معاون رئیس جمهور گفت: سایت اصفهان امروز تنها شاهد ساخت یک راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی نخواهد بود بلکه این مجموعه به عنوان مرکز بین‌المللی آموزش و پژوهش علوم و فنون هسته‌ای کشور شناخته خواهد شد.

تبدیل سایت هسته ای اصفهان به مرکز بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سازمان انرژی اتمی ایران، صبح امروز پنجم آبان ماه 1401 و همزمان با سفر مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به استان اصفهان، کلنگ آغاز ساخت احداث راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی اصفهان با حضور جمعی از مسئولان استانی و سازمان به زمین زده شد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم ضمن تسلیت به مردم ایران به خصوص هموطنان در استان فارس بابت حادثه تروریستی که در حرم شاهچراغ رخ داد و جمعی از زائران آن به شهادت رسیدند، درباره ساخت راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی در استان اصفهان اظهار داشت: خوشحالیم که با لطف خداوند این پروژه راهبردی و مهم را با تاخیر 50 ساله اما با باور توانستن و با اعتماد به مهندسان خودمان آغاز کردیم.

وی افزود: این راکتور بخشی از فرآیند سوخت هسته‌ای برای تست و ارزیابی است که سهم مهمی در آموزش و پژوهش دارد. بخشی از فعالیت‌های پژوهشگاه سازمان برای چرخه سوخت در این مرکز استقرار دارد که خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه می‌دهد.

اسلامی تصریح کرد: با این راکتور جدید که در کنار راکتورهای موجود در اصفهان احداث می شود، ایران را به یک مرکز بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تبدیل خواهد کرد که ظرفیت با ارزش و فاخری دارد.

معاون رئیس جمهور افزود: به این ترتیب این ظرفیتی که ایجاد می‌شود برای تولید ایزوتوپ‌ها در صنعت پزشکی است، موضوعی که به شدت به آن نیاز داریم تا برای رادیوداروها در این منطقه، این مجتمع قابلیت تولید داشته باشد و بتوانیم فعالیت و تولیدات خودمان در ابعاد مختلف گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: در این زمینه نکته حائز اهمیت این است که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یک صنعت صلح‌آمیز است.

اسلامی افزود: موضوعی که به دلایل گوناگونی در سال‌های گذشته بخشی‌هایی از آن گسترش پیدا نکرده، یکی از مهمترین آن‌ها بحث رادیوایزوتوپ‌هاست تا بتوانیم از طریق آن صنعت رادیوداروها را پشتیبانی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین در بحث کاربرد پرتوها نیاز داریم که این صنعت در استان اصفهان و مرکز کشور گسترش یابد.

وی تاکید کرد: برای اینکه این مرکز بتواند زنجیره خودش را کامل کند، داشتن راکتورهای تحقیقاتی ضرورت دارد.

اسلامی افزود: این موضوع در راستای سند راهبردی که افق 20 ساله سازمان انرژی اتمی را به تصویر کشید و با حضور رئیس جمهور هم رونمایی شد، اجرایی می‌شود. مطمئن هستیم که با پشتیبانی مهندسان از طراحان و محققان ما این کار در یک زمان‌بندی مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون رئیس جمهور در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت سایت هسته‌ای اصفهان گفت: سایت هسته‌ای اصفهان نقش مهمی در فرآیند چرخه سوخت هسته‌ای کشور دارد و ایستگاه دوم ما به شمار می‌آید.

وی افزود: ایستگاه نخست ما معادن کشور هستند که مواد لازم از آن‌ها استخراج و در شهرهای کناری به کیک زرد تبدیل می‌شوند و در نطنز و مجتمع اصفهان تبدیل به انواع سوخت تبدیل شده و در راکتورهای تحقیقاتی و قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر سایت اصفهان بخش مهمی از زنجیره هسته‌ای کشور را تشکیل می‌دهد.

اسلامی گفت: باید افق و دید ما چشم‌اندازی باشد که بتوانیم در سطح بین‌المللی نقش ایفا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در همین راستا امروز در این منطقه فقط یک راکتور 10 مگاواتی تحقیقاتی آغاز نشد بلکه این مجموعه به عنوان مرکز بین‌المللی آموزش و پژوهش علوم و فنون هسته‌ای کشور خواهد بود.

وی در پایان گفت: علم هنگامی ارزش دارد که به فناوری و بعد از آن به صنعت تبدیل شود و این یک اتفاق ارزشمند است. وقتی این موارد به هم متصل شده و آثار آن در زندگی مردم دیده شوند، آن وقت این موضوع لذت بخش خواهد بود.

همچنیی محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور ظهر امروز از مجموعه دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان بازدید کردند.
در جریان بازدید از مجموعه دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان؛ بخش‌های پرتودرمانی، تصویربرداری و همچنین تجهیزات بیمارستانی مورد بازدید قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.