نخست‌وزیر جدید عراق امروز (جمعه) به صورت رسمی سمت نخست‌وزیری را از مصطفی الکاظمی تحویل گرفت.

السودانی نخست‌وزیری عراق را از الکاظمی تحویل گرفت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، محمد شیاع السودانی که پنجشنبه شب به همراه اعضای کابینه‌اش رای اعتماد نمایندگان پارلمان عراق به دست آورد، امروز با حضور در کاخ نخست‌وزیری در بغداد به صورت رسمی این سمت را از مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق تحویل گرفت.

السودانی پس از برگزاری مراسم ویژه وارد کاخ نخست‌وزیری شد.

السودانی نخست‌وزیری عراق را از الکاظمی تحویل گرفت

السودانی نخست‌وزیری عراق را از الکاظمی تحویل گرفت

السودانی نخست‌وزیری عراق را از الکاظمی تحویل گرفت

بدین ترتیب محمد شیاع السودانی کارش را به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز کرد.

نمایندگان پارلمان عراق پنجشنبه شب در جلسه‌ای به دولت «محمد شیاع السودانی» رأی اعتماد دادند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان پارلمان عراق به «فواد محمد حسین» به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه رای اعتماد دادند.

بر این اساس «محمد علی تمیم» معاون نخست وزیر و وزیر برنامه ریزی و «حیان عبدالغنی عبدالزهره السواد» معاون نخست وزیر و وزیر نفت عراق شده است.

اسامی سایر اعضای کابینه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به شرح ذیل است:

وزیر دارایی: طیف سامی، وزیر دفاع: ثابت محمد، وزیر کشور: عبدالامیر الشمری، وزیر بهداشت: صالح مهدی، وزیر مهاجرت: ایفان فائق، وزیر حمل و نقل: رزاق محیبس، وزیر منابع آبی: عون ذیاب، وزیر کار: احمد الاسدی، وزیر جوانان: احمد المبرقع، وزیر آموزش و پرورش: ابراهیم نامس، وزیر تجارت: اثیر داود سلمان، وزیر دادگستری: خالد شوانی، وزیر برق: زیاد علی فاضل الزریج، وزیر ارتباطات: هیام عبود، وزیر کشاورزی: عباس جبر، وزیر آموزش عالی: نعیم العبودی، وزیر صنایع: خالد بتال نجم و وزیر فرهنگ: احمد فکاک احمد.

در جلسه پارلمان عراق عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی نخست وزیر، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، جنین هنیس پلاسخرت نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی نیز در پارلمان حضور داشتند.

به گزارش الفرات نیوز، در این جلسه همچنین محسن المندلاوی نائب رئیس اول پارلمان عراق و شاخوان عبدالله نائب رئیس دوم پارلمان عراق نیز حضور داشتند.

محمد شیاع السودانی سوم مهرماه اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد. به نوشته سایت المعلومه عراق، السودانی سوم مهرماه در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: برنامه دولت آینده شامل ۲۳ محور است ولی محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد در اولویت قرار خواهد داشت.

وی همچنین افزود که دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و تأکید کرد که باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

السودانی همچنین با بیان اینکه برنامه‌های وی شامل طرح‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت که مسیر دولت را تصحیح و در صورت فساد وزرا آنان را مجازات خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی چند روز قبل از آن نیز در سالن پارلمان عراق با جمعی از نمایندگان دیدار کرده و در این جلسه غیررسمی برنامه دولت خود را برای نمایندگان حاضر تشریح کرده بود. انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۲ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی نتوانسته‌ بودند دولت جدید را تشکیل دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.