حدود یک دهه از اجرای طرح ازدواج آسان در قالب راه‌اندازی اتاق عقد در بقعه برخی از امامزادگان کشور می‌گذرد؛ نقاطی که همچون گلزار شهدا هرازگاهی شاهد برگزاری مراسم‌ نمادین عقد در خود بودند، ولی این ایده که بخواهد اتاقی برای این کار در آن‌ها تدارک دیده شود به‌طور رسمی پیش از این سابقه ندارد.

نقش بقاع متبرکه در پیوند فرهنگ وقف و خانواده

بسیاری از جوانان دوستدار اهل بیت(ع) که خواستار زندگی مشترک همراه با معنویت هستند زندگی خود را از این اماکن متبرک آغاز می‌کنند. به همین منظور اتاق‌هایی برای انجام یک ازدواج اسلامی و ترویج ازدواج آسان و ساده در این اماکن ایجاد شده‌اند.
سلمان روحی، معاون اداره کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با قدس علاوه بر اینکه از استقبال زوجین از راه‌اندازی اتاق عقد در برخی از امامزادگان کشور و نوبت گرفتن آن‌ها برای جاری شدن خطبه عقد سخن می‌گوید، به افزایش کمک‌های مردمی برای ازدواج آسان زوجینی که مراسم عقد خود را در حرم امامزادگان برگزار می‌کنند نیز اشاره می‌کند. مشروح گفت‌وگو با معاون اداره کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه را در ادامه می‌خوانید.

راه‌اندازی اتاق عقد در حرم برخی از امامزادگان با چه هدفی صورت گرفته است؟
سال گذشته مراکزی به نام افق در امامزادگان راه‌اندازی شدند که در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و قرآنی اقداماتی انجام شده، با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های این مراکز موضوعات اجتماعی و اولویت‌دار جامعه مانند ازدواج است این مراکز در این عرصه به موقوفاتی که برای نیت ازدواج در نظر گرفته شده و می‌تواند به تسهیل و افزایش میزان ازدواج کمک کند، می‌پردازد.
یکی از موضوعات اجتماعی که می‌تواند در بقاع متبرکه اجرا شود راه‌اندازی اتاق عقد در امامزادگان است، البته امامزادگانی که هم در منطقه پرجمعیت باشند، هم ظرفیت انجام این طرح را داشته باشند می‌توانند اتاق عقد راه‌اندازی کنند.
در بیشتر مناطق کشور این طرح اجرا و با استقبال بسیاری روبه‌رو شده است.

در مدتی که از راه‌اندازی اتاق عقد در بقعه برخی از امامزادگان می‌گذرد، این اقدام چه دستاوردهایی در حوزه ازدواج آسان داشته است؟
اجرای این طرح به افزایش تعداد ازدواج آسان کمک کرده، همچنین سبب بهبود توجه و دیدگاه مردم به امامزادگان و نقش این بقاع متبرکه در تسهیل و ارتقای ازدواج شده است.

چه خدماتی به زوجین در قالب راه‌اندازی و فعالیت اتاق عقد در امامزادگان ارائه می‌شود؟
ارائه هرگونه خدمات رایگان است، همچنین در این طرح فقط ارائه خدمات به زوجین و خانواده‌های نیازمند مدنظر نیست و همه افرادی که علاقه‌مند باشند عقدشان در یک مکان متبرک و مذهبی قرائت شود می‌توانند با مدیریت امامزاده در منطقه زندگی خود هماهنگ کنند.
همچنین در مرحله نخست، عاقد توسط همکاران ما هماهنگ و در صورت نظر مساعد زوجین، اقداماتی مانند فیلم‌برداری و عکاسی به صورت رایگان انجام می‌شود، در بیشتر مراسم زوجین برای پذیرایی از میهمانان اقدام می‌کنند اما در صورتی که بخواهند، پذیرایی مختصری نیز توسط بقاع متبرکه از میهمانان انجام می‌شود.

