ماشین کشتار آل‌سعود به بهانه‌های واهی هر روز جان می‌گیرد، آن هم در هنگامه‌ای که شاهزاده محمد بن‌سلمان، ارباب اره، به بهانه برنامه‌های اصلاحی صوری خود بیش از پیش مورد تمجید دنیای غرب قرار می‌گیرد.

آل سعود با کشتار کودکان شیعه به‌دنبال ترساندن مخالفان است

به گزارش قدس آنلاین، در آخرین مورد، آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کردند، هشت کودک شیعه توسط سران سعودی در صف اعدام قرار گرفته‌اند. جالب آنکه تمامی آن‌ها متهم به جرایمی غیرشفاف و شبهه‌برانگیز شده‌اند که ارتکاب آن برای افرادی در سن و شرایط آن‌ها غیرممکن است. در بین اعدامی‌ها، نام «عبدالله الحویطی» به چشم می‌خورد؛ شخصی که کم‌سن و سال‌ترین اعدامی به شمار می‌رود. او در زمان دستگیری تنها ۱۳سال داشت و هم‌اکنون که در زندان به سر می‌برد، ۲۰ساله است. الحویطی ۸ می‌۲۰۱۷، توسط نیروهای امنیتی به اتهام دزدی و قتل بازداشت شده است.

اما واکنش‌ها به احکام ظالمانه رژیم سعودی در حق این کودکان فضای مجازی را پر کرده است. فعالان رسانه‌ای هشتگ اوقفوا_المذبحه(کشتار را متوقف کنید) را ترند کردند. حالا به نظر می‌رسد لقب «ابومنشار» (پدر اره) بیش از پیش برازنده ولیعهد سعودی است؛ لقبی که مخالفان آل‌سعود در پی قتل فجیع «جمال خاشقچی» خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به بن‌سلمان دادند.

تلاش برای ماندگاری پادشاهی

انتشار این خبر در حالی است که سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای از صدور حکم اعدام برای ۱۵معترض به دست مقامات قضایی ریاض خبر داده بود. به گفته این سازمان با صدور احکام جدید، تعداد معترضانی که در زندان‌ها منتظر اجرای حکم اعدام هستند به ۵۳نفر می‌رسد که هشت تن از آن‌ها زیر ۱۸سال سن دارند.

حجت‌الاسلام محمد ابوی ثانی استاد جریان‌شناسی حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با قدس درباره تأثیر این اقدام بر آینده رژیم سعودی می‌گوید: به خاطر شرایط متزلزل حکومت، اگر این اقدام بخواهد انجام شود، خبط بزرگی برای آن‌هاست و منجر به سقوط نظامشان خواهد شد چراکه فضای حاکم بر این کشور، متأثر از دعوای بین شاهزاده‌ها و شکل‌گیری گروهک‌های انقلابی است و حرکات عجیب حوزه فرهنگی نیز موجب اعتراض مردم معتقد شده است.

ابوی‌ثانی در مورد سکوت کشورهای غربی در مقابل این جنایت هم افزود: ریاض منافع زیادی را برای استکبار تأمین می‌کند و هیچ وقت ندیدیم باوجود دروغ‌ها و شایعات و قطعنامه‌هایی که علیه کشورهای آزادی‌خواه مانند ایران یا بعضی کشورهای آمریکای لاتین صادر می‌شود، سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه عربستان به خاطر ظلم به مردم و سلب آزادی‌های معمول صادر کند. با وجود ظلم‌های متعددی مانند جنایت گردن زدن شیعیان که چند سال پیش رخ داد و این اقدام اخیر آن‌ها در گردن زدن شیعیان دو شهر شیعه‌نشین عربستان که نوجوانانی با سنین پایین هم بین آن‌ها هستند، اعتراضی از سمت کشورهای استکباری به‌خاطر نقض قوانین ندیدیم.

وی با بیان اینکه حاکمان سعودی به خیال خودشان با چنین جنایاتی به دنبال ایجاد ترس در دل مخالفان هستند چرا که اگر اعتراضاتشان ادامه پیدا کند، الگویی برای همه مردم عربستان در راه مبارزه با اصل حاکمیت استبدادی خواهند شد، بیان کرد: تلاش آن‌ها یک تنفس مصنوعی برای ماندگاری خودشان است. در این میان، بسیاری از کشورها از این جنایت اسمی نخواهند برد و برخی دیگر در نهایت به یک محکومیت ظاهری بسنده خواهند کرد تا تصویری که از دموکراسی ساخته‌اند خراب نشود.

نقش پترودلارها در گسترش آتش جنایت سعودی

حسن کنعانی مقدم، تحلیلگر بین‌الملل هم با اشاره به جنایت ریاض در گردن زدن روحانی شیعه، شیخ نمر باقر النمر تصریح کرد: ریاض برخلاف تبلیغات، درون خود با بحران‌های مختلفی مواجه است که زاییده تصمیمات اشتباه بن‌سلمان است.

از سوی دیگر، این کشور که با صهیونیست‌ها در پشت پرده گرم گرفته، اکنون ایران را مهم‌ترین رقیب بیرونی خود تعریف کرده و تلاش دارد تهران را در پرونده‌های مختلف به چالش بکشد. با وجود این، سرتاسر منطقه از عراق گرفته تا لبنان و سوریه و یمن به صحنه عقب‌نشینی آن‌ها در مقابل جمهوری اسلامی تبدیل شده است. به همین دلیل آل‌سعود در حالی که مذاکرات چندباره با ایران هم راه به جایی نبرده، خود را بازنده میدان می‌بیند و تلاش دارد با چنین جنایات و برخوردهای ایذایی و انتحاری به باور خود از شیعیان انتقام بگیرد.

وی با اشاره به سکوت کشورها و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در مقابل این جنایات گفت: پس از قتل خاشقچی که به رسوایی برای سران سعودی تبدیل شد شاهد هجمه گسترده‌ای علیه ریاض بودیم. با وجود این در ماه‌های بعدی ظاهراً بوی پترودلارهار بر این مسئله چربید تا جایی که نه تنها شاهد بی‌تفاوتی کشورهای غربی درباره این مسئله هستیم بلکه آن‌ها دوباره روابط اقتصادی و نظامی خود با این رژیم را گسترش دادند.

وی با اشاره به رسالت مهم کشورمان در مقابله با این رویه سعودی‌ها، تصریح کرد: اکنون جمهوری اسلامی وظیفه خطیر آگاهی‌بخشی به جوامع و به‌ویژه کشورهای مسلمان در این باره را بر عهده دارد. در این بین رسانه‌ها نقش تبیینی مهمی دارند. اما حاکمیت نیز می‌تواند با استفاده از تریبون سازمان‌های مختلف و به‌ویژه نهادهای اسلامی در بیان این جنایات اثرگذار باشد.

خبرنگار: خالدی – مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.