عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی گفت: چرب کردن منافذ بینی با روغن سیاهدانه قبل از حضور در محل‌های عمومی و استفاده از سرم آب و نمک ۹ درصد داخل منافذ بینی و غرغره کردن برای دفع میکروب، پس از حضور در محیط‌های پرخطر و شلوغ، برای پیشگیری از بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند آنفلوآنزا تاثیر به سزایی دارد.

راهکار طب ایرانی برای جلوگیری از آنفلوآنزا چیست؟ 

دکتر ملیحه متوسلیان در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره شیوع بیماری آنفلوآنزا و راهکارهای طب ایرانی برای این بیماری گفت: افراد در مرحله اول نیازمند رعایت اصول ۶گانه حفظ سلامتی در طب سنتی هستند تا بیمار نشوند و اگر هم بیمار شدند بیماری شدت کمی داشته باشد.

تغذیه؛ اولین و مهم‌ترین اصل در پیشگیری از بیماری‌ها

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی افزود: تغذیه اولین و مهم‌ترین اصل در پیشگیری از بیماری‌ها است. یعنی مردم باید بدانند چه بخورند و چگونه بخورند اما امروزه به دلیل رژیم‌های غذایی نامناسب و استفاده غلط و بی‌رویه افراد از دمنوش‌های گیاهی و غذاهایی دارای طبع گرم شاهد بروز مشکلاتی در سلامتی افراد جامعه هستیم، پزشکان طب سنتی براساس شرایط و ویژگی‌های بدن هر فرد به طور اختصاصی نسخه تجویز می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، عملکرد مناسب دستگاه گوارش و نداشتن نفخ و یبوست حائز اهمیت است، متذکر شد: کسانی که مشکلات گوارشی اولیه دارند و یا به دنبال بیماری ویروسی علائم گوارشی پیدا می‌کنند باید از خوردن مواد غذایی نفخ‌آور مانند حبوبات، شیر، ماست و میوه‌های خام پرهیز کنند چراکه مصرف این مواد در افراد مستعد، باعث خارج شدن بدن از تعادل می‌شود.

بیماران در این فصل چه غذاهایی مصرف کنند؟

دکتر متوسلیان بعد از پرهیز، تنوع غذایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها، تنوع غذایی است، فردی که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده بهتر است در وعده صبحانه کره با عسل، برای وعده ناهار برنج با کمی گوشت یا مرغ کبابی میل کند.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی با بیان اینکه مصرف سوپ بلغور گندم برای مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار مفید بوده و فایده آن به لحاظ علمی در تحقیقات ثابت شده است، در خصوص طرز تهیه این غذا تشریح کرد: این سوپ حاوی گندم، یک عدد هویج و یک عدد پیاز کوچک، یک پیمانه بلغور گندم و ۵ لیوان آب است که پس از پخته شدن سه قاشق غذاخوری جعفری و شوید، نمک، زردچوبه و یک بسته کره ۲۰ گرمی به آن اضافه می‌شود.

وی افزود: در کنار این سوپ، خوردن ۵ عدد بادام بعد از غذا و ۵ عدد عناب قبل از غذا بسیار مفید است؛ همچنین استفاده از میان وعده‌هایی مانند کدو سبز، کدو حلوایی، هویج، به، سیب و انار هم برای درمان و هم برای پیشگیری مفید است.

دکتر متوسلیان، خواب کافی و زود هنگام، ورزش، مدیریت استرس و دوری از موارد استرس‌زا، تنفس در هوای پاک در ارتفاعات اطراف شهر، کنترل سیستم دفعی بدن را دیگر اصول ۶گانه حفظ سلامت بدن در طب سنتی برشمرد و تاکید کرد که افراد با رعایت این موارد کمتر به انواع بیماری دچار می‌شوند.

قبل از حضور در اماکن شلوغ و پرخطر منافذ بینی را به روغن سیاهدانه آغشته کنید

معاون دانشکده طب سنتی و مکمل افزود: چرب کردن منافذ بینی با روغن سیاهدانه قبل از حضور در محل‌های عمومی و استفاده از سرم آب و نمک ۹ درصد برای دفع میکروب داخل منافذ بینی و غرغره کردن پس از حضور در محیط‌های پرخطر و شلوغ، برای پیشگیری از بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند آنفلوآنزا تاثیر به سزایی دارد.

وی تاکید کرد: این موارد به هیچ عنوان جایگزین ماسک نمی‌شوند و رعایت اصول بهداشتی و شستن دست و استفاده از ماسک الزامی است.

وی در پایان گفت: با توجه به آلودگی هوا توصیه می‌شود برای سم‌زدایی از ترکیب آب لیمو ترش و عسل استفاده کنند تا سموم ناشی از آلودگی هوا از بدن دفع شود.

خبرنگار: طاهره داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.