چند روزی است که مجددا بحث ادغام کارت‌های بانکی توسط عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ طرحی که باوجود سابقه چندین ساله؛ اما تاکنون اجرایی نشده است.

ادغام کارت‌های بانکی به سود مردم یا عاملی در جهت کاهش قدرت رقابتی بانک‌ها؟

به گزارش قدس آنلاین،«ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی» یکی از طرح‌هایی است که اواخر مهر ماه توسط ابوالفضل ابوترابی مطرح و اعلام شد که نمایندگان مجلس طرحی جدید برای ادغام کارت‌ها و حساب‌های بانکی دارند، البته سال‌هاست که بحث ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی مطرح است؛ اما تاکنون این امر محقق نشده است.

ابوترابی هدف از این طرح را جلوگیری از پولشویی و سوءاستفاده سودجویان دانست؛ اما برخی از کارشناسان امور بانکی زیرساخت‌ها برای تحقق این طرح را کافی ندانسته و آن را منبع درآمدی جدید برای دولت می‌دانند.

طبق آمار ارائه شده تا پایان خرداد ماه امسال 420 میلیون کارت بانکی در کشور وجود داشت (در برخی آمارها500 میلیون کارت)که با یک حساب سرانگشتی می‌بینید که برای هر ایرانی بالای 18 سال در کشور حدود هفت کارت بانکی صادر شده است که یکی از مهم‌ترین علل این تعدد کارت‌ها بوروکراسی حاکم بر ادارات ماست که هر فرد را به داشتن چندین کارت بانکی اجبار می‌کند.

کیفیت خدمات بانکی تحت شعاع قرار می‌گیرد

حجت‌الله فرزانی، کارشناس اقتصادی در امور بانکی در رابطه با این طرح به خبرنگار ما گفت: ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی به این معناست که بانک مرکزی یک بانک داشته و شبکه بانکی نداشته باشد که این موضوع کیفیت خدمات بانکی را تحت شعاع قرار می‌دهد، چراکه بانک‌ها در حوزه خدمات بانکی در حال رقابت با هم هستند و برای اینکه بتوانند سپرده‌های بیشتری را جذب کنند انواع و اقسام خدمات بانکی را ارائه می‌دهند.

وی اداهم داد: اینکه بخواهیم تمام حساب‌ها را در یک حساب تجمیع کنیم این موضوع اگرچه که شاید صرفه اقتصادی داشته باشد و عاملی باشد برای صرفه جویی در هزینه‌های صدور کارت بانکی و راحت‌تر کردن ردیابی حساب‌ها و افزایش شفافیت مالی؛ اما قدرت رقابتی بانک‌ها در ارائه خدمات را از بین می‌برد.

فرزانی بیان کرد: از طرفی دیگر زمانی که موضوع تغییر حساب مطرح می‌شود درصورت پذیرش افراد و صاحبان حساب؛ با جابه‌جایی حجمی از پول مواجه می‌شویم و این یعنی سایر بانک‌ها باید موجودی افراد را به حسابی دیگر منتقل کنند که این امر با توجه به اینکه بانک‌ها، امروز با مشکل نقدینگی مواجه هستند، مشکلات نقدینگی آنان را دوچندان می‌کند.

باید جزئیات طرح ارائه شود

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید منتظر بمانیم تا جزئیات طرح ارائه شود تا ببینیم این گفته صرفا یک طرح خام است یا خیر، ابراز کرد: به‌صورت کلی هم می‌توان گفت هم موافق و هم مخالف طرح هستم. موافق از این جهت که طرح مذکور مزایایی دارد و مخالف به این دلیل که ابهامات بسیار است، بنابراین باید جزئیات بیاید تا بتوانیم نظر نهایی خود را ارائه کنیم.

وی در رابطه با محیا بودن زیرساخت‌های پیاده سازی طرح هم خاطرنشان کرد: چنانچه زیرساخت را صرفا این بدانیم که افراد پس از افتتاح حساب در یک بانک، اجازه افتتاح حساب در سایر بانک‌ها را ندارند، درحقیقت زیرساخت موجود است و اطلاعات در بانک مرکزی وجود دارد؛ اما اینکه بخواهیم به موضوع از جنبه عملیاتی نگاه کنیم باید ببینیم طرحی که پیشنهاد دادند به چه ترتیبی هست و آیا قرار است تمامی حساب‌ها بسته و افراد تنها یک حساب داشته باشند که نیازی به زیرساخت ندارد؛ اما چنانچه قرار است حساب‌ها به یک کارت مرتبط شوند و آن کارت نماینده تمامی حساب‌ها باشد، درحقیقت زیر ساخت این موضوع به لحاظ فناوری موجود نیست.

فرزانی درخصوص اینکه گفته شده دولت از این طریق درصدد کسب درآمد برای خود است، ابراز کرد: به‌نظر نمی‌آید چنین اتفاقی رخ دهد، چراکه حرکت نقدینگی را منجر می‌شود که بازارهای موازی را به‌هم می‌ریزد و این تبعات دارد، کمااینکه در مسئله قانون بودجه امسال دربحث مالیات بر اشخاص حقوقی مشاهده کردیم که برخی از اشخاص حساب‌ها را جابه‌جا کردند، بنابراین این موضوع فضای نقدینگی کشور را دچار التهاب می‌کند.

مبارزه با پولشویی صرفا از دل بانک نمی‌گذرد

یکی دیگر از اهداف مطرح شده در این طرح ممانعت از پولشویی است آیا درصورت تحقق این ادغام ما با کاهش پولشویی مواجه خواهیم شد، پرسش دیگری بود که این کارشناس اقتصادی پاسخ داد: تمامی مراحل پولشویی از دل بانک‌ها عبور نمی‌کند. مبارزه با پولشویی روش‌های خاص خودش را دارد ضمن اینکه شفاف‌ترین صنعتی که به لحاظ مالی در کشور وجود دارد و دسترسی به اطلاعات آن در لحظه امکان‌پذیر است، شبکه بانکی است، بنابراین اگر قرار است مبارزه با پولشویی رخ دهد در حال حاضر با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد، این امر قابل تحقق است، اگرچه که وجود یک حساب و ردوبدل شدن تراکنش‌ها می تواند شفافیت مالی فرد را به همراه داشته باشد و ممیز مالیاتی هم به جای بررسی چندین حساب تنها یک حساب را بررسی می‌کند که این جنبه به دولت و درآمدهای دولت کمک می کند؛ اما اینکه بخواهیم بگوییم در مبارزه با پولشویی ناتوان هستیم بنابراین تمامی حساب‌ها را در یک حساب تجمیع کنیم تا مبارزه با پولشویی محقق شود، قابل قبول نیست؛ چراکه روش‌هایی که امروز در دنیا درخصوص مبارزه با پولشویی درحال انجام است صرفا از دل بانک‌ها عبور نمی‌کند.

فرزانی درخصوص نمونه‌های جهانی این طرح تصریح کرد: به نظر می‌آید در دنیا چنین نمونه‌ای نداریم، چراکه قدرت رقابتی بانک‌ها را زیر سوال می‌برد و این با فضای رقابتی که در دهکده جهانی مطرح است منافات دارد؛ اما به طور کلی باید اسناد بین‌المللی در این رابطه دقیق‌تر بررسی شود.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    ولی باید کاری کرد چون تعدد کارتها باعث شده که اتباع بیگانه غیر مجاز کارت و حساب مردم را اجاره میکنن و سالهابدون دردسر و بدون اینکه دولت بداند در ایران زندگی می‌کند و بقیه ماجرا