سابقه وجود شعر ایران به دوران باستان برمی گردد. درایران بعد از اسلام نیز ,شعر در لهجه های دری و چه در دیگر لهجه های محلی,همچنان وجود داشت.وقتی از معجزه شعر صحبت می‌کنیم باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که شعر عمیق‌ترین و صادقانه‌ترین وجه ادبیات است. به کمک شعر می‌توان دنیا را از چشمان شاعر تماشا کرد، به همین دلیل هم این صداقت و ایجاد حس مشترک در شعرخوانی می‌تواند ارزش و اهمیت زلال و صادقانه شعر را چندین و چند برابر کند.

«تازه دم» اختراعی نو در ترویج شعر و شعرخوانی

به گزارش قدس آنلاین، مدتی است که در تلویزیون برنامه ای تحت عنوان «تازه دم» با محوریت شعرخوانی و تأکید بر معرفی و بررسی شعر طنز، پخش می شود.در ادامه با تهیه کننده وسردبیر این برنامه «امین شفیعی» گفت وگو کردیم تا انگیزه ایشان از ساخت این دورهمی شاعرانه را جویا شویم.

شفیعی، تهیه کننده برنامه «تازه دم» در پاسخ به این سوال که چرا تازه دم را به عنوان اسم این برنامه انتخاب کردید گفت: شاعران و کسانی که دوستدار شعر هستند معمولا در هنگام عصر یا نزدیک به غروب که ساعت طلایی هست به خواندن شعر می پردازند و برای خود چای تازه دم می ریزند و برنامه ما هم چون قرار بود در این ساعات پخش شود از این موضوع استفاده کردیم و اسم برنامه را «تازه دم» گذاشتیم.

وی با اشاره به موضوع برنامه که حول محور شعر و شاعر خوانی است، ادامه داد: موضوعات این برنامه براساس فصل های مختلف انتخاب می شود. در فصل اول که به اسم «قند و نمک» بود، موضوع برنامه طنز بود، در فصل «اشک و ارادت» با توجه به ایام محرم و صفر موضوع برنامه اشعار آیینی با محوریت عاشورا بود،پس از آن با فرارسیدن هفته وحدت،موضوع میلاد پیامبر اعظم«ص» انتخاب شد و در آخر با توجه به اتفاقات اجتماعی که رخ داد،یک بخش را به موضوع ایران و شعرهایی که در راستای اقتدار و عزت ایران سروده شده بود، اختصاص دادیم.


در آینده موضوعات برنامه براساس مناسبت های پیش رو انتخاب می شود.
این برنامه مجله شعری است که در هر قسمت چهار الی پنج شاعر دعوت به برنامه می شوند و گفت وگویی با آن ها حول موضوع شعری که قصد سرودن آن را دارند، صورت می گیرد.
در آیتم بعد به عنوان میان برنامه با توجه به نوع فصل، ویژه برنامه ها و قالب های مختلف پخش می شود مانند قالب بداهه سرایی که افراد به صورت بداهه غزل می سرودند یا قالب مناظره که با زبان شعر با یک دیگر مناظره می کردند.
در ایام‌محرم آیتمی به نام موکب کودکان داشتیم که به سرودن شعر از زبان کودکان می پرداختیم همچنین آیتم رجز که درواقع از زبان شهدای کربلا رجزخوانی انجام میشد.در آیتم پیرغلام از اساتید و پیشکسوتان گذشته استفاده کردیم.

این تهیه کننده اصلی ترین وجه تمایز این برنامه را ابتکار خلاقیت تیم «تازه دم» دانست و تصریح کرد: عملکرد تیم این برنامه با سایر تیم ها متفاوت است زیرا در این برنامه صرفا به شعرهایی که توسط گذشتگان به صورت سنتی سروده شده بود اکتفا نکردیم و شروع به ساخت قالب های جدید با محتوای طنز یا مناظره کردیم.

«تازه دم» اختراعی نو در ترویج شعر و شعرخوانی
وی از اعتقاد خود به این جمله که «زبان شعر، زبان فرهنگ و تمدن ایران است» گفت و افزود: اصل این برنامه براین اساس است که مابین مردم شعرخوانی را در قالب مصاحبه یا گفت وگو رواج دهیم زیرا شعر اصلی ترین و شاخص ترین هنر تاریخ ایران است.ما همیشه این هنر را به عنوان یکه تاز سایر هنرها در تاریخ داشتیم.تا به امروز در برنامه های مختلف از شعر به عنوان نمک برنامه استفاده می شده اما در این راستا ما تصمیم گرفتیم با روش های خلاقانه شعر را دوباره مهمان خانه های مردم کنیم.

شفیعی با اشاره به مهمانان برنامه که اکثریت از قشر شاعران هستند اظهار کرد: در همه ی فصول از حضور شاعران نامدار استفاده کردیم، به جز یک فصل که از «استاد سرشار» به عنوان داستان نویس به خاطر صدای نوستالژیکشان برای خوانش آثار گذشتگان در مدح پیامبر اعظم(ص) استفاده کردیم.

وی در پایان از استقبال بی نظیر مردم نسبت به این برنامه گفت و بیان کرد: در یکی از فصول برنامه، شماره ای را برای ارسال آثار در اختیار مردم گذاشتیم و با حجم عظیمی از نظرات و مشارکت خوب مردم عزیزمان رو به رو شدیم. تازه دم در بخش مخاطبین شاعر جای خودش را باز کرده اما هنوز برای ارائه به مخاطبین عادی نیاز به کار و شناخت بیشتری دارد.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.