وزارت امور خارجه آمریکا به داستان سرایی جدید روزنامه وال استریت ژورنال علیه ایران واکنش نشان داد.

یک ادعای عجیب: حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی در داخل عربستان | واکنش آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه در مقاله‌ای مدعی شد که عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا به اشتراک گذاشته که حاکی از حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی در داخل عربستان سعودی است.

بر اساس این داستان سرایی جدید وال‌استریت ژورنال، ارتش آمریکا و دیگر نیروها در منطقه خاورمیانه، سطح آماده باش را افزایش داده‌اند.

در همین زمینه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در این باره که آیا به شهروندان آمریکایی درباره این تهدید قریب الوقوع در عربستان سعودی اطلاع داده شده است، گفت: «من از هیچگونه هشدار کنسولی اطلاعی ندارم».

این مقاله روزنامه آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که روابط ریاض و واشنگتن طی هفته‌های گذشته به دلیل اقدام اوپک پلاس در کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت به تیرگی گراییده بود.

اوایل ماه اکتبر جاری بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد می‌کند؛ این اظهارات مبتنی بر واقعیت نیست. تصمیم اوپک پلاس به اجماع همه کشورهای عضو این مجموعه گرفته شده نه توسط یک کشور.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز ۱۳اکتبر با اشاره به اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است.طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفته است: واشنگتن در حال بررسی پیامدهایی برای اقدام عربستان سعودی در اوپک پلاس است. سعودی‌ها می‌دانستند که کاهش تولید نفت، منافع روسیه را به‌شدت تقویت خواهد کرد و به‌طور بالقوه اثرات تحریم‌های ما را کاهش می‌دهند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.