وزیر بهداشت با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، گفت: علاوه بر مصرف کنندگان داخلی ۴۰۰ میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروها به صورت قاچاق استفاده می‌کردند که جلوی آن گرفته شد.

وزیر بهداشت: جلوی مصرف ۴۰۰ میلیون نفر از داروی قاچاق را گرفتیم!

به گزارش قدس آنلاین، رسیدگی به سوال مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، پس از ارائه گزارش این کمیسیون از سوی سخنگو، گفت: نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱، اختیار اجرای طرح دارویار را به وزارت بهداشت دادند.

وی افزود: بر این اساس وزارت بهداشت اصلاحات ارزی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را داد که از اجرای آن ۴ ماه می‌گذرد و هم اکنون در مرحله گذار از وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم و هدف نیز این بود که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی برگردد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه مشکل، تخصیص ارز ترجیحی بی حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو بود، اظهار کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می کردند. همچنین هدف دیگر شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود و باید یارانه در نهایت مستقیما به مصرف کننده نهایی می‌رسید که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.

عین اللهی همچنین با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، یادآور شد: علاوه بر مصرف کنندگان داخلی ۴۰۰ میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروها به صورت قاچاق استفاده می‌کردند که جلوی آن گرفته شد.

وی با بیان اینکه طرح دارویار باعث اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک شد، اظهار کرد: از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می گرفت.

وزیر بهداشت و درمان در ادامه با بیان اینکه طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه‌ها بود، گفت: تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان‌ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می‌شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاستگذار، برنامه‌ریز و بهره بردار است.

عین اللهی در پایان با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از سوی وزارت بهداشت، ادامه داد: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی ایجاد شد، همچنین مسئله مهم دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۷۳ همت و ۵ همت برای بیماران خاص و ۶ همت برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت‌های ما محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.