وزارت دفاع چین هشدار داد همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی، تهدیدات امنیتی در پی داشته و خواستار پایبندی این کشورها به پیمان «ان‌پی‌تی» شد.

هشدار چین به غرب درخصوص عدم پایبندی به پیمان «اِن‌پی‌تی»

به گزارش قدس آنلاین، وزارت دفاع چین روز دوشنبه به اعضای توافق اتمی «آئوکس» درباره تخطی از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (اِن‌پی‌تی) هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «تان کِفِی» سخنگوی وزارت دفاع چین هشدار داد: «شراکت و همکاری سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی، خطراتی جدی را در زمینه گسترش تسلیحات اتمی ایجاد کرده، موجب رقابت تسلیحاتی در منطقه شده و علاوه بر تضعیف صلح و ثبات در منطقه، تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب می‌شود».

این مقام چینی متذکر شد، پکن همواره بر این باور است که هرگونه همکاری منطقه‌ای باید موجب تقویت اعتماد مشترک در میان کشورهای منطقه شود و تهدیدی برای سایرین نباشد.

سخنگوی وزارت دفاع چین افزود: «از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم ذهنیت جنگ سرد و بازی مجموع صفر را کنار گذاشته و به تعهدات خود در زمینه حسن نیت نسبت به عدم گسترش تسلیحات اتمی عمل کنند».

سال گذشته، آمریکا و انگلیس توافق شراکت نظامی برای ساخت زیردریایی اتمی را با نیروی دریایی استرالیا امضا کردند. پیش از این، استرالیا قرارداد مشابهی را با فرانسوی‌ها منعقد کرده بود. فسخ یک جانبه قرارداد با فرانسه از سوی استرالیا خشم پاریس را برانگیخت.

تیر ماه امسال «پنی وانگ» وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور سفر و با مقام‌های استرالیایی دیدار می‌کند.

در آن زمان وزیر خارجه استرالیا خبر داد که گروسی با مقام‌های کانبرا درباره برنامه استرالیا برای در اختیار گرفتن زیردریایی‌های اتمی و مسائل کلان‌تر مربوط به مسائل امنیت بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.