منوچهر احمدی متخصص رادیو انکولوژی در گفت و با قدس آنلاین گفت: در حال حاضر درباره سرطان زا بودن تشعشعات دکل های مخابراتی نصب شده در مناطق مسکونی، مستندات محکمی وجود ندارد.

آیا تشعشعات دکل های مخابراتی سرطان زاست؟/ عوامل سرطان زا از نظر سازمان بهداشت جهانی

احمدی، درباره اثر مستقیم تشعشعات دکل های مخابراتی بر ایجاد سرطان افزود: برخلاف تصور رایج بین مردم، تاکنون اشاره مستقیمی از سوی سازمان بهداشت جهانی به این موضوع نشده و نمی توان به یقین گفت حتی آنان که به خاطر دریافت اجاره حاضر به نصب دکل در محل سکونت خود شده اند حتما به سرطان مبتلا خواهند شد.

این متخصص رادیو انکولوژی خاطرنشان کرد: هرچند در مواردی برای افرادی که در معرض این تشعشعات قرار گرفته اند بیماری سرطان تشخیص داده شده اما در واقع مستندات محکمی مبنی بر پیش فاکتور ایجاد سرطان در این زمینه وجود ندارد که وارد ادبیات انکولوژی شده باشد و این عامل را قطعی بداند.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت این دکل ها با امواج ماکرویوو کار می کنند و در مناطقی که تعداد زیادی وجود داشته باشند مانند این است که افراد آن منطقه، داخل ماکرویوو زندگی می کنند و از اثرات منفی آن در امان نیستند.

احمدی اضافه کرد: در برخی کشورها این دکل ها جمع آوری شده و به جای آن از آنتن های ماهواره ای استفاده می شود.

آیا تشعشعات دکل های مخابراتی سرطان زاست؟/ عوامل سرطان زا از نظر سازمان بهداشت جهانی

این متخصص سرطان چند عامل را از سوی سازمان بهداشت سرطان زا دانست و گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی، کم تحرکی در عصر ماشینی، استفاده از غذاهای بدون فیبر مانند فست فود ها، سرخ کردنی ها و محصولات ترا ریخته، استعمال سیگار و الکل از عوامل مهم ابتلا به سرطان است و رعایت همین چند رفتار ساده می تواند ابتلا به سرطان را تا ۳۵درصد کاهش دهد.

وی همچنین افزود: مصرف بیش از حد مواد شیمیایی از قبیل براق کننده، سفید کننده، نرم کننده و ... نیز می تواند موجب سرطان شود.

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تاثیر تشخیص زودهنگام سرطان در تسریع درمان آن توضیح داد: تشخیص به موقع و پیش آگاهی در سرطان می تواند نقش بسیار مهمی برای درمان داشته باشد و امکان مرگ و میر را تا درصد قابل توجهی کاهش دهد به طوری که به جرأت می توان گفت با تشخیص به موقع، ۵۰درصد سرطان ها قابل درمان هستند.

این متخصص رادیو انکولوژی رایج ترین انواع سرطان در کشور را سرطان دستگاه گوارش، ریه و پروستات برای مردان و سرطان سینه برای زنان دانست و گفت: به طور کلی، سرطان ریه در جهان بیشترین موارد ابتلا را دارد که دلیل عمده آن مصرف سیگار است.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.