فعالیت اتاق عقد در برخی از امامزادگان علاوه بر تسهیل ازدواج آسان چه نتایجی دارد؟
این امر دیدگاه مردم را به این اماکن متبرک تغییر می‌دهد، زیرا در نگاه آن‌ها حرم امامزدگان همواره محل مراسم عزاداری و لحظات غمگین زندگی مردم بوده‌اند در حالی که با راه‌اندازی و فعالیت اتاق عقد در این اماکن مردم متوجه می‌شوند لحظات شاد زندگی خود را نیز می‌توانند در بقاع متبرکه بگذرانند.
علاوه بر این، فرهنگ وقف نیز گسترش می‌یابد. در حال حاضر که مردم و خیران شاهد اتفاق خوب فعالیت اتاق عقد در امامزادگان هستند برای گسترش فرهنگ وقف و تسهیل ازدواج آسان کمک‌های زیادی به این بقاع متبرکه می‌کنند، زیرا مردم کشور ما با عاطفه بوده و به انجام کارهای خیر و سهیم شدن در این فعالیت‌ها مبادرت می‌ورزند.
در نهایت نیز فعالیت این اتاق‌های عقد می‌تواند سبب تشویق جوانان برای ازدواج شود، زیرا تمامی خدمات انجام شده رایگان است.

این بقاع متبرکه چه اقدامات دیگری در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به نقش مهم خانواده انجام می‌دهند؟
از زمستان سال گذشته کلاس‌هایی را برای بانوان درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی در این اماکن برگزار می‌کنیم که موضوعاتی همچون نقش مهم مادر در خانواده، چطور زندگی کنیم، تربیت فرزندان، وظیفه مادر دربرابر فرزندان، نقش مادر در غذا خوردن فرزندان و... در این کلاس‌ها محور آموزش‌ها قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، در بسیاری از امامزادگان اتاق‌هایی با عنوان اتاق مادر و کودک تعبیه شده که وقتی در مراسم طولانی عزاداری کودک نیاز به رسیدگی مادر دارد مادر بتواند در این اتاق‌ها مدتی کوتاه به کارهای فرزندش رسیدگی کرده، دوباره به مراسم عزاداری یا هر مناسبت دیگری بازگردد، این اتاق‌ها معمولاً در فرودگاه‌ها و تالارها نیز وجود دارد.

اقداماتی مانند برگزاری کلاس‌های سبک زندگی معمولاً بر چه اساسی زیر نظر سازمان اوقاف در بقاع متبرکه انجام می‌شود؟
یکی از مأموریت‌های سازمان اوقاف فعالیت در زمینه قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری است؛ در این حوزه تلاش‌ها و اقدامات بسیاری صورت گرفته که یکی از آن‌ها برگزاری کلاس‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

دیگر فعالیت‌هایی که در بقاع متبرکه در حوزه‌های اجتماعی انجام می‌شود چیست؟
طرح‌هایی برای اشتغال‌زایی داریم که برای بانوان نیز موقعیت مناسبی را فراهم کرده تا بتوانند در منزل خود مشغول کسب‌وکارهای مناسب شوند، زیرا مهم‌ترین مسائل زندگی مردم امروزی موضوعاتی مانند اشتغال، اعتیاد و مسائل اجتماعی است، به همین دلیل تلاش داریم آن‌ها را برطرف کنیم، چرا که اگر همین امامزادگان امروز در میان ما بودند سعی داشتند چنین مسائلی را از جامعه حذف کنند.
همچنین برنامه‌های مختلفی را در بقعه امامزادگان برگزار می‌کنیم، برای مثال امامزاده را به محل اجرای نیت خیران تبدیل می‌کنیم تا افراد بتوانند نذرهای خود را پخش کنند.
همچنین، موقوفاتی داریم که نیت‌های بسیار زیبایی دارند؛ برای مثال از ۲۰۰ سال پیش نذر کرده‌اند به سگ‌های ولگرد غذا دهند یا برای پرندگان گندم بریزند، چنین وقف‌هایی بسیار هستند و مردم از گذشته تا به امروز نیت‌های بسیار زیبایی داشته‌اند.
شایان ذکر است طرح افق یا همان ایجاد مراکز خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه با هدف استفاده از درآمدهای بقاع متبرکه و امامزادگان و موقوفات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کمک به ایتام، زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار، فقرا و برخی بیماری‌های خاص در محدوده این اماکن مقدس راه‌اندازی شده است. بنا به گفته مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قرار است تعداد این مراکز تا پایان سال آینده به ۵۰۰ مورد در سراسر کشور برسد.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.