رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جوان سازی جمعیت یک موضوع ملی است، گفت: اگر بعضی از اقوام ایرانی را به دلیل پیرشدن جمعیت از دست بدهیم، ملیتی به نام ایران وجود نخواهد داشت.

یک مقام وزارت بهداشت: جوان‌سازی جمعیت یک موضوع ملی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر «صابر جباری‌فاروجی» عصر چهارشنبه در نشست تخصصی روسای شبکه بهداشت شهرستان‌ها و مدیران ارشد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با عنوان « فرهنگ‌سازی فرزندآوری در نظام بهداشتی» که در معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد، افزود: بحث جوان سازی جمعیت بدون همدلی و هم افزایی و با صرف قانون، شدنی نیست.

وی اظهار کرد: از چالش‌هایی که در حوزه فرزندآوری می توان به آن اشاره کرد، کاهش میل ازدواج، تمایل به کم فرزندی، افزایش فاصله بین فرزندان و عدم نیاز به فرزندآوری است.

این مسوول وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه بعضی خانواده ها حیوانات خانگی را جایگزین فرزندان کرده اند، گفت: بعضی از خانواده ها به فرزند به عنوان هزینه نگاه می‌کنند، اما واقعیت امر اینگونه نیست و فرزند سرمایه است. طبق مطالعات انجام شده اکثر مدیران ارشد جهان در خانواده های پرجمعیت متولد شده اند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از گزاره های نادرست در مقوله ازدواج، ازدواج دیرهنگام به بهانه نبود بلوغ فکری، جنسی و روانی است که باید مهارت آموزی ازدواج را به جامعه آموزش دهیم.

دکتر جباری‌فاروجی تاکید کرد: درصدی از ناباروری ها به دلیل استفاده از روش های پیشگیری از بارداری بلندمدت IUD است که می‌تواند باعث ایجاد ناباروری اولیه شود.

وی یادآور شد: در کشور ۱۳ روش پیشگیری از بارداری انجام می‌گیرد، اما در کشورهای دیگر ۲ تا ۳ روش استفاده می شود و روش های جلوگیری دایم را با وسواس انجام می‌دهند. روش های پیشگیری از بارداری در تفکر عموم روش های بی خطری هستند، اما در واقعیت اینگونه نیست.

رییس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ایران جزو دو سه کشور اول انجام سزارین در دنیا است که بخشی از آن به دنبال مسائل فرهنگی است.

وی اظهار کرد: سقط جنین زیر چهار ماه در تفکرات جامعه بدون مشکل است. اما این کار حرام است و حکم قتل نفس دارد و دیه هم باید پرداخت شود.

دکتر جباری فاروجی گفت: بسته غذایی مادران شیرده طرح خوبی برای مناطق محروم کشور است که مادران شیرده ماهی یک بار بسته غذایی و بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی در پایان عنوان کرد: در بحث فرآیند ازدواج در تلاش برای الکترونیکی کردن فرآیند هستیم. اپلیکیشنی طراحی شده که از زمانی که زوج به محضر می‌رود در سامانه ثبت نام می‌شوند و آموزش های ازدواج را به صورت مجازی و حضوری می بینند و گواهی آن صادر می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.