با شروع فصل سرما در کشور، موجی از ابتلا به تب بیماری‌های تنفسی به راه افتاده و این روزها افراد زیادی درگیر آنفلوانزا شده‌اند.

تب آنفلوانزا در اصفهان بالا گرفت/ سن مبتلایان تغییر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه با پایین آمدن آمار بیماران و مرگ‌ومیرهای کرونایی بعد از دو سال و نیم از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های مختلف در جامعه از سر گرفته شد و کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شد، اما پاییز امسال با شروع موج جدید آنفلوانزا، نگرانی‌هایی به همراه داشته است.

یکی از گروه‌هایی که این روزها بیشتر با بیماری آنفلوانزا درگیر شده، دانش‌آموزان هستند که از یک‌سو به دلیل بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از سوی دیگر تجمع در فضاهای بسته ناقلان کوچک ویروس هستند.

مهرداد زینلیان، معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در خصوص شیوع ویروس آنفلوانزا در اصفهان، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا، بیماری فصلی_ ویروسی است که همه‌ ساله معمولاً از پاییز آغاز می‌شود و در ادامه افزایش و بروز پیدا می‌کند و تا اواخر ماه‌های زمستان در سطح جامعه شیوع خواهد داشت. معمولاً هر ۳ تا ۵ سال یک‌بار، یک اپیدمی آنفلوانزا در سطح کشور به‌صورت گسترده شیوع پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون این بیماری در سنین زیر ۱۸ سال شیوع گسترده‌ای دارد، افزود: به علت تغییرات شدید ژنتیکی که در ویروس آنفلوانزا اتفاق می‌افتد، ایمنی پایداری را ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل معمولاً همه ساله شیوع این ویروس به‌خصوص در گروه سنی کودکان و نوجوانان گسترش می‌یابد.

شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراموش شده‌اند

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان، شیوع ویروس کرونا را در دو سال اخیر و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم را دلیل کمرنگ شدن شیوع آنفلوانزا برشمرد و گفت: در این دو سال اخیر موارد بروز آنفلوانزا بسیار کمتر بود، اما در ماه‌های اخیر رعایت شیوه‌نامه‌هایی همچون استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده کم‌رنگ شده و مردم به‌خصوص با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از ماسک استفاده نمی‌کنند و یا علی رغم اینکه فاصله‌گذاری‌ها هنوز پابرجاست، اما رعایت نمی‌شود، به همین دلیل اکنون شاهد افزایش ابتلا به آنفلوانزا هستیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر شیوع آنفلوانزا در کشور با پاندمی جهانی آنفلوانزا هم‌زمان شده و در بیشتر کشورها علاوه بر ویروس کرونا، ویروس آنفلوانزا نیز به‌صورت گسترده شیوع پیدا کرده است، ادامه داد: درصد موارد کرونا مثبت به‌تدریج کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر موارد مثبت آنفلوانزا افزایش داشته است. آمارها به‌گونه‌ای است که اکنون نیمی از موارد عفونت‌های حاد تنفسی مربوط به بیماری آنفلوانزا است.

زینلیان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا به شهروندان توصیه کرد: آن چیزی که بیشتر توصیه می‌شود رعایت شیوه‌نامه‌هایی است که در دوران کرونا تأکید می‌شد. افراد باید از ماسک استفاده کنند، به‌ویژه دانش‌آموزان باید در اماکن عمومی و سر بسته ماسک به همراه داشته باشند و فضاهای کلاس‌های درسی یا مکان‌های سربسته که عده‌ای در آنجا تجمع دارند باید دارای تهویه مناسب باشد. همچنین به آموزش‌وپرورش تهویه کلاس‌های درسی تأکید شده و آن‌ها به مدیران مدارس تذکر داده‌اند که حداقل تا زمانی که هوا چندان سرد نشده این موارد رعایت را رعایت کنند.

علائم سرماخوردگی را جدی بگیرید

وی تأکید کرد: دانش آموزان تا حد امکان مواد ضدعفونی کننده همراه داشته باشند و ماسک‌های خود را هرچند ساعت یک‌بار تعویض کنند، اگر کسی علامت‌دار شد باید بداند شایع‌ترین علائم همچون بیماری سرماخوردگی، بدن‌درد و تب است. افراد دارای علامت باید در منزل استراحت کافی داشته باشند و از افراد دیگر جدا شوند یا تا زمان بهبود به مدرسه و محل کار مراجعه نکنند تا دیگران آلوده نشوند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان درباره بازه زمانی بهبود بیماران مبتلا به آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: دوره درمانی آنفلوانزا محدود است و معمولاً سه تا پنج روز دوره حاد دارد و بعد افراد بهبود پیدا می‌کنند. بنابراین زمانی که برای استراحت توصیه می‌شود همان پنج روز تا یک هفته است، اما برای کسانی که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارند ممکن است بیماری حادتر شود و به بستری شدن در بیمارستان هم احتیاج پیدا کنند و دچار عفونت‌های ثانویه تنفسی مانند پنومونی شوند که نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند.

درمان خودسرانه ممنوع!

وی با اعلام اینکه آنفلوانزا یا عفونت‌های ویروسی به‌هیچ‌عنوان نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک ندارند، ادامه داد: به بیماران توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه دارو به‌خصوص آنتی‌بیوتیک خودداری کنند. مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌تواند بدن افراد را نسبت به عفونت‌های باکتریایی حساس کند و باکتری‌ها با آنتی‌بیوتیک مقاوم شوند که این کار می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های خطرناک را در افراد افزایش دهد و به غیر اینکه فلور طبیعی و میکروبی بدن از بین می‌رود، فرد را مستعد مبتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیمارهای خود ایمنی و انواع سرطان قرار دهد.

