کارشناس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: درهمه فصول سال عارضه ابتلا به شپش وجود دارد اما موج ابتلا در دانش آموزان بیشتر مربوط به فصل پاییز و بهار است.

بیشترین موج ابتلای دانش آموزان به شپش در فصل پاییز و بهار است

محمدرضا منتظر خراسان،ادامه داد: حشره شپش انگلی است که با لانه گزینی در سر و هر جای بدن که رشد مو دارد با تغذیه از خون انسان، رشد و تخم گذاری می کند و در مناطقی که وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارند امکان ابتلا کمتر و بالعکس در مناطقی که از لحاظ بهداشتی سطح پایینی دارند این حشره به وفور پیدا می شود.

منتظر خراسان توصیه کرد: در سفر به روستاها و شهرستان ها سعی کنیم از ملافه و روبالشتی شخصی استفاده کنیم و رعایت بهداشت را مدنظر قرار دهیم تا کمتر به این عارضه دچار شویم.

وی خاطرنشان کرد: هرگز نباید از کلاه و کاپشن و شال گردن مشترک استفاده کرد همچنین نباید این پوشاک را در کنار هم و چسبیده بهم قرار داد چراکه اگر فردی مبتلا باشد، شپش در کنج محل اتصال پارچه به بدن لانه گزینی کرده و از یک لباس به لباسی دیگر مهاجرت کرده و در نتیجه دیگران را نیز مبتلا می کند.

کارشناس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره راه های انتقال این بیماری گفت: تماس مستقیم فرد آلوده با افراد دیگر یا با اشیای آلوده از جمله: حوله، شانه، برس، کلاه، روسری، شال گردن و لباس خواب می تواند به راحتی باعث انتقال شود. بنابراین هنگامی که یک نفر در خانواده مبتلا می شود بایستی همزمان افراد خانواده معاینه شوند و در صورت وجود علائم، همه اعضای خانواده تحت درمان قرار گیرند.

منتظر خراسان تأکید کرد: یکی از نشانه های ابتلا به عارضه شپش خارش ناحیه درگیر است بنابراین برای پیشگیری از ابتلا، رعایت بهداشت شخصی و بهداشت محیط بسیار مهم است و شستشوی مداوم ملافه ها، روبالشتی و لباس ها امکان ابتلا را کمتر می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره بیشترین فصول موج ابتلای دانش آموزان به شپش گفت: در واقع شپش در تمام طول سال می تواند افراد را آلوده کند اما بیشترین موارد را در فصل بهار، تابستان و پاییز داریم.

کارشناس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: دانش آموزان در دو فصل، بیشترین ابتلا به شپش را دارند. یکی در مهر ماه که خانواده ها از سفر به روستاها و شهرستان ها بازگشته اند و دیگری شروع فصل بهار و پس از تعطیلات نوروز که برخی در سفرها و دید و بازدیدها کمتر بهداشت را رعایت می کنند.

وی درخصوص درمان این عارضه گفت: با استفاده از شامپوی پرمترین یک درصد می توان شپش را از بین برد. به این صورت که به مدت 10 الی 15 دقیقه کف شامپو روی سر بماند و پس از آن با شانه مخصوصی که در بسته شامپو قرار دارد موها را از ریشه به سمت سر مو شانه کنند تا تخم انگل از ریشه مو جدا شود و البته اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد پس از یک هفته دوباره استفاده از این شامپو تکرار شود.

منتظر خراسان تأکید کرد: درمان های خانگی ممکن است انواع حساسیت، اگزما یا بیماری های دیگر را بوجود آورد بنابراین بهترین درمان خانگی شپش رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط و استفاده از وسایل شخصی است.

خبرنگار: عفت زارع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.