رییس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این که به طور قطع آلایندگی موجود در کشف رود زیاد است، گفت: امکان دارد واحدهای تولیدی آلاینده غیرمجازی در اطراف کشف رود وجود داشته باشند که آلودگی آنها به رودخانه نشت پیدا کند.

احتمال نشت آلودگی واحدهای تولیدی غیرمجاز به کشف رود/ پیش تصفیه برای همه واحدهای صنعتی چرمشهر ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، پروانه ندا از احتمال نشت آلودگی‌های واحدهای تولیدی به کشف رود خبر داد و افزود: در صورتی که این موضوع محرز شود، با آن واحد متخلف برخورد قانونی انجام می‌گیرد چرا که اداره کل صنعت نیز در کنار اداره کل حفاظت محیط زیست در تلاش است در وهله نخست خدشه ای به محیط زیست وارد نشود.

رییس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست، نهادی نظارتی است بنابراین اداره کل صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند آلایندگی یا غیرآلایندگی واحد صنعتی را تعیین و اعلام کند چون شناسایی، بررسی و نظارت بر مسایل زیست محیطی واحدهای تولیدی برعهده وزارت صمت نیست اما در راستای کاهش اثرات آلایندگی زیست محیطی یا از بین بردن این آثار تلاش می‌کند.

وی افزود: به محض اداره کل حفاظت محیط زیست اخطار زیست محیطی خطاب به واحدهای صنعتی مجوزدار صادر می کند، اداره کل صمت موضوع را پیگیری می کند تا اثرات آلایندگی زیست محیطی را کاهش دهد، در مرحله بعد واحدهایی که آلاینده هستند را به عنوان صنایع آلاینده معرفی می‌کند که این موضوع موجب خسارت مالی زیادی به واحد صنعتی می شود.

پیش تصفیه برای همه واحدهای صنعتی چرمشهر ضروری است

رییس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۹۴ با هدف گردآوری واحدهای صنعتی فعال در صنعت چرم راه اندازی شد، این واحدها به لحاظ نوع کاری که انجام می‌دهند باید یک سری الزامات را رعایت کنند، به عنوان مثال لازم بوده که تصفیه خانه شهرک چرمشهر به نحو خاصی طراحی شود، هم اکنون تصفیه خانه دوم و اصلاحی این شهرک در حال ساخت است که مسوولان قول بهره برداری از آن را تا پایان سال داده‌اند.

ندا ادامه داد: همه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک چرمشهر آلاینده نیستند اما تعدادی از واحدها آلاینده بوده و نتوانسته‌اند خود را به حد لازم مورد انتظار برسانند اما در هر صورت باید هر واحد صنعتی یک پیش تصفیه‌ای را برای خود ایجاد کرده باشد.

وی گفت: رصد آلایندگی واحدهای صنعتی نه جزء وظایف و نه در حد امکانات این سازمان است و کسی هم از این نهاد نخواسته که بر آلایندگی واحدهای صنعتی نظارت کند، با وجود این، اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به طور دائم پیگیر آن است که از واحدهای صنعتی بازدید و آنها را مکلف کند که پیش تصفیه داشته باشند و خود را به پایه‌ای که نیاز شهرک صنعتی است برسانند.

رییس اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هم اینک واحدهای تولیدی بسیاری در چرمشهر هستند که برگشت کروم، پوست‌گیری، موگیری و چربی‌گیری دارند و حتی یکی از واحدها تصفیه خانه‌ای با هزینه بسیار بالا ایجاد کرده است اما نمی توان انتظار داشت همه واحدها تصفیه خانه ایجاد کنند.

ندا ادامه داد: کاهش واحدهای تولیدی آلاینده در استان از سال ۱۳۹۳ تاکنون چشمگیر بوده است و از واحدهای آلاینده‌ای که هم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست معرفی می‌شود همه صنعتی نیستند همچنین تعدادی از واحدهای صنعتی آلاینده در خراسان رضوی مجوز فعالیت ندارند یا از نهاد دیگری مجوز فعالیت گرفته‌اند و اداره کل صنعت استان فقط پاسخگوی واحدهایی است که پروانه بهره برداری خود را از این اداره کل گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.