مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی به دنبال ابتلا به کرونا به دیابت مبتلا شدند، در بعضی از بیماران این دیابت ادامه پیدا کرد و در بعضی علائم بهبودی ظاهر شد. اما اینکه کرونا باعث افزایش ابتلا به دیابت می شود نیاز به مطالعات طولانی و علمی است. 

دیابت در کمین مبتلایان به کرونا/ سالانه ۸۰۰ بیمار دیابتی در مشهد قطع عضو می‌شوند 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، ایوب توکلیان نشست خبری به مناسبت هفته دیابت اظهار کرد: سالانه حدود ۷ هزار نفر بستری دیابتی در کشور داریم که هزینه بستری و خدمات بعد از بستری تا ۱۷ هزار میلیارد تومان سالیانه برآورد شده است. بزرگی این عدد که اثر مهمی بر اقتصاد دارد، ضرورت پیشگیری را عنوان می کند.

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه افزود: خلاصه مهمترین عوارض دیابت، نارسایی کلیه منجر به دیالیز، پیوند کلیه و زخم دیابت است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه هزار و ۲۰۰ بیمار دیالیزی داریم که از ۸۰۰ تخت دیالیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات می گیرند که به ازای هر چهار بیمار یک تخت داریم و متاسفانه سالانه ۹ درصد به این آمار اضافه می شود که راه اندازی یک تخت دیالیز در شرایط حاضر دو میلیارد تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: در کشور ۱۵ درصد افراد دیابتی دچار زخم‌های دیابتی و عوارض آن می‌شوند که یک سوم این تعداد قطع عضو دارند. در مشهد میانگین سالانه در چهار سال اخیر، ۸۰۰ نفر قطع عضو به خاطر دیابت داشته اند که اصلا عدد خوبی نیست و فارغ از هزینه ها، اثرات روانی زیادی برای فرد دیابتی و خانواده او دارد.

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه تصریح کرد: در دسترسی به حوزه درمان دیابت چه در سطح مشهد و چه شهرستان ها محدود یا کمبودی در بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد. در شهر مشهد به ازای هر ده هزار نفر یک پایگاه سلامت، و به ازای هر ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت داریم. به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت در پایگاه های سلامت حاضر است و مسئول سنجش اولیه سلامت افراد در حوزه مربوط به خودش است اما متاسفانه میزان مراجعات مردمی به این مراکز در بخش پیشگیری و سنجش اولیه سلامت بسیار کم است و بعد از دو سالگی میزان مراجعات حتی در زنان باردار نیز کم می شود.

توکلیان اظهار داشت: در بخش خدمات دارویی، ۳۴ هزار نفر بیمار دیابتی استان در سامانه بیمارهای نادر وزارت بهداشت ثبت نام کرده اند، که مشمول دریافت انسولین هستند و در وضعیت دارویی حال حاضر مشکلی در زمینه تامین داروی های افراد دیابتی نداریم.

وی در ادامه افزود: در بیمارستان ولایت با توجه به استقرار متخصصین خدمات زخم های دیابتی ارائه می شود که امیدواریم با کنترل بیماری دیابت مراجعات به این مرکز کم و کمتر شود.

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: نکته مهم این است که امکانات دارویی، درمانی و خدماتی فراهم است اما مردم بیشتر در زمینه درمان مراجعه دارند نه برای پیشگیری. مهمترین مساله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است که امیدواریم پیشگیری از بیماری دیابت در خود مراقبتی افراد جامعه جدی دنبال شود.

ناصر امینی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس خراسان آنلاین درباره تاثیر کرونا بر میزان ابتلا به دیابت گفت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی بود که باعث التهاب در بدن شد و این التهابات و درمان آن ها فعل و انفعالاتی در بدن ایجاد کرد. در افرادی که استعداد زمینه ای ابتلا به دیابت داشتند، افزایش قند خون و بهم ریختگی متابولیسم گلوگز را به وفور دیدیم و حتی افرادی به دنبال ابتلا به کرونا به دیابت مبتلا شدند.در بعضی از بیماران این دیابت ادامه پیدا کرد و در بعضی علائم بهبودی ظاهر شد. اما اینکه کرونا باعث افزایش ابتلا به دیابت می شود نیازمند مطالعات طولانی و علمی است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.