امروز تا زمان انتشار این گزارش در بازار معاملات دلار، شاهد رسیدن نرخ به ۳۴ هزار تومان بودیم، نرخی که از آن به عنوان رسیدن به قله تاریخی یاد می‌کنند. برخی کارشناسان احتمال افزایش این نرخ را می‌دهند و برخی دیگر این اتفاق را موقتی می‌دانند.

نرخ دلار وارد محدوده ۳۴ هزار تومان شد/ آیا ادعاها درخصوص رسیدن به دلار ۵۰ هزار تومانی واقعی است؟

به گزارش قدس آنلاین، در معاملات امروز بازار، شاهد بودیم که نرخ دلار همچون روزهای اخیر روند افزایشی خود را طی کرد تا این که سقف خود را شکست و به محدود ۳۴ هزار تومان رسید.

روز گذشته دلار در پایان معاملات خود ۳۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد؛ اما در معاملات فردایی این نرخ به ۳۳ هزار و ۸۰۰ هم تومان رسید.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند چنانچه دلار بتواند مرز ۳۴ هزار تومانی را حفظ کند، نرخ از این میزان هم بالاتر می‌رود. حتی اخیرا برخی کارشناسان و رسانه‌ها به‌دلیل افزایش مداوم قیمت دلار پیش‌بینی‌ افزایش‌های نجومی برای دلار کرده و از نرخ‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تومان سخن به‌میان آورده‌اند؛ اما چه میزان این ادعاها با واقعیت همخوانی دارد و چقدر می‌توان به این اظهارنظرها اعتماد کرد؟

رسیدن به نرخ‌های نجومی در بازار دلار، صحت ندارد

شایان آرانی، کارشناس اقتصادی در خصوص انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال رسیدن دلار به قیمت ۵۰ هزار تومان، ضمن رد چنین ادهایی، اظهار کرد: در کشور بانک ‌مرکزی‌ای داریم که مسئولیت نظارت و کنترل بر بازار ارز را برعهده دارد، بنابراین رسیدن به چنین نرخی صحت ندارد، اینکه مشاهده می‌کنید امروز دلار به ۳۴ هزار تومان رسید در واقع نرخ قابل انتظاری بود.

وی به دلایل رسیدن دلار به این نرخ اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی بحث تورم که نشات گرفته از یک مشکل ساختاری در اقتصاد است، می‌باشد؛ به دلیل وجود همین تورم باید نرخ برابری دلار نیز تغییر کند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه ارز با تاکید بر اینکه تا زمانی که نرخ تورم کاهش نیابد انتظار افزایش نرخ دلار وجود دارد و عاملی طبیعی است، افزود: بنابراین بخشی از افزایش نرخ دلار به همین مشکل ساختاری بازمی‌گردد که عواملی مثل تحریم‌ها و ساختار مدیریت دولتی در کشور که ناکارآمدی و هزینه‌های اضافی در آن بسیار است، در آن دخیل هستند.

آرانی به عامل کوتاه مدت افزایش نرخ دلار اشاره کرد و گفت: هیجانات مقطعی و تنش‌های اجتماعی در این نرخ گذاری بی‌تاثیر نیستند، همچنین خبرهایی که از سمت رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود در خصوص افزایش تحریم‌ها، جو روانی‌ای در بازار ایجاد می‌کنند که خود عامل رسیدن به نرخ فعلی است.

وی به نقش مهم بانک مرکزی در مدیریت و مهار این جو روانی کوتاه مدت از طریق مکانیسم بازار اشاره و خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزی در ساختار اساسی نمی‌تواند تاثیر آنچنانی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص موضوع مذاکرات و اظهارات اخیر نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر از دستور کار خارج شدن مذاکرات در آمریکا و تاثیر آن بر نرخ دلار، اظهار کرد: توجه داشته باشید که چنانچه مذاکرت هم به نتیجه برسد و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شود، نرخ دلار کاهش نمی‌یابد، بلکه ممکن است از نرخ فعلی بالاتر نرود.

آرانی تاکید کرد: اینکه برخی کارشناسان عنوان می‌کنند درصورت تحقق مذاکرات نرخ دلار کاهشی می‌شود، درواقع به این معناست که مکانیسم‌های اقتصادی را نادیده می‌گیرند؛ ممکن است در صورت تحقق مذاکرات نرخ کمی کاهش یابد؛ اما ادامه‌دار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: این گفته نماینده آمریکا اثر روانی بر بازار دارد؛ اما تاکید ما این است که فشار قیمت به سمت بالاست و علت اصلی، وجود تورم در اقتصاد ایران است.

این کارشناس حوزه ارز تاکید کرد: باتوجه به اینکه مسئولان موضوع تورم را در کشور نتوانستند مهار کنند، در واقع این فشار تورمی، افزایش نرخ دلار را به دنبال دارد، بنابراین تا تورم پایین نیاید، نرخ دلار افزایشی است؛ اما نه تا حد رسیدن به نرخ ۵۰ هزار تومان.

آرانی در پاسخ به اینکه نرخ واقعی دلار باید چه میزان باشد، گفت: نرخ واقعی دلار همان نرخی است که در بازار وجود دارد و بر زندگی مردم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: با تئوری‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی به‌دست می‌آید. به طور مثال در مدل پی.پی.پی یک نرخ حاصل می‌شود و در مدل تفاوت نرخ تورم دلاری- ریالی نرخی دیگر. در مدل پی.پی.پی گفته می‌شود تورم دلاری امروز حدود پنج درصد است و تورم ریالی ۳۵ درصد و چون تفاوت این دو ۳۰ درصد است به طور متوسط باید ۳۰ درصد نرخ دلار افزایش یابد؛ اما سوال اینجاست که این امر رخ می‌دهد؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه شاید اگر رابطه بلندمدت ۱۰ ساله را درنظر بگیریم، این اتفاق رخ دهد؛ اما در کوتاه مدت خیر، ابراز کرد: در بازارهای اقتصادی کنترل شده مثل ایران چنین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود، بلکه این امر را در بازارهای آزاد می‌توان مشاهده کرد.

افزایش نرخ دلار موقتی است

همچنین مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس امروز به رسانه‌ها اعلام کرد که زمانی که از جهت اقتصاد سیاسی دچار مسائلی می‎‌شویم به دلیل نااطمینانی از آینده، فشار ناشی از تقاضای ارز وارد بازار می‌شود و صاحبان کسب و کار به دلیل نگرانی از اینکه در آینده ارز را گران‌تر خرید کنند سعی می‌کنند خریدهای آینده خود را در زمان فعلی انجام دهند که این اتفاق به دلیل اینکه در طرف مقابل با عرضه ارز در بازار مواجه نیستیم، به بازار فشار وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه طی حدود دو ماه اخیر به دلیل همین فشارها شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، تصریح کرد: اما باید گفت که این افزایش نرخ موقت است، چراکه ما در سال جاری به دلیل افزایش ۱۳ درصدی صادرات نسبت به ۶ ماهه ابتدای سال گذشته، ارزآوری خوبی داشتیم.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.