وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو از درخواست آمریکا از دیگر کشورها برای عدم همکاری با روسیه در حوزه هسته‌ای نگران است و با سیاسی‌سازی استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی مخالفت می‌کند.

پاسخ مسکو به هشدار آمریکا درباره همکاری اتمی دیگر کشورها با روسیه

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه حامی دسترسی عادلانه همه کشورها به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. ما به شدت از سیاسی‌سازی این حوزه توسط غرب جمعی نگران بوده و می‌خواهیم به توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری و سوخت هسته‌ای با کشورهایی ادامه دهیم که از عقل سلیم و منافع ملی خود پیروی می‌کنند.

کنفرانس سازمان بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه اکتبر در واشنگتن برگزار شد. قرار بود هیئتی از روسیه در این نشست شرکت کند، اما در نهایت به دلیل عدم صدور ویزا از سمت آمریکا، این اتفاق نیفتاد.

این سخنگو همچنین گفت، روسیه تصمیم نروژ برای افزایش آمادگی نیروهای مسلحش را اقدامی بی‌سابقه می‌داند. دولت نروژ تصمیم گرفت که از یکم نوامبر سال جاری، آمادگی رزمی نیروهای مسلح خود را در خلال جنگ اوکراین و روسیه، افزایش دهد.

زاخارووا گفت: این به ما ربطی ندارد، اما یک مسئله مهم وجود دارد؛ اینکه چنین اقدام بی‌سابقه‌ای ظاهرا قرار است با اقدامات روسیه توجیه شود که به «جدی‌ترین وضعیت سیاسی-نظامی در اروپا منجر شده است. نه! اقدامات ما کار را به اینجا نرساند، اقدامات خودتان این کار را کرد. شما غرب جمعی هستید و این شما هستید که وضعیت قاره اروپا را بی‌ثبات کرده‌اید!

او بیان کرد که طرف روسی به هر نوع اقدام خصمانه‌ای از سمت نروژ واکنش نشان خواهد داد.

این سخنگو گفت، نروژ برای مخفی کردن تمایلات نظامی خود، بار دیگر به گزاره تشدید تنش از شرق و نسبت دادن کارهایی به روسیه استفاده می‌کند که هرگز انجام نداده است.

زاخارووا ادامه داد: ما این اقدام نروژ را اتخاذ آگاهانه یک مسیر مخرب از سوی اوسلو برای تشدید تنش‌ها در منطقه یورو در نظر میگیریم. روسیه همواره آماده گفت‌وگویی صادقانه با رعایت احترام طرفین است، اما هر نوع اقدام غیر دوستانه‌ای را به شکل مناسب و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که به زودی سفیر لندن در روسیه را برای ارائه توضیحاتی درباره نقش انگلیس در حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه در خلیج سواستوپول احضار خواهد کرد.

او گفت، این حمله تحت راهنمایی متخصصین انگلیسی انجام شده و افزود، روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل، مراتب را به اطلاع جامعه بین المللی رسانده است.

زاخارووا در انتها اعلام کرد که به زودی شواهد و مدارکی را به سفیر لندن ارائه داده و آنها را در اختیار عموم مردم نیز قرار خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.