همزمان با مرحله نهایی رزمایش ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران روی رودخانه مرزی ارس، پنجشنبه گذشته، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیئتی راهی ارمنستان شد و با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر عبداللهیان: ایران هرگونه تغییر در کریدورهای تاریخی منطقه را تحمل نخواهد کرد

در بدو ورود به ایروان امیرعبداللهیان این سفر را فرصتی برای مرور موضوعات دوجانبه در دستور کار دو کشور دانست و با بیان اینکه ایران و ارمنستان نگرانی‌های مشترک دارند گفت: به‌دنبال ترسیم مسیر همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور هستیم و نقشه‌راه و سندی در این‌رابطه در این سفر ترسیم خواهد شد. وی با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری دو کشور با سال پیش به بیش از ۵/۴۳ درصد رسیده با اظهار امیدواری نسبت به آینده روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

تدابیر مناسب در برابر سوء‌نیت‌ها
امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای ارمنی خود نیز تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر در کریدورهای تاریخی منطقه را تحمل نخواهد کرد و این خط قرمز تهران است و حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه توسط بیگانگان در هر بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر در ژئوپلتیک و کریدورهای تاریخی منطقه را برنمی‌تابد و ما این مسئله را خط قرمز خود می‌دانیم و در صورت وجود چنین نیاتی، تدابیر متناسب با آن را به کار خواهیم گرفت. او گفت «درعین حال ما در عالی ترین سطوح، نسبت به هرگونه احتمال تغییر در ژئوپلتیک منطقه به مقامات ذی ربط (آذربایجان) هشدار لازم را داده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های لازم برای ممانعت از چنین اقدام احتمالی برخوردار است.

عبور نیروهای سپاه از رود ارس
همزمان با هشدار جدی وزیرخارجه کشورمان در ایروان به توسعه طلبان منطقه‌ای، نیروی زمینی سپاه پاسداران با ستون کشی ۳۰۰ کیلومتری ادوات و استقرار کامل نیروهای رزمایش خود در منطقه آذربایجان غربی را با شعار «ایران مقتدر» به نمایش گذاشته و جدیت و همیت خود را به رخ دشمنان این مرز و بوم کشیدند. نیروهای ویژه هوابرد، اجرای عملیات هلی‌برن با بهره‌گیری از بالگردهای ۱۷- Mi، روی مناطق از پیش تعیین شده پیاده و تمرین تصرف ارتفاع و جاده‌های مواصلاتی دشمن را به منظور قطع راه‌های پشتیبانی تمرین کردند. در این مرحله برای نخستین بار نصب پل شناور به‌منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه تمرین شد. این پل‌های متحرک قابلیت تحمل وزن تا ۶۰ تن را دارند که وزن قابل قبول برای عبور تانک و نفربر است. این پل‌ها اگر بخواهد تا حداکثر وزن قابل تحمل خود را تحمل کند، باید در طول ۲۲۷ متر و عرض ۷ متر نصب شوند، بدون اینکه نیاز به نصب پایه داشته باشند؛ زمان لازم برای نصب این ۲۲۷ متر پل نیم ساعت است که با موفقیت به ثبت رسید.

جنگنده بدون سرنشین معراج در میدان
در منطقه ارس جدیدترین پهپاد انتحاری پرسه زن با نام معراج ۵۲۱ و با سه نوع سر جنگی متفاوت عملیاتی شد. وزن سرجنگی این پهپاد در سه رنج ۵۰۰ گرم، ۷۰۰ گرم و ۱۰۰۰ گرم (یک کیلوگرم) است. پهپاد معراج با مداومت پروازی ۵ تا ۱۵ دقیقه دارای ۵ کیلومتر برد است. این پهپاد با قابلیت حمل توسط نفر، هم اینک در اختیار یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی از جمله یگان صابرین قرار دارد. معراج از لانچرهای کوچک در اختیار نیروهای پیاده پرتاب شده و کاربر آن می‌تواند آن را از طریق نمایشگری که در اختیار دارد، به سمت هدف موردنظر هدایت کند. اجرای همزمان عملیات‌های ضربتی هلی‌برن، پهپادی، توپخانه‌ای، تک زرهی و مانور احاطه‌ای، رزمی بالگردی و تاخت شبانه به نمایش درآمد. اجرای عملیات تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و همچنین تصرف ارتفاعات بخشی از منطقه، رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه بود. انواع تانک‌ها، توپ‌ها، خودروهای زرهی، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی، پل‌های شناور و سایر تجهیزات نیز در ستون‌های اعزامی به منطقه توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.

با کسی شوخی نداریم
فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز ظهر پنجشنبه با حضور در جمع مردم غیور پارس‌آباد ضمن تجلیل و قدردانی از مردم شریف آن منطقه، عنوان کرد: دشمن ما یعنی رژیم صهیونیستی در قالب شرکت‌های مختلف در برخی از کشورهای همسایه ما در مرزهای شمالی در حال پایگاه زدن است که قطعاً اجازه نخواهیم داد این رژیم جنایتکار در مرزهای ما پایگاه داشته باشد. وی تصریح کرد: بر سر منافع ملی و امنیت ملی خود با کسی شوخی نداریم و هیچ تغییری در مرزها که به منافع ملی و امنیت ملی ما ضربه بزند نمی‌پذیریم. وی افزود: منطقه ارس و قفقاز نیز از حساسیت‌ بالایی برخوردار است، زمانی که منطقه قره‌باغ در اشغال بود با اعزام نیرو چند شهید دادیم، اما اگر تغییری در مرزهای ژئوپلتیک انجام شود، به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم.سردار پاکپور تأکید کرد: سپاه هرگونه تهدید را قاطعانه پاسخ می‌دهد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.