دولت آمریکا قصد دارد تا به منظور تنبیه عربستان بابت تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، گزینه کاهش کمک نظامی به ریاض را مورد بررسی قرار دهد.

آمریکا کمک نظامی به عربستان را محدود می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبکه ان‌بی‌سی، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد تا برای مجازات عربستان به‌عنوان رهبر غیررسمی گروه اوپک‌پلاس مه اتخاذ تصمیم کاهش تولید نفت، کمک نظامی به ریاض را محدود کرده و کاهش دهد.

به نوشته ان‌بی‌سی، از جمله این اقدامات تنبیهی می‌توان به تعلیق تحویل موشک‌های «پاتریوت» به عربستان اشاره کرد.

آمریکا بر اساس قرارداد ۳ میلیارد دلاری که در ماه آگوست با ریاض منعقد کرد، موظف به تحویل ۳۰۰ فروند سامانه پدافندی ام‌آی‌ام -۱۰۴ پاتریوت به عربستان شد؛ این کشور حاشیه خلیج فارس برای موشک‌اندازهای پاتریوت خود، به تأمین دوباره موشک احتیاج مبرم دارد.

گزینه دیگر تنبیهی، حذف عربستان از رزمایش‌های مشترک نظامی و کنفرانس‌های منطقه‌ای است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به اجلاس‌هایی اشاره کرد که آمریکا و متحدانش با هدف ایجاد یک سامانه پدافند هوایی مشترک در منطقه، در صدد برگزاری آن هستند.

با این حال، دو مقام آمریکایی و یک منبع موثق به این موضوع اشاره کرده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی در واشنگتن گرفته نشده و تصمیم نهایی تا اندازه زیادی به اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه دسامبر بستگی دارد و این منابع گفته‌اند که اگر این اجلاس به افزایش تولیدات نفت منجر شود، سعودی‌ها از اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا خواهند گریخت.

بنا به اعلام ان‌بی‌سی، برخی از مقامات نظامی در آمریکا مخالف کاهش همکاری نظامی با عربستان هستند. به باور آنها، رها کردن ریاض به عنوان عمده متحد واشنگتن در منطقه و عدم تأمین موشک‌های پاتریوت و تجهیزات آمریکایی برای آنها، می‌تواند نیروها و غیرنظامیان آمریکایی ساکن عربستان به خطر انداخته و ثبات کلی منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آمریکا ماه‌هاست که عربستان را به افزایش تولید نفت ترغیب و اعلام کرده، که کاهش قیمت ناشی از افزایش تولید به روسیه ضربه وارد کرده است و شرایط این کشور برای تداوم عملیات نظامی در اوکراین را دشوارتر خواهد کرد.

با این وجود، اوپک‌پلاس که روسیه نیز عضو آن محسوب می‌شود، اوایل ماه جاری با اعلام کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت، واشنگتن را خشمگین کرد.

بایدن پس از این اقدام، با هشدار به عربستان مدعی شد که «عواقبی» در انتظار ریاض خواهد بود. سعودی‌ها همواره تاکید کرده‌اند که تصمیم کاهش تولیدات با اجماع اعضای اوپک‌پلاس اتخاذ شده و صرفاً دلایل اقتصادی داشته و هیچ انگیزه سیاسی در پس آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.