علی فتح‌الله‌زاده این روزها مشغول برگزاری جلسات پرشمار برای رتق و فتق مشکلات آبی پوشان است. مدیرعامل جدید استقلال، در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود استقلال باید ۳۰۰میلیارد ظرف دو هفته پرداخت کند، گفت: استقلال همیشه بدهی داشته ولی ما مشکلی نداریم.

‌پرونده‌ای برای بدهی‌های سرسام آور استقلال

مدیرعامل استقلال همچنین در خصوص اینکه قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی مدعی شده این باشگاه ۲۰۰ میلیارد خارج از مصارف داشته است، اظهار کرد: «اگر گفته‌اند که حساب و کتاب دست ایشان است. ولی ما مشکلاتی داریم و ان‌شاءالله همه این‌ها را حل می کنیم». اینجا می‌خواهیم پرونده بدهی‌های استقلال را که به روز شده است، با هم مرور کنیم.

ضرب الاجل برای محبی
برابر توافق صورت گرفته مدیرعامل سابق استقلال با باشگاه پرتغالی، طرف ایرانی بابت استخدام بازیکن باشگاه پرتغالی باید مبلغ ۲۳۰ هزار دلار را تا تاریخ تعیین شده پرداخت می کرد، اما عملاً این اتفاق رخ نداد تا اینکه باشگاه سانتاکلارا با ارسال پیغامی به باشگاه استقلال اعلام کرد ظرف هفت روز آینده باید این مبالغ پرداخت شود در غیر این صورت محبی حق بازی برای استقلال را ندارد.

پاداش پین
از طرفی دیگر پاداش قهرمانی گابریل پین که مربوط به فصل گذشته بوده از سوی آجورلو پرداخت نشده، به همین دلیل او نیز به فیفا شکایت کرده تا در این خصوص تصمیم گیری شود، حالا اگر در مدت هفت روز آینده ۵۰ هزار دلار پاداش این مربی هم پرداخت نشود، پرونده او وارد مرحله محرومیت برای استقلال خواهد شد و جریمه دیرکرد هم به مبلغ طلب وی اضافه خواهد شد. همچنین هزینه دادرسی هم برعهده استقلال خواهد بود تا تراژدی مالی برای آبی پوشان پایتخت کامل شود.

رضایت‌نامه قایدی
باشگاه شباب الاهلی امارات در نامه‌ای به باشگاه استقلال اخطار داده در صورتی که قسط اول انتقال مهدی قایدی به این تیم پرداخت نشود به فیفا شکایت خواهد کرد. مدیران قبلی این باشگاه برای انتقال قرضی قایدی به استقلال با شباب الاهلی توافق کرده بودند مبلغ هزار درهم پول رضایت‌نامه را در دو قسط ۵۰۰ هزار درهمی به این باشگاه پرداخت کنند.
چند روزی است که از زمان پرداخت قسط اول گذشته و باشگاه شباب الاهلی در نامه‌ ارسالی خود به استقلال، تهدید به شکایت کرده است. در صورتی که استقلال نتواند مطالبات شباب الاهلی را پرداخت کند هم با پرونده شکایت جدیدی در فیفا روبه‌رو می‌شود و هم احتمال دارد باشگاه اماراتی خواهان بازگشت قایدی شود.

قسط سوم نادری
باشگاه کورتریک بلژیک نیز برای قسط سوم پول رضایت‌نامه محمد نادری، بازیکن سابق استقلال مبلغ ۱۰۵ هزار دلار طلب دارد. ظاهراً این پول در گذشته پرداخت شده بود، ولی مشکلاتی در انتقال آن به وجود آمده که هنوز حل نشده است. استقلال در این پرونده به نادری نیز نامه‌های اخطارآمیزی داده که پول‌های دریافتی به او که بخشی از آن‌ها مربوط به باشگاه کورتریک است را به این باشگاه بازگرداند.

طلب پادوانی و استراماچونی
هر چند دادگاه CAS درخواست غرامت ۹ میلیون دلاری پادوانی را رد کرد، اما باشگاه استقلال باید هر چه زودتر مطالبات ۱۰۰ هزار دلاری او را بپردازد. پرونده آندره‌آ استراماچونی نیز همچنان باز است و هفته آینده مهلت پرداخت مطالبات این مربی نیز به پایان می‌رسد. در صورتی که استقلال نتواند یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو از مطالبات استراماچونی را پرداخت کند، فیفا در نخستین اقدام خسارت در تأخیر را برای این باشگاه در نظر می‌گیرد و اگر پنجره نقل‌وانتقالات باز باشد، آن را می‌بندد. مرحله بعدی، تهدید به کسر از امتیاز خواهد بود.

دست در جیب مردم؟
هرچند حجت کریمی عضو هیئت مدیره استقلال روز جمعه ادعا کرد فتح الله زاده تعهد داده تمام مشکلات مالی استقلال را برطرف کند اما بعید به نظر می رسد مدیرعامل جدید استقلال توانمندی لازم برای پرداخت این مبالغ را داشته باشد، به ویژه اینکه فتح الله‌زاده شنبه شب در شبکه خبر اعلام کرد حساب باشگاه استقلال خالی است؛ چون آجورلو نتوانست تعهدات مالی خود را برآورده کند، به همین دلیل مطمئناً فتح الله‎زاده قدرت پرداخت این مبالغ را ندارد.
به نظر می رسد راه حل پرداخت بدهی‌های پرتعداد استقلال برای رهایی از خطر محرومیت رجوع به درآمد ناشی از فروش سهام باشگاه استقلال است که نزد سازمان خصوصی سازی است و آبی‌ها تاکنون به آن دسترسی نداشتند، اما حالا که کار بیخ پیدا کرده آن‌ها دست به دامن مسئولان سازمان خصوصی سازی شدند تا بتوانند بدهی ناشی از سوء مدیریت مدیران استقلال را از جیب مردم پرداخت کنند.
جالب اینجاست که به گفته کارشناسان، قانون‌گذار چنین اجازه‌ای را به متولیان فعلی باشگاه استقلال نداده اما از آنجا که راهی برای رهایی از کابوس مالی موجود وجود ندارد، آن‌ها ترجیح دادند از محل درآمد ناشی از فروش سهام باشگاه مبلغی را برداشت کنند تا بتوانند بدهی‌های سنگین خود را پرداخت کنند تا شاید به این واسطه بتوانند مجوز حرفه ای ورود به لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورند، اما سؤال مهم اینجاست که آیا مردمی که به هزار و یک امید سهام باشگاه مورد علاقه خود را خریداری کردند رضایت می‌دهند پول و سرمایه آن‌ها صرف اشتباهات بی پایان مدیران این باشگاه شود؟
با بررسی شرایط کنونی استقلال، حجم بدهی‌های فراوان این باشگاه و شعارهایی که در دوران مصطفی آجورلو بابت درآمدزایی داده شد و هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت، این نگرانی بزرگ وجود دارد که نه تنها مشکلات این مجموعه مدیریت تمام نخواهد شد، بلکه با وجود فردی نظیر فتح‌الله زاده که تخصص فوق‌العاده‌ای در هزینه‌های گزاف دارد، حجم بدهی‌های انباشت شده استقلال دو برابر شود.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.