دهک ۴ قرار می‌گیرند باید ۱۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند، افرادی که در دهک ۵ و ۶ قرار می‌گیرند باید ۲۵ درصد حق بیمه را پرداخت کنند، گروهی که در دهک ۷ و ۸ قرار می‌گیرند باید ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند و افرادی که در ۲ دهک ۹ و ۱۰ قرار می‌گیرند باید نسبت به پرداخت صددرصد حق بیمه مربوطه اقدام کنند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.