رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بیماری آنفولانزای فصلی همانند سایر بیماریهای ویروسی( سرما خوردگی و کرونا) بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه در هوا پخش می شود ، در بین مردم شیوع پیدا می کند که استفاده از ماسک بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری است.

استفاده ازماسک بهترین راهکارپیشگیری از ابتلا به آنفولانزای فصلی

به گزارش قدس آنلاین ، رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری آنفولانزای فصلی همانند سایر بیماریهای ویروسی( سرما خوردگی و کرونا) بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه در هوا پخش می شود ، در بین مردم شیوع پیدا می کند که استفاده از ماسک بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری است.

زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه تماس با سطوح آلوده، نیز از دیگر موارد انتقال بیماری آنفولانزای فصلی است از همین رو توصیه می شود دستمال کاغذی آغشته به اخلاط بیمار به سرعت وارد سطل زباله شود، گفت: تب با شروع ناگهانی و لرز ، سرفه ، گلودرد ، کسالت، سردرد و درد عضلانی و مفصلی که می تواند با استفراغ و اسهال همراه باشد، از مهمترین علائم ابتلا به این بیماری است .

وی با بیان اینکه این علائم در گروه های خاصی نظیر شیرخواران و افراد سالمند و مبتلایان به نقایص ایمنی ممکن است به صورت غیر معمول و در برخی مواقع شدید تظاهر کند، ابراز کرد: عوارض بیماری می تواند به صورت پنومونی (ذات الریه)، سینوزیت، التهاب گوش میانی، عوارض قلبی مثل التهاب عضله قلب وپرده دور آن و حتی عوارض عصبی به صورت آنسفالیت حاد و تشنج بروز نماید.

نهبندانی با اشاره به اینکه گروه های پرخطر برای ابتلا به این ویروس افراد سنین بالای 65سال ،کودکان زیر 5 سال ،زنان حامله ، افراد مبتلا به بیماریهای مزمن و دچار نقص ایمنی هستند، بیان کرد: تجربه ثابت کرده استفاده مستمر از ماسک علاوه بر جلوگیری از ابتلا به کرونا، مانع انتشارسایر بیماریهای ویروسی می شود.

وی گفت: در صورت ابتلاء به علائم مشابه آنفولانزا ، توصیه به استراحت بیمار در منزل تا 7 روز پس از شروع علائم می شود.

وی بیان کرد: عموم مردم و به خصوص بیماران پس از عطسه و سرفه دستهای خود را بطور مکرر با آب وصابون بشویند و افراد سالم از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خود حتی الامکان اجتناب کنند زیرا انتقال بیماری از این طریق هم ممکن است.

نهبندانی گفت: بیماری آنفولانزای فصلی بیشتر در فصل های پاییز و زمستان شیوع پیدا می کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.