«گلاب» نفی‌کننده عاملیت ایرانی‌ها است و به غلط ملتی را به تصویر می‌کشد که درگیر نابودی‌اند و باید هر تغییری را از بیرون به آن‌ها تحمیل کرد.

ناکامی‌های حاکمیت آمریکا نسبت به ایران/ «گلاب» فیلم ضد ایرانی سینمای هالیوود

به گزارش قدس آنلاین فیلم سینمایی «گلاب» ساخته «جان استوارت» و محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا در واقع یک فیلم درام سیاسی ضدایرانی است که به پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران می‌پردازد و داستان مازیار بهاری خبرنگار بی‌بی‌سی است که به ایران می‌آید و به دلایلی دستگیر می‌شود. «گلاب» در مقام حمایت از جریان سیاسی ۸۸، ایرانی‌ها را شرور جلوه داده و چهره‌های امنیتی و سیاسی کشور را متوحش نشان می‌دهد در این مقاله، فیلم گلاب، از منظر جنگ رسانه‌ای واکاوی می‌شود که نقطه‌ی اصلی فیلم، بر محور هدفمند کردنِ سیستم براندازی به بهانه وقایع انتخاباتی سال ۸۸ است.این فیلم با اقتباس از کتاب «سپس آنها به دنبال من آمدند ساخته شده است. در گفت وگویی با «ایزد مهرآفرین»، منتقد سینما به نقد فیلم سینمایی «گلاب» پرداختیم.

ناکامی‌های حاکمیت آمریکا نسبت به ایران/ «گلاب» فیلم ضد ایرانی سینمای هالیوود

مهرآفرین، منتقد سینما با اشاره به موضوع فیلم گفت: فیلم «گلاب» داستان پروپاگاندا علیه ایران و مشخصا جمهوری اسلامی است.صحنه ها،بازی ها و فضایی که از اوایل انقلاب نمایش می دهد،برای مخاطب ایرانی کاملا غیرواقعی است.جریان انقلاب،جریان تاریخی است که مستندات آن در دسترس است و با مراجعه به آن می توان متوجه شد که این فیلم صراحت لازم را در بیان قصه خود ندارد.بسیار اغراق آمیز و توام با تحریف و دروغ است.فیلمساز در بیان حوادث قبل،حین و بعد از انقلاب روایت غیر مستندی دارد.از لحاظ ساختاری این فیلم در رنج فیلم های آماتور قرار دارد و با وجود بازیگر اسپانیایی و دیگر اعضای تیم در این فیلم در بیان روایت خود ناتوان بوده است. کارگردان در پرداخت صحنه و فضاسازی تا حدودی موفق بوده است اما این فیلم نمی تواند تاثیرگذار و جریان ساز باشد.

ناکامی‌های حاکمیت آمریکا نسبت به ایران/ «گلاب» فیلم ضد ایرانی سینمای هالیوود

وی افزود: مخاطب این دسته از فیلم ها، غیر ایرانی اند و قصد دارند نگاه تلخی از جمهوری اسلامی را به آن ها نشان دهند و این فیلم ها هیچوقت نمی توانند نظر مخاطب اصلی سینما را جلب کند و بیشتر برای مخاطبان متوسط رو پایین مناسب هستند.مجموعه عوامل ساخت فیلم اگر خوب کارکنند می توانند فیلم قوی را بسازند اما فیلم گلاب به دلیل ضعف ها و بازیگرانی که بازی آن ها تنزل یافته،هیچوقت نمی تواند فیلم موفقی باشد.

این منتقد سینما با اشاره به تیم تولیدکننده بسیار ضعیف این فیلم خاطرنشان کرد: در «گلاب» تیم تولید کننده برای اثرگذاری بیشتر به سمت بازیگران ایرانی مانند گلشیفته فرهانی و شهره آغداشلو رفته ولی در عین حال این دو بازیگر در ضعیف ترین حالت ممکن نقش خود را بازی کرده اند.هر اثر هنری که ساخته شود بدون درنظرگرفتن حدت و شدت آن، دایره مخاطب خود را دارد و تا حدودی می تواند اثر بسیار کمی بر تعدادی از مخاطبان داشته باشد. فیلم گلاب و امثال آن می توانند برای مخاطبان حداقلی تاثیر گذار باشند اما نمی توانند در روند کلی یک جریان اجتماعی تاثیر مثبتی داشته باشند.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.