رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس آنفلوانزا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مشاهده نشده است و همه بیماریهای تنفسی و سرماخوردگی‌های رایج شبه آنفلوانزا بوده است.

همه سرماخوردگی‌های شایع در مشهد شبه آنفلوانزا هستند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر زهرا نهبندانی افزود: بیماریهای تنفسی که اکنون شایع است، همه سرماخوردگی های فصلی و شبه آنفلوانزا هستند اما باید توجه داشت با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان مواجه با موج ابتلا به آنفلوانزا در بین افراد جامعه وجود دارد، لذا استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی به طور جدی توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های تنفسی شایع در فصل پاییز، سرماخوردگی‌ها ویروسی و شبه آنفلوانزا هستند. این در حالی است که هر ساله با شروع فصل سرما، سرماخوردگی ها و سایر بیماریهای تنفسی شایع می شوند.

نهبندانی با بیان اینکه ویروس‌هایی که سرما دوست هستند در فصل پاییز و زمستان فعالیتشان بیشتر می‌شود، بیان کرد: از طرف دیگر به دلیل سرایت و انتقال بالای بیماریهای تنفسی و همچنین بازگشایی مدارس در این ایام، بیماریهای تنفسی در بین کودکان بیشتر شایع است.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر پس از گذشت ۲ سال‌ از شیوع کرونا و فروکش کردن آن، حضوری شدن کلاس‌های آموزشی و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آغاز فصل سرما و کاهش برودت هوا، آغاز مدارس و تجمعات دست به دست هم داده تا موج زودرس بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌های ویروسی، فصلی و همچنین سرماخوردگی هایی با علائم شبه آنفلوآنزا و آنفلوانزا در بین دانش آموزان و به تبع آن در بین خانواده ها شایع شود.

وی تصریح کرد: برخی از مردم به اشتباه از آن به عنوان سویه جدید بیماری کرونا یا آنفلوآنزا یاد می‌کنند، در حالی که اینگونه نیست و جای نگرانی ندارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تهویه مناسب در کلاس های درس و منزل و محیط کار می‌توان از ابتلا به این بیماری‌های تنفسی هم جلوگیری کند.

۹۹ درصد سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ۹۹ درصد سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند و ویروس‌ها چون خود محدود کننده هستند، اگر شما هیچ اقدامی هم برای درمان انجام ندهید، این بیماری‌ها پس از یک تا دو هفته درمان می‌شود.

نهبندانی افزود: برای درمان سریعتر سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های ویروسی، نوشیدن مایعات گرم، استراحت و خواب کافی، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و ویتامین سی و خودداری از مصرف غذاهای سرخ کردنی، چرب و دارای ادویه توصیه می‌شود.

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.