۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 828364

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور با اشاره به سهم صادرات ایران طی دهه‌های گذشته، گفت: ایران در رتبه ۳۸ صادرات جهانی و در رتبه ۱۵ منطقه قرار گرفته است که در مقایسه با کشورهای ترکیه و عربستان در جایگاه پایین تری هستیم که اصلی ترین دلیل آن، اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان است.

قرار گرفتن ایران در رتبه ۳۸ صادرات جهانی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا میرتاج الدینی، در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز اظهار کرد: در مجلس عوامل چهارگانه در سند نقشه راه صادرات را مورد تاکید قرار دادیم و در صورت توجه به این امر، شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

وی ادامه داد: ارزش و سهم رشد صادرات، ورود و ماندگاری در بازارهای صادرات،تنوع بازارها و کالاهای صادراتی و کیفیت و پیچیدگی صادرات از جمله مسائلی هستند که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

میرتاج‌الدینی بالابودن تعرفه را موانع حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: ایران بالاترین تعرفه صادرات در دنیا را داراست و همین امر موانعی را بر سر تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده و منجر به گلایه مندی‌هایی شده است که باید اقدامات لازم در جهت مرتفع کردن آن برداشته شود.

وی با بیان اینکه ماندگاری کالاهای صادراتی ما در بازارهای صادراتی ۳۴ درصد است، تصریح کرد: این درحالیست که در خصوص ماندگاری کالاهای صادراتی، ترکیه از ما بهتر بوده و ما نیز بهتر از عربستان هستیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اسلامی، صنایع غدایی، محصولات کشاورزی، سوخت و مایعات روغن های صنعتی تولید شده در استان را از جمله کالاهایی با ماندگاری بالا در بازارهای صادراتی دنیا عنوان کرد.

به گفته وی، در دولت سیزدهم ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه و کشورهایی که تحت تأثیر تحریم‌ها نیستند، داشتیم؛ به طوری‌که ۱۷۰ میلیارد دلار با مجموعه کشورها تفاهم نامه امضا شد که در صورت تحقق ۵۰ درصدی آن، شاهد رشد اقتصادی بالا و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود که تلاش و کارآمدی دولت، شرایط سیاسی و اقتصادی دولت در این موضوعات دخیل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.