زینلیان ادامه داد: به کسانی که بیماری زمینه‌ای یا بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی یا تنفسی دارند، مادران باردار یا افرادی که سالمند هستند و بالای ۶۰ سال سن دارند و بیشتر در معرض خطر هستند توصیه می‌شود حتماً واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. البته فصل مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریورماه تا انتهای مهرماه است.

وی تأکید کرد: اکنون هم اگر کسی بیماری دارد بهتر است نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کند. در حال حاضر افراد می‌توانند واکسن آنفلوانزا را از داروخانه‌ها تهیه و تزریق کنند، اما مهم‌تر از تزریق واکسن، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

شیوع زودهنگام آنفلوانزا در مهرماه

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره آمار بالای مبتلایان به ویروس آنفلوانزا، اظهار کرد: بیماری‌های تنفسی همانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا ویروس کرونا هرساله در ابتدای پاییز شدت می‌گیرند. انتظار داشتیم که امسال ویروس آنفلوانزا از اوایل آبان‌ماه آغاز شود، اما با شیوع زودهنگام آن در مهرماه روبه‌رو شدیم. اکنون آن چیزی که در کشور در حال رخ دادن است، افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده با علائمی شبیه آنفلوانزا و یا سرماخوردگی به مراکز سرپایی است.

وی افزود: افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و سرپایی در حالی بود که در شیب نزولی پیک هفتم قرار داشتیم، اما دو مرتبه شاهد بالا رفتن تعداد بیماران به‌ویژه در بخش بستری‌ها و مراقبت‌های ویژه هستیم. در این شرایط آنفلوانزا نیز شیوع یافته و تعداد بیشتری را نسبت به کرونا درگیر می‌کند، به‌طوری‌که اکنون در کشور از هر دو نفر یک مبتلا به آنفلوانزا است.

گسترش شیوع آنفلوانزا در هفته‌های آتی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از افرادی که با علامت‌های سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، مبتلا به کرونا هستند و مابقی با دیگر بیماری‌های تنفسی درگیرند، توضیح داد: این بیماری از مهرماه به‌صورت گسترده شیوع و افزایش پیدا کرده، اما احتمالاً در هفته‌های آینده شیوع این ویروس فصلی گسترش پیدا خواهد کرد و تا دو ماه آینده ادامه دارد.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید اقدامات فردی مانند کرونا همچون استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهیم و در محیط‌های سربسته تهویه هوا را در نظر بگیریم. همچنین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا وجود دارد و کسانی که در گروه هدف هستند باید نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

اگر علامت ندارید واکسن تزریق کنید

عقدک در پاسخ به اینکه آیا تزریق واکسن آنفلوانزا همچون کرونا ملاحظاتی دارد؟ تأکید کرد: کسی که علائمی شبیه آنفلوانزا یا کرونا نداشته باشد می‌توانند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و به شرطی که علائمی نداشته باشند، مشکلی برای او ایجاد نخواهد نشد. در حال حاضر این واکسن در داروخانه‌های خصوصی به‌وفور یافت می‌شود و برای مادران باردار با دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای نیز در سیستم دولتی به تعداد محدود این واکسن وجود دارد که بر اساس فراخوان، به آن‌ها تزریق خواهد شد.

وی در خصوص راه‌های درمان این بیماری نیز گفت: توصیه می‌شود افراد برای درمان بیماری‌های تنفسی مایعات و سبزی‌ها زیاد مصرف کنند و اگر علائمی پیدا کردند خود را ایزوله کنند و در محیط‌های آموزشی و محل کار حاضر نشوند تا دیگران را مبتلا نکنند. مصرف مایعات نیز می‌تواند به بهبود وضعیت بیماری کمک کند.

دانش آموزان باید واکسن تزریق کنند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از خانواده‌های دانش آموزان خواست بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند و افزود: مسئولان آموزشی نیز باید شرایط ایجاد تهویه و گندزدایی فضاهای جمعی را فراهم کنند. همچنین کودکان و دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا باید استراحت کنند و نسبت به تقویت سیستم ایمنی خود توجه داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای محدودیت حضور دانش آموزان در مدرسه به آموزش‌وپرورش داده شده؟ گفت: در هفته گذشته توافقی بین مرکز بهداشت با آموزش‌وپرورش صورت گرفت که به مدت دو هفته تزریق واکسن را برای همه دانش آموزان اجبار کنند تا حداقل انتقال فردبه‌فرد در مدارس کاهش پیدا کند و بیماری از محیط مدرسه به محیط خانواده منتقل نشود. البته گفتنی است که تاکنون مورد قطعی فوتی ناشی از آنفلوانزا در استان اصفهان گزارش نشده است.

جامعه مبتلایان به آنفلوانزا تغییر می‌کند

رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: هر سال در فصل سرما شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی ازجمله آنفلوانزا در سطح جامعه هستیم و امسال هم آنفلوانزا با سرعت زیادی در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ویروس آنفلوانزا نوع A در جامعه شیوع دارد، خاطرنشان کرد: بخشی قابل توجهی از مبتلایان، کودکان و نوجوانان هستند، اما ممکن است در هفته‌های آینده سنین مبتلایان تغییر کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.