برگزیدگان رویداد «مهر سینمای ایران» در استان فارس معتقدند برگزاری چنین رویدادهایی نباید به مراکز استانها محدود شوند، لذا اگر اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات درست و به موقع صورت بگیرد می‌تواند در معرفی و شناساندن هنرمندان سایر استان‌ها موثر واقع شود.

برگزیدگان مهر سینمای ایران: توقع هنرمندان شهرستانی «توسعه عدالت» میان فیلمسازان بومی است

به گزارش قدس آنلاین، این رویداد با دبیری قادر آشنا در برخی استانهای کشور برگزار شده است و همچنان ادامه دارد. به همین مناسبت با ۳ برگزیده این جشنواره در بخش‌های کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

مسعود احمدی، کارگردان و نویسنده فیلم «مهاجران» سال ۱۳۷۷ اولین فیلم کوتاهش را ساخته و در طی این مدت غیر از سینما در حوزه تئاتر هم فعال بوده است. احمدی درباره ساخت فیلم «مهاجران» که برگزیده رویداد مهر سینمای ایران شده است، گفت: فیلم «مهاجران» یک فیلم بلند تجربی است که بدون دیالوگ ساخته شده، تا الان هم به ۱۵ جشنواره بین‌المللی راه پیدا کرده و ۶ جایزه هم از آن خود کرده است. از جمله این جشنواره‌ها می‌توان به دریافت نشان کارگردانی استنلی کوبریک جشنواره ایتالیا اشاره کرد، این فیلم در «هفته مهر سینمای ایران» هم برگزیده شد و بخش نویسندگی و کارگردانی را خودم عهده‌دار بودم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد «هفته مهر سینمای ایران» در شیراز توضیح داد: برگزاری چنین رویدادهایی اتفاق خوبی است اما به شرطی که این تعامل را با کشورهای دیگر هم برقرار کنیم و کارهای بیشتری دیده و شنیده شود. خود من از طریق سایت‌های مجازی متوجه برگزاری این رویداد شدم.

احمدی ادامه داد: این رویداد نخستین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و فکر می‌کنم در دوره‌های بعدی بهتر از این دوره برگزار شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد معرفی برگزیدگان به استان‌ها محدود نشوند و در نهایت این رویداد بعد ملی پیدا کند. گسترش برگزاری می‌تواند اتفاق مهمی برای بهتر و بیشتر دیده شدن هنرمندان بومی استان‌ها باشد.

امین گودرزی‌پور، کارگردان و نویسنده درباره ساخت فیلمنامه «مرگ فروشنده» که برگزیده رویداد «مهر سینمای ایران شده‌است» گفت: فیلم کوتاه «مرگ فروشنده»، ۲ نسخه خروجی دارد یک خروجی ۱۸ دقیقه است و دیگری ۶ دقیقه، موضوع فیلم در مورد کارگردان‌هایی است که خودفروخته یا اساسا خودتحقیری دارند و ایران را همراه با سیاه‌نمایی نشان می‌دهند. این فیلم در سایت تیوال تیکت فروشی شد و رکورد فروش روزانه فیلم کوتاه را شکست و بعد از اکران عمومی در پلتفرم فیلیمو قرار داده شده‌است .

وی افزود: من در حوزه انیمیشن‌سازی و فیلم‌سازی کار میکنم، کارشناسی کارگردانی دارم و تقریبا ۱۲ انیمیشن و فیلم کوتاه دارم و در جشنواره‌های مختلفی هم مقاماتی کسب کردم. فیلم کوتاه «فرمانده» را در سال ۱۴۰۰ برای شهرداری و هفته دفاع مقدس ساختم که در همان سال پخش تلوزیونی داشت.

وی با اشاره به برگزاری رویداد «هفته مهر سینمای ایران» در شیراز توضیح داد: رویداد «مهر سینمای ایران» برای اولین بار برگزار می‌شد و در این رویداد از آثاری که در یک سال گذشته موفقیت‌هایی کسب کرده‌بودند تجلیل شد. فیلم من هم از این قضیه مستثنی نبود جدا از اینکه اکران عمومی داشت در سینما هم اکران شد. در سایت تیوال و بعد از آن هم در پلتفرم فیلیمو قرار گرفت، در یک پلتفرم جهانی هم حضور داشت و از طریق یک جشنواره در پلتفرم ویمئو هم به مدت ۱۲ روز قرار گرفت، آنجا هم مجدد بلیط فروشی داشت، با توجه به این اتفاقات از ما تجلیل کردند و لوح تقدیر و یادبودی به ما دادند.

احسان شادمانی، کارگردان و نویسنده فیلم «رامخانه» که در انجمن سینمای جوانان فارس تدریس می‌کند، درباره فعالیت‌ها و اثر برگزیده خود در رویداد «مهر سینمای ایران» گفت: تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ام را خود نویسندگی، تدوین و کارگردانی کرده‌ام.

وی افزود: ۱۳ فیلم کوتاه و مستند ساخته‌ام و آخرین فیلمم «رامخانه» بود. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران کاندید بهترین فیلم کوتاه تجربی شد و بعد در جشنواره دانشجویان ایران در شش بخش کاندید شد. در نهایت تندیس بهترین فیلم تجربی و دیپلم افتخار بهترین بازیگری را گرفت که حتی در جشنواره فیلم کوتاه نهال که دانشگاه هنر این جشنواره را برگزار می‌کند تندیس بهترین فیلم تجربی را از آنِ خود کرد. در حال حاضر هم اداره فرهنگ و ارشاد فارس این فیلم را برای رویداد «مهر سینمای ایران» برگزیدند. در تاریخ ۲۴ مهر این فیلم در کنار چند فیلم دیگر پخش، نقد و بررسی شد.

شادمانی درباره ساخت فیلم «رامخانه» توضیح داد: کارگردانی، تدوین و نگارش فیلم «رامخانه» به عهده خودم بوده و موضوع فیلم بر می‌گردد به زمانی که در رابطه با پایان‌نامه کارشناسی ارشد پذیرشی انجام می‌دادم، در واقع راجع به انسان‌های دورافتاده و مطرودِ مبتنی بر اندیشه‌های میشل فوکو در کتاب فوکو تحت عنوان «مراقبت و تنبیه : تولد زندان» است. فیلم در مورد تولد زندان صحبت میکند، این موضوع برای من منجر به جرقه‌ای شد که شروع به مطالعه در این زمینه کنم. در واقع به این رسیدم که یک پدر خانواده به این دلیل که آن روز مراسم خواستگاری دخترش است برای اینکه دیوانگی پسر خانواده را پنهان کند آن را بدون هماهنگی به آسایشگاه اعصاب و روان منتقل می‌کند. ما فیلمبرداری این فیلم کوتاه را در سال ۱۴۰۰ در شهرک سینمایی غزال تهران انجام دادیم، تدوین هم همانجا صورت گرفت، مابقی کارها در شیراز بود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» گفت: توقع من از این رویداد ایجاد و برقراری «عدالت» میان فیلمسازان بومی استان‌ها است که با دقت پیشینه و آثار هنرمندانی که ثبت نام می‌کنند بررسی و فیلم‌های بومی با هویت مخصوص به خودشان ساخته شوند. این مسئله در سازمان سینمایی و فارابی مطرح شده اما تا به الان هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است. در دو سال اخیر بنیاد سینمایی ما مدیریت جدیدی را تجربه می‌کند اما همچنان در حد همان حرف و شعار باقی مانده است. بنده فیلمنامه‌ام را به مدیر کل ارشاد شیراز جناب آقای قانعی ارائه کردم که ایشان ضمن تحسین و تمجید از فیلمنامه اعلام کردند که متاسفانه بودجه‌ای برای تولید آن نداریم .

شادمانی در پایان ادامه داد: پیشنهادی که می‌توانم در راستای کمک به هنرمندان بومی داشته باشم این است که شورایی در استان‌ها تشکیل شود، جلساتی برگزار شود و بودجه‌ای اختصاص دهند که هنرمند بتواند با انگیزه و خیال آسوده خودش و آثارش را به منصه‌ی ظهور برساند. وقتی کارت کارگردانی صادر می‌کنند، به دنبال آن حمایت و بودجه‌ای هم اختصاص دهند .

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.