۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 821375

حدود سه دهه از ورود سیمکارت به‌کشور می‌گذرد و طی این مدت بازار این کالا نوسانات زیادی را تجربه کرده است. سال ۷۳ زمانی که سیمکارت وارد شده بود، شرکت مخابرات ایران از طریق ثبت‌نام و در برخی موارد قرعه‌کشی این محصول را عرضه می‌کرد و تا زمانی که اپراتور اول عرضه سیمکارت در کشور فعال بود، رقابتی برای افزایش خدمات وجود نداشت اما با روی کار آمدن اپراتورهای بعدی، بازار رقابت داغ شد و شرکت‌ها هرسال طرح‌هایی را برای جذب مخاطب در برنامه داشتند.

فرار مالیاتی با سیمکارت!

گزارشی که می‌خوانید، درباره وضعیت بازار سیمکارت است. بازاری که در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات گسترده شده و قیمت آن نیز نوسان داشته است. گران‌ترین سیمکارت‌ها در بازار متعلق به اپراتور اول است که کد اول هر شماره بر قیمت آن تاثیر دارد. همچنین رند بودن شماره بخشی از قیمت سیمکارت را تشکیل می‌دهد و در نهایت صفر یا کارکرده بودن و در نهایت کد شهر موردنظر نیز قیمت نهایی را مشخص خواهد کرد. در این‌باره گزارشی تهیه کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فناوری‌های جدید در دو دهه اخیر تأثیرات بسیاری بر زندگی داشته‌اند و تا حد زیادی سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند. تلفن همراه از پدیده‌هایی است که زندگی جوامع بشری را چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ اقتصادی تحت‌الشعاع خود قرار داده تا جایی که امروزه از سیمکارت‌ها به عنوان وثیقه معتبر جهت دریافت وام‌های خرد استفاده می‌شود. از بین سیمکارت‌های موجود در بازار پیش‌شماره۰۹۱۲ گران‌ترین شماره را دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش شماره‌های ۰۹۱۲۱۱۱ و ۰۹۱۲۱۱۲ جزو اولین شماره‌های واگذار شده توسط اپراتور همراه اول است و به همین علت قیمت بالایی نیز دارد. افرادی که دارای کسب و کار هستند، سعی می‌کنند از سیمکارت‌هایی استفاده کنند که شماره‌های‌شان به گونه‌ای باشد تا به‌راحتی در ذهن باقی بماند. این مورد هم باعث افزایش تقاضا در بازار سیمکارت می‌شود و بر قیمت آن تاثیر دارد. سیمکارت‌های۰۹۱۲ با کد۱ جزو گران‌ترین سیمکارت‌ها و سیمکارت‌ها با کد۹ و کد۰ جزو ارزان‌ترین سیم‌کارت‌هاست.

اقدام اپراتورها برای مدیریت بازار سیمکارت


همراه اول در بعضی مواقع حراج خطوط رند را نیز در سایت خود قرار می‌دهد. اپراتورهای ایرانسل و رایتل به منظور کاهش قیمت سیمکارت طرح‌های ویژه‌ای عرضه می‌کنند یا شماره‌های رند را در سایت خود به فروش می‌رسانند، اما وضعیت در بازار متفاوت است. سیمکارت‌هایی که چهار رقم آن پشت‌سر هم یکی باشند یا این‌که سه رقم پشت‌سر هم به‌عنوان مثال ۲۸۵۲۸۵ تکرار شده باشد، بیش از ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارند. قیمت این سیمکارت‌ها ارتباطی به اعتباری یا ثابت بودن آن‌ها نیز ندارد به این دلیل که با ۵۰هزار تومان متقاضیان می‌توانند آن را از اعتباری به ثابت تغییر وضعیت دهند.

سیمکارت‌های میلیاردی


شاید خیلی عجیب به نظر برسد که یک سیمکارت قیمت میلیاردی داشته باشد. اگر یک سیمکارت دارای یک عدد باشد قیمت آن میلیاردی است. جالب اینجاست اگر هفت رقم آن «یک» باشد قیمت آن دست فروشنده است، اما هفت رقم دو در بازار ۹۰میلیارد تومان، هفت رقم سه ۸۰میلیارد تومان، هفت رقم چهار حدود ۵۰میلیارد تومان، هفت رقم پنج حدود ۴۵میلیارد تومان، هفت رقم شش ۴۰‌میلیارد تومان، هفت رقم هفت ۲۰میلیارد تومان و هفت رقم هشت حدود ۱۵میلیارد تومان است. شاید این پرسش به وجود بیاید که آیا این سیمکارت‌ها خریدار هم دارد یا خیر که بررسی خبرنگار ما نشان داد یک معامله چند میلیارد تومانی در یک روز انجام می‌شود. شاید به همین دلیل است که چندی پیش علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد سیمکارت نیز برای وام‌های خرد می‌تواند به عنوان وثیقه قرار بگیرد.

دلایل افزایش قیمت


اکنون عرضه‌کنندگان سیمکارت‌های با کد یک تا سه که گران‌ترین‌ها در این بخش هستند نیز بسیار محدودند که این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت در بازار محسوب می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که در زمان تغییرات تورمی، سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف افزایش می‌یابد و سرمایه به سمت بازارهایی می‌رود که نقدشوندگی بالایی دارد. از زمانی که دولت اعلام کرده در بازار ارز و بخش‌های دیگر نظارت می‌کند و قصد اخذ مالیات را دارد، سرمایه‌گذاران به سمتی رفته‌اند که علاوه‌بر کسب سود، شناسایی نشوند. بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد طی چند ماه گذشته سرمایه‌گذاری در بازار سیمکارت به‌منظور کسب سود افزایش زیادی داشته که همین موضوع باعث افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت این کالا از ابتدای سال گذشته شده است. برخی سرمایه‌گذاران با هر میزان نقدینگی، سعی می‌کنند وارد این بازار شوند و این موضوع افزایش تقاضا و قیمت را به دنبال داشته است. سیمکارت‌هایی که سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیون قیمت داشتند به دلیل ورود سرمایه‌گذاران اکنون به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده‌اند. برخی فعالان بازار در این‌باره به خبرنگار ما می‌گویند افراد با سرمایه‌های اندک وارد این بازار می‌شوند و نوسان قیمتی ناشی از افزایش تقاضا در بازار است. به این دلیل که رصد مالی در این بازار بسیار اندک است و افراد از طریق سکه بهار آزادی و ارز، معامله خود را انجام می‌دهند که قابل رصد نیست. یکی از فعالان بازار معتقد است افرادی که فرار مالیاتی دارند، همیشه به دنبال یافتن بازاری برای کسب سود بیشتر هستند و اکنون در بازار سیمکارت نظارتی انجام نمی‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.