کمتر از دو هفته از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز می‌گذرد و حالا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای از دستگیری ۲۶ نفر از عوامل این حمله تروریستی خبر داده است. بیانیه‌ای که چند نکته قابل تامل دارد.

از داعش تا اسرائیل؛ دشمنان ایران در خانه همسایه شمالی

به گزارش قدس آنلاین، ۴ آبان ۱۴۰۱ دریک تروریست با ورود به حرم شاهچراغ در شیراز، زائران را به رگبار بست. حمله‌ای تروریستی که به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان منجر شد. حمله‌کننده پس از درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شد و بعد از چند عمل جراحی در بیمارستان درگذشت.

در نهم آبان، وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که "عنصر دوم عملیاتی و ۶ نفر از عوامل پشتیبانی تیم تروریستی حرم شاهچراغ شناسایی و بازداشت شدند".

حالا و در ۱۶ آبان، وزارت اطلاعات در بیانیه تکمیلی خود، از شناسایی و دستگیری کلیه عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی این اقدام تروریستی خبر داده است.

در این بیانیه نکات مهمی وجود دارد که ممکن است باعث تغییر نوع تعامل جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه شود. بر اساس این بیانیه در رابطه با حمله تروریستی شاهچراغ "تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند که کلیه‌ی افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند".

همچنین در بند ۴ بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ی عملیات در داخل کشور، تبعه‌ی جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آن‌ها رسانده است.»

اینکه عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده این عملیات از اتباع جمهوری آذربایجان بوده ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تحرکات و مواضع چند سال اخیر جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که شاید بهتر است دستگاه دیپلماسی و البته امنیتی و نظامی کشور، درباره این همسایه شمالی رویکرد بهتری را در پیش بگیرند.

در جریان جنگ سال گذشته آذربایجان و ارمنستان، برخی گزارش‌ها از حضور نیروهای تکفیری در حمایت از جمهوری آذربایجان خبر دادند. این موضوع و حضور تروریست‌های تکفیری در مرزهای شمال‌غربی ایران که در این سال‌ها به خاطر قره‌باغ، حساسیت‌ها روی آن بیشتر شده این نگرانی را به وجود می‌آورد که مناطقی از جمهوری آذربایجان به محلی برای پرورش تکفیری‌هایی که مدتی است مواضع خود را در سوریه و عراق از دست داده‌اند بدل شود.

از طرفی در آذر ۱۳۹۱، خبرهایی مبنی بر استقرار پهپادهای اسرائیای در آذربایجان منتشر شد. ضمن اینکه در مهر ۱۴۰۰ اخباری مبنی بر پرواز چند پهپاد اسرائیلی بر فراز آسمان ایران و از مبدا آذربایجان انتشار یافت.

از سوی دیگر رابطه گرم جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی موضوع پنهانی نیست و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان هم این رابطه را به کوه یخی تشبیه کرده که تنها یک‌دهم آن مشخص است.

حالا و با کنار هم گذاشتن این گزاره‌ها و با توجه به اینکه عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده عملیات تروریستی شاهچراغ، تبعه جمهوری آذربایجان بوده و مستقیما از باکو به تهران پرواز کرده است، این سوال پیش می‌آید که آیا نیروهای اطلاعاتی جمهوری آذربایجان از این موضوع خبر داشته‌اند یا خیر؟ مسلما انجام چنین عملیاتی که ۲۶ نفر از عوامل آن دستگیر شده‌اند نیاز به امکانات مالی، لجستیکی و اطلاعاتی دارد.

هر چند از بیانیه وزارت اطلاعات این گونه برداشت می‌شود که هنوز اطلاعاتی از عوامل دستگیرشده بیرون نیامده یا وزارت اطلاعات فعلا نخواسته این اطلاعات را منتشر کند. به هر حال به نظر می‌رسد شاید با انتشار جزییات بیشتری از عوامل دستگیرشده در رابطه با حادثه تروریستی شاهچراغ، ابعاد بیشتری از نقش برخی سرویس‌های جاسوسی رژیم‌های منطقه روشن شود؛ چرا که مشخص است در دوران افول داعش، این گروه تروریستی به تنهایی نمی‌تواند دست به چنین اقداماتی بزند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.