در روزهای گذشته سپر ایمنی گوگل، هشداری را برای حذف روبیکا به کاربران تلفن‌های اندرویدی ارسال کرده است. در این هشدار اعلام شده این برنامه در تلاش است تا از داده‌های شخصی مانند پیامک‌ها،‌ عکس‌ها، ‌صوت‌های ضبط شده یا تماس‌هایتان جاسوسی کند.

روزهای گذشته مارکت‌های جهانی محدودیت‌هایی را برای برخی نرم‌افزارها اعمال کردند

برخی از کاربران اندروید می گویند این سیستم عامل، آن‌ها را مجبور به حذف اجباری روبیکا کرده است.

تلاش آمریکا برای حکمرانی برجهان سایبر
بنیان‌گذار یک پیام‌رسان ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اهمیت حکمرانی بر فضای مجازی جهان امروز را مهم‌تر از تسلط فیزیکی دولت‌ها بر جوامع می‌داند.
مهدی انجیدنی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر تغییرات فراوانی در سازمان امنیت ملی خود ایجاد کرده‌اند، می‌گوید: مقامات امنیتی کاخ سفید با دستخوش تحول قرار دادن مجموعه امنیتی «ان اس ای» و انحلال بخش جاسوسی «اینتلی‌جنت» خود، کلان‌پروژه سایبر سکوریتی یا امنیت فضای مجازی را با هدف جاسوسی گسترده از فضای مجازی تأسیس کرده و در حال بهره برداری از آن هستند.
مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» وظیفه اصلی این کلان‌پروژه را سرک کشیدن در اطلاعات ملت‌های فعال در فضای اینترنت عنوان می‌کند و به‌کارگیری همه سازو کارها برای توسعه جاسوسی مجازی به جای مدل‌های سنتی را رسالت طراحان این طرح در ساختار سیاست‌گذاری آمریکا می‌داند.
او حکمرانی بر داده‌ها برای بدست آوردن قدرت بین‌المللی را بخشی از دکترین نظامی هجومی آمریکا به عنوان یک کشور مهاجم به منافع ملت‌ها توصیف می‌کند و مشکل‌آفرینی گوگل برای نرم‌افزارهای بومی اجتماعی ایران در روزهای گذشته را چالشی مسبوق به سابقه می‌داند که برای دیگر پلتفرم‌ها نیز شاهد چالش‌آفرینی‌های بیشتری بوده‌ایم.
مهدی انجیدنی با اشاره به پلتفرم «تیک تاک» می‌گوید: این نرم‌افزار وقتی در صدر استقبال مخاطبان قرار گرفت، از سوی آمریکا با درخواست انتقال سرورها به ایالات متحده روبه‌رو شد که پس از انعطاف مالکان اصلی این نرم افزار، پس از مدتی آمریکا اقدام به خرید اجباری سهام این شرکت کرد که در نهایت سبب مالکیت کامل ایالات متحده بر این نرم افزار پرمخاطب شد؛ زیرا تلاش آن‌ها برای حفظ تسلط بر جهان مجازی مرتبط با چشم‌انداز قدرت آن‌ها و استکبار مجازی در جهان جدید است.
وی با بیان اینکه دسترسی سازمان‌های جاسوسی به اطلاعات کاربران ایرانی عمق راهبرد سایبرنتیک آمریکا و دیگرکشورها محسوب می‌شود، ضرورت تجدیدنظر در نگرش عمومی به تولیدات داخل را امری مهم تلقی می‌کند و با اشاره به اینکه باید نسبت به فرهنگ خودکفایی ملی راه‌حل‌های ریشه‌ای تدوین شود، کمبودها در این میدان را اصلی‌ترین عامل تلاش برخی جریان‌های سیاسی برای تخریب دستاوردهای ملی دانست.
مدیرعامل پیام رسان گپ از افزایش آمار نصب نرم افزارهای ارتباطی داخلی خبر داد و گفت : حوادث مخرب امنیتی اخیر با پشتیبانی اینستاگرام و توییتر، مسئله افزایش دانش مجازی در جامعه و رشد سرعت و امکانات مجازی ایران موجب استقبال مردم از محیط امن مجازی است.

ضرورت پاسخگو شدن پلتفرم‌ها به قانون
دکتر معصومه نصیری، کارشناس مسائل رسانه با اشاره به حکمرانی فضای مجازی در کشورهای دیگر و نگاه آن‌ها به اینترنت به عنوان یک زیست بوم، تلاش این کشورها برای مدیریت‌پذیر کردن این حوزه را مورد توجه می‌داند.
این کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر اینکه توسعه کلان نرم‌افزارهای ارتباطی برای جلوگیری از درز اطلاعات ملی بسیار مهم است، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب و کارشناسان خبره این حوزه می گوید : اگر سیاست‌گذاری درستی در این حوزه شکل بگیرد، می‌تواند موجب امنیت‌آفرینی روانی اجتماعی در بزنگاه‌ها باشد. دکتر معصومه نصیری پلتفرم بومی را یکی از مؤلفه‌های قدرت برای عصر رسانه و رکنی از ارکان حکمرانی قلمداد می‌کند و می‌افزاید: جمهوری اسلامی باید وارد باشگاه قدرت‌های سایبری شود؛ زیرا هدایت افکار عمومی ایران با هدف استفاده ابزاری امنیتی است.
وی با تأکید بر اینکه ما باید پلتفرم‌های داخلی را دربرابر محتوایی که به مخاطب داده می‌شود پاسخگو کنیم، می‌گوید : با این اقدام نسبت به کنترل کیفیت محتوا، ضابطه‌مند شدن فضای مجازی بومی و هدایت مخاطبان به اطلاعات فاخر گام‌های بزرگی می‌توان برداشت تا به رشد مطابق الگوی ایرانی اسلامی نزدیک شویم. نصیری ضرورت مطابقت اقدام پلتفرم‌های خارجی با قوانین کشور و اهتمام مدیران داخلی بر کنترل کیفیت داده‌ها را مهم دانست و تأکید کرد: اگر طرف خارجی با قوانین جمهوری اسلامی همراهی نداشته باشد، باید از سوی مراجع تصمیم‌گیر، اقداماتی اساسی‌تر انجام پذیرد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.