روسای جمهوری کلمبیا و ونزوئلا در ادامه تلاش‌ها برای بهبود هر چه بیشتر روابط، با برگزاری نشستی مشترک در کاراکاس، پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و هرگونه جدایی میان دو ملت با وجود میراث تاریخی مشترک را رد کردند.

تحکیم روابط دوجانبه؛ بیانیه مشترک روسای جمهوری کلمبیا و ونزوئلا

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، به دنبال استقرار نخستین دولت چپگرا در کلمبیا، «گوستاوو پترو » رئیس‌جمهوری این کشور به کاراکاس سفر کرد و در دیدار با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دستور کار تعیین شده برای برقراری مجدد روابط دو جانبه را بررسی کردند.

گوستاوو پترو از زمان روی کارآمدن در کلمبیا، عزم خود برای آشتی دادن روابط با ونزوئلا را ابراز کرد و مادور به دنبال دیدار با او از محل کاخ میرافلورس، از توافق با این رئیس‌جمهوری جدید در شماری از موضوعات خبر داد.

مادورو اعلام کرد: ما یک روز پربار، فشرده با موضوعات گسترده را با رئیس‌جمهور گوستاوو پترو سپری کردیم. ما در مورد زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد این دیدار به منظور تامین منافع مشترک دو ملت برگزار شد. به گفته مادورو، موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت، از تجارت و اقتصاد گرفته تا «گام‌های جدید به سوی باز کردن کامل و امن مرزهای بین کلمبیا و ونزوئلا» متفاوت بود.

مادورو با تاکید بر اینکه اتحادهای تجاری و اقتصادی نیز از موضوعات مورد بحث و توافق بود، گفت: ما درمورد امنیت نیز صحبت کردیم؛ همچنین در مورد تقویت سازمان‌های بین‌المللی مانند «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (Celac)، احیای آمازون و بازگشت ونزوئلا به جامعه آند تبادل نظر شد.

دیدار مادورو و پترو پس از حدود سه سال از هم گسیختگی روابط دو جانبه انجام می‌شود و آن را باید آغاز مرحله‌ای جدید در سیاست، دیپلماسی و روابط دوجانبه تلقی کرد. گسست روابط این دو کشور همسایه، در زمان ریاست جمهوری «ایوان دوکه» (۲۰۱۸- ۲۰۲۲) و به دنبال حمایت او از «خوان گوایدو» در به رسمیت شناختن این رهبر مخالفان به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا آغاز شد.

روی کارآمدن گوستاوو پترو با گرایش چپ، جان تازه‌ای به انگیزه‌ها برای برقراری مجدد روابط بوگوتا- کاراکاس بخشید و دو کشور در ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی (چهارم مهر ماه) بر سر بازگشایی مرزهای کلمبیا- ونزوئلا که به مدت هفت سال بسته شده بود، توافق کردند.

این در حالی است که طبق اعلام پترو، این مرز توسط گروه‌های مختلف جنایت سازمان‌یافته تسخیر شده است.

پترو با یادآوری اینکه ونزوئلا و کلمبیا دارای ریشه‌ها و تاریخ یکسانی هستند، هر گونه تلاش برای جدایی دو کشور را محکوم کرد.

وی افزود: جدایی ملت‌ها به یک ماجراجویی انتحاری تبدیل می‌شود. هر شکل سیاسی که در این یا آن ملت اتخاذ شود، دوستی دو ملت باید حفظ شود.

رئیس‌جمهوری کلمبیا افزود: این را اروپایی‌هایی به ما آموختند که ده‌ها میلیون نفر از یکدیگر را کشتند؛ ۱۷ میلیون نفر در جنگ جهانی اول و ۵۰ میلیون نفر در جنگ جهانی دوم.

وی با اشاره به دستاورد دموکراتیک اتحادیه اروپا گفت: امروز (اروپایی‌ها) فهمیده‌اند که راه آن‌ها در وهله اول، همسایه خوب است. تجارت‌هایی که در همسایگی تقویت می‌شوند و به طور متناقض، آن را جهانی شدن می‌نامند. به کارگیری یک سیاست مشترک در قالب همگرایی پیش‌می‌رود که بسیار فراتر از آنچه است که در آمریکای لاتین به دست آورده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.