رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشهد گفت: براساس مصوباتی که مربوط به همان سه یا چهار سال قبل است، قرار شد روی تانکرهای فاضلاب سنسورهای ردیاب نصب شود که روی ۷۰ تا ۸۰ دستگاه ماشین حمل فاضلاب اجرایی شد اما بر روی بخشی نصب نشد و براساس گفته‌ها دستگاه‌های نصب شده قدیمی شده و قابلیت رصد ندارند.

خلا رصد تانکرهای فاضلاب به مقصد کشف رود!/ تامین منافع ماشین‌های سپتاژ مهم است

به گزارش خبرنگار قدس خراسان آنلاین آخرین آمارها حکایت از تخلیه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب در محدوده کشف رود طی چند سال اخیر دارد. آماری که اگر تعداد روزهای سال را در آن ضرب کنیم با عدد ۱۴۶ هزار تخلیه تانکری به صورت سالانه روبرو می‌شویم، حجم هر یک از این ۱۴۶ هزار تانکر سالانه را که در نظر بگیریم با چیزی شبیه یک فاجعه زیست محیطی مواجه می‌شویم. تعداد این تانکرها، نحوه تخلیه و نظارت بر این تانکرها در حال حاضر موضوع مهمی است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشهد درباره تعداد تانکرهای فاضلاب و نحوه نظارت بر این تانکرها می‌گوید: طی سه یا چهار سال گذشته، تعداد تانکرهای فاضلاب کاهش یافته است. ساماندهی و نظارت بر تانکرهای حمل فاضلاب با شهرداری است.

هادی موسی‌ پور ادامه می‌دهد: براساس مصوباتی که مربوط به همان سه یا چهار سال قبل است، قرار شد روی این ماشین‌ها سنسورهای ردیاب نصب شود که روی ۷۰ تا ۸۰ دستگاه ماشین حمل فاضلاب اجرایی شد اما بر روی بخشی نصب نشد و براساس گفته‌ها دستگاه‌های نصب شده قدیمی شده و قابلیت رصد ندارند. دستگاه‌های جدید را شهرداری گرفته و قرار است روی ماشین‌ها نصب کنند.

او اظهار می‌کند: در حال حاضر مصوبات به صورت جدی در فرمانداری در حال پیگیری است تا نواقص طرح‌های کشف رود برطرف شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشهد درباره نحوه صدور مجوزها می‌گوید: مجوزها از طرف شهرداری صادر می‌شود و راهور نظارت می‌کند که اگر ماشین‌ها مجوز نداشته باشند اعمال قانون کند، سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد نهاد ناظر بر عملکرد ماشین‌های حمل فاضلاب است.

سید جعفر شمس مدیر عامل این سازمان در پاسخ به سوال تعداد تانکرهایی که در کشف رود تخلیه فاضلاب می‌کنند، می‌گوید: بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تانکر حمل فاضلاب در زمانی که سیستم اگو در مشهد اجرا نشده بود داشتیم که این عدد به دلیل توسعه اگو به ۲۰۰ تا ۲۵۰ ماشین کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکات در بحث نظارت بر این تانکرها این است که کجا بارگیری و کجا تخلیه می‌کنند، عنوان می‌کند: بارگیری حتما باید در منطقه شهری باشد و فاضلاب حمل شده صنعتی یا بیمارستانی نباشد.

شمس با بیان اینکه تخلیه باید در منطقه سبز انجام شود، متذکر می‌شود: تنها راه مدیریت این امر، نصب سیستم‌های AVL است تا علاوه بر ردیابی محل حمل و تخلیه، وزن تانکر در مسیر نیز مشخص شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد با اشاره به همکاری با دانشگاه علم و صنعت برای حل این موضوع می‌گوید: سیستم AVL از قدیم بوده اما اینکه بتوانیم بر وزن ماشین‌ها هم نظارت کنیم در قالب یک طرح پژوهشی با دانشگاه علم و صنعت به ثمر رساندیم و تا دو ماه آینده کاملا اجرایی می‌شود و مشهد اولین شهری است که این سامانه را اجرایی می کند.

وی اظهار می کند: بحث ساماندهی در ماشین‌های سپتاژ خیلی مهم است. در این سیستم باید منافع ماشین‌دارها هم لحاظ شود. هماهنگی با وزارت کشور و ستاد سوخت انجام داده‌ایم که دستگاه AVL نصب شده را به عنوان سیستمی که سوخت این ماشین‌ها را تامین کند در نظر بگیرند تا با توجه به اهمیت سوخت، این دستگاه‌ها به هر دلیلی توسط رانندگان متخلف از رده خارج نشود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مشهد با بیان اینکه نظارت صددرصدی اتفاق نمی افتد مگر اینکه سیستم های AVL به صورت کامل نصب شود، ادامه می‌دهد: علاوه بر نظارت سیستمی، نظارت انسان محور هم داریم که توسط ۳۰ دستگاه ماشین گشت اجرایی می‌شود که حتی یک گشت مستقر در منطقه کشف رود داریم تا در بحث نظارت بتوانیم به خوبی ماشین‌های حمل فاضلاب را رصد کنیم.

تخلیه فاضلاب‌ها در کشف رود زمانی سرانجام خوبی دارد که تانکرهای فاضلاب در تصفیه‌خانه‌ها تخلیه شوند؛ شاید در تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی(به دلیل آسیب به زیرساخت‌های موجود در محل تخلیه فاضلاب‌ها در کشف رود) ملاحظاتی وجود داشته باشد اما رهاسازی بدون تصفیه فاضلاب حتی از نوع خانگی ثمره‌ای جز آلودگی آب، خاک و تهدید سلامت مردم منطقه و مشهد ندارد.

شاید گفته شود راه‌حل جمع‌آوری یا نبود این تانکرها، اجرای کامل طرح اگو در مشهد است، اما طبق نظر کارشناسان علت نشست نکردن شهر مشهد وجود چاه‌های فاضلاب خانگی است که در صورت اجرا شدن کامل طرح اگو و کور شدن همین چاه‌های فاضلاب احتمال فرونشست شهر مشهد به دلیل بافت خاک آن شدت می‌یابد، به راستی راهکار چیست؟

گزارش از طاهره فجرداودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.