رئیس جمهور ترکیه از صدراعظم آلمان خواست تا در قبال اختلافات ترکیه و یونان موضع بی طرفانه اتخاذ کند.

اردوغان به شولتز: در مورد روابط آنکارا و آتن بی‌طرف باشید

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه به «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت که انتظار دارد برلین موضع بی طرفانه خود را در مورد روابط ترکیه و یونان حفظ کند.

به گزارش وبگاه «احوال»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با شولتز گفت که برای تقویت روابط دوجانبه اهمیت ویژه‌ای قائل است. در تماس بین اردوغان و شولتز روابط دوجانبه و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این تماس تلفنی چند روز پس از آن صورت گرفت که شولتز در دیدار با «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان در آتن، گفت: «برای یک متحد ناتو قابل قبول نیست که حاکمیت دیگری را زیر سؤال ببرد».

شولتز در دیدار با میتسوتاکیس گفته بود که اختلافات بین یونان و ترکیه از طریق گفت‌وگو و بر اساس قوانین بین‌المللی قابل حل است و روابط حسن همجواری نه تنها برای دو کشور، بلکه برای اروپا اهمیت دارد.

صدراعظم آلمان پنجشنبه گذشته ادعاهای ارضی ترکیه علیه یونان و تهدیدات آن را غیرقابل قبول دانست و خواستار حل مشکلات از طریق گفتگو شد.

شولتز که در سفری رسمی به آتن رفته بود، گفت: «این غیرقابل قبول است که یکی از اعضای ناتو، حاکمیت عضو دیگری را به چالش بکشد. این موضوع در مورد تهدیدات نظامیِ کم‌وبیش پنهان نیز صدق می‌کند.» (جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان برای چندین دهه بر سر مسائلی از جمله مرزهای دریایی و پناهجویان باهم اختلاف دارند. آنکارا نظامی کردن یونان در برخی جزایر نزدیک به سواحل ترکیه را محکوم کرده است که آنکارا مدعی است که این جزایر ناقض یک توافق بین‌المللی است. آتن معتقد است که تنها از قلمرو خود در برابر تهدیدات ترکیه محافظت می کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ماه سپتامبر از یونان خواست تا «نظامی‌ سازی» جزایر یونانی در همسایگی ترکیه را متوقف کند.

یونان و ترکیه، دو کشور همسایه از لحاظ نظامی نیز به شدت با هم رقابت دارند. یونان برای کسب برتری بر نیروی هوایی ترکیه، یک مرکز آموزش خلبانی را با کمک رژیم موقت صهیونیستی تاسیس کرده است.

یونان به تازگی مرکز آموزش خلبانی جدید بین‌المللی خود را با مشارکت (رژیم) اسرائیل افتتاح کردو تلاش می‌کند بر نیروی هوایی نسبی ترکیه رقیب منطقه‌ای خود برتری یابد به همین دلیل شرکت صهیونیستی «البیت» در قرارداد ۱.۶۵ میلیارد دلاری با دولت یونان که سال گذشته منعقد شد تاسیسات آموزش خلبان جنگی را در پایگاه نیروی هوایی در شهر «کالاماتا » در جنوب یونان تاسیس کرد.

اردوغان به شولتز: در مورد روابط آنکارا و آتن بی‌طرف باشید

این در حالی است که نیروی هوایی ترکیه نیز برای نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود جت‌های ساخت انگلیس یا روسیه را در نظر گرفته است. انگلیس، یکی از گزینه‌های ترکیه است. در مارس ۲۰۲۲، یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت که سفارش احتمالی ۸۰ فروند «تایفون یوروفایتر» به عنوان راه حل تا زمانی که جنگنده نسل پنجم «تی اف ایکس» ترکیه وارد خدمت شود، در نظر گرفته شده است.

در این بین روسیه نیز وجود دارد. این کشور به دنبال حذف ترکیه از برنامه اف-۳۵ به کمک ترکیه شتافت و «سرگئی چمزوف» رئیس روستک نیز اخیرا گفت، اگر همکاران ترکیه‌ای ما ابراز تمایل کنند، ما آماده فروش «سوخو-۳۵» هